de tik... volgend jaar verboden

Discussion in 'De lounge' started by sammie01, Sep 14, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sammie01

sammie01 Actief lid

Apr 3, 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    zat net even het jeugdjornaal te kijken.
    en nou blijkt het zo te zijn dat ze het gaan verbieden dat je je kind een tik geeft.
    ze hopen daarmee de hoeveelheid kindermishandeling naar beneden te halen.
    ja daar ben ik het mee eens maar ik heb zelf wel eens een tik gehad van mijn moeder op mijn kont....
    dat weet ik alleen van vertellen.
    dus ik heb er niks aan over gehouden.
    ik ben er niet helemaal mee eens.....
    je hebt het geven van ee ntik en je kind in elkaar slaan.
    ik snap dat veel mensen verschillende meningen hebben over hoe hard je een kind dan een tik mag geven.. maar zijn jullie het eens of niet eens...

2. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik las het vanmorgen in de krant.
    Je kind aframmelen of dusdanig de huid volschelde kijk tuurlijk keur ik dat niet goed.
    Maar een "corigerende" tik vind ik gewoon kunnen hoor een kind schrikt er harder van dan dat het pijn doet.
    Ik vind dat er weer eens van een mug een olifant word gemaakt.

3. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Een tik om ze zeg maar te laten 'schrikken' mag van mij. Maar niet om ze pijn te doen. :oops: Misschien wel raar dat ik daar zo over denk. Heb zelf op een kdv gewerkt (waar t natuurlijk niet werd gedaan)!

4. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    zeker niet mee eens...normaal gaat alles hier met praten maar soms is gewoon een tik op de reet echt nodig hoor, en daar zal ik echt niet mee stoppen omdat zij het verbieden..

een kind voor zijn hoofd slaan o.i.d. dat hoort niet maar als ze klein zijn en je pakt hun hand en geeft daar een tikje op of als ze weer ietsjes groter zijn en tik op hun billen niks mis mee, is af en toe gewoon nodig, maar echt slaan of dat tja nee dat hoort niet maar wie bepaald wat fout is, als je ziet dat iemand een kind echt keihard slaat ja wat moet je dan doen...wie gaat daar over hoe wordt bepaald hoe en wat...

5. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Ik heb zelf nooit een tik of klap gehad van mijn ouders....en ik ben er niet slechter of beter van geworden.
    Maar ik vind een tik wel kunnen, inderdaad voor de schrik.

6. peeetje

peeetje Fanatiek lid

Jan 3, 2006
    2,805
    0
    0
    rotterdam
    pff dit bedoel ik nou hebben we zelf nog iets te vertellen??

nou ik schaam me niet hoor..
    mijn dochter heeft wel eens een tik van me gehad
    niet 1 ook..
    maar er is inderdaad een verschil tussen slaan en een tik.

Het ligt er ook aan welk kind je voor je heb.
    die van mijn vriendin daar helpt het helemaal niet.integendeel, alleen stem verheffen. als mijn vriendin haar een tikje op haar vingers gaf was de kleine helemaal over d`r toeren en dat is ook weer zielig.

Van mijn andere vriendin daar moet je bovenuit komen met je stem(als het haar teminste lukt)

maar mijn dochter(harde tante)die heeft/had er niks van maar ze weet ieder geval dat ze heel goed fout zat.
    soms gaf ze mijn een tik en dan gaf ik er echt 1 terug hoor.
    Nu ze 5 is helpt alleen haar stevig vast te pakken aan haar arm en diep in haar ondeugende ogen boos te kijken. of chanteren dat kan zij goed maar ik ook!! ;)

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Tegen de tijd dat wij een hummel hebben mag je ze niet eens meer boos aankijken ;)
    Ach ja, ze moeten wat in Den Haag

8. Chanel

Chanel Bekend lid

Mar 19, 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ben het er niet mee eens om een tik te verbieden. Er zijn hele grote verschillen tussen een kind een standje geven met een tik. Dan wanneer je je kind in elkaar slaat. Het is natuurlijk niet normaal om je kind(eren) te mishandelen of in elkaar te slaan :evil:

9. Niet meer actief

Het gaat hier ook niet om de tik op de vingers of, pak op de billen! Het gaat hier om het op die manier willen corrigeren wat evengoed onder mishandeling kan vallen! Dus zodanig dat een kind er blauwe plekken van heeft of niet kan zitten.

Ouders die hun kinderen een lel verkopen in de gezicht kunnen zich beroepen op "corrigeren", ik las ergens dat dit tuchtrecht heet. Dit kan dus niet meer.. Je kind een lel verkopen in het gezicht, of schoppen, of met de riem.. dat wordt mishandeling!

10. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

Jan 16, 2006
    3,608
    4
    38
    Female
    Turkije
    waar bemoeien die lui zich mee...straks gaan ze onze kinderen ook nog voor ons baren..pfff :)

Nou een tik wordt er toch altijd wel uitgedeeld..er is een groot verschil tussen een tik en een kind een knal verkopen..

11. samantha1986

samantha1986 Fanatiek lid

Mar 21, 2006
    1,632
    0
    0
    hutje op de hei
    hoevaak heb ik wel niet een tik op mijn vingers
    of (bij wijze van) een schop onder me hol gehad

nou ik vind dat je heus nog wel een tik mag geven
    en als je gaat slaan of schoppen das dan een ander verhaal

liefs samantha

12. loesjes

loesjes Actief lid

Jul 29, 2005
    232
    1
    0
    pedagogisch medewerkster
    gelderland
    Ik vind het moelijk. Een kind moet weten wat wel en niet mag. En zoals kinderen zijn (ik werk met ZMO kinderen) zoeken ze grenzen en gaan er graag over heen.
    Met een tik leer je kinderen dat slaan mag en dat is juist wat ik mijn kind niet wil leren.
    Hoe kan ik mijn kind leren dat hij een ander niet mag slaan als ik hem wel een tik geef als hij iets doet wat niet mag. En er zijn heel veel alternatieven, je kunt een kind ook even weg zetten om te laten zien dat de grens bereikt is. (of valt eenzame opsluiten ook onder mishandeling :) )
    En zo zijn er nog wel meer dingen ik weet dat je met slaan je creatieviteit in oplossen verliest, en als je eenmaal de eerste tik heb uitgedeeld dat volgt een tweede sneller. En slaan om je eissen kracht bij te zetten. Kinderen schrikken ook van een hele harde stem of het afnemen van iets leuks.

Ik ben vroeger ook weleens voor mijn kont geslagen en er niet slechter van geworden, maar toch HOOP ik mijn kinderen nooit te hoeven slaan om dat ik mijn beheersing verlies of mijn woorden kracht bij wil zetten. Maar ik weet dat kinderen je tot wanhoop kunnen drijven in het extreme geval.
    En natuurlijk je hebt slaan en je hebt slaan, maar ik ben geen voorstander van slaan of een tik geven. Blijf creatief in het oplossen van boze buien van kinderen en boze buien van papa's en mama's een tik is snel gegeven.

13. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    Goh volgens mij ben ik de enige....maar ik ben fel tegen het geven van een tik. hoe pedagogisch die ook mag zijn :rolleyes:
    In mijn ogen is dat nergens voor nodig!!!
    Bij ons was en is een NEE gewoon genoeg.
    Daarbij zou ik het niet eens kunnen,mijn meissie een tik geven....

Een tikje alleen maar voor de schrik gaat er niet in bij mij want dan kan je net zo goed hard en krachtig NEE zeggen en dan schrikken ze ook wel.
    En uitleggen dat dat niet mag.
    Wij zijn vanaf het begin duidelijk geweest wat wel en niet mag en blijven herhalen....

Een tik is voor mij toch lichamelijk straffen en dat hoort niet bij je kinderen,vind ik dan,daar heb je geen kids voor.

14. Anabella

Anabella Fanatiek lid

Feb 2, 2006
    2,742
    1
    0
    Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat de beste manier van opvoeden is.
    Maar ik zal mijn kind nooit een tik geven.
    Ik heb van mijn beide ouders vroeger ontzettend vaak 'corrigerende tikken' gekregen.
    Het vernederende 'pak voor mijn billen' wat mijn moeder weleens gaf is me behoorlijk bijgebleven.
    En de tikken, klappen en schoppen van mijn vader hebben meer in me stukgemaakt dan gecorrigeerd.
    Maar ik weet zeker dat hij het achteraf nog steeds zou zien als opvoeding.
    Ik zie het als falen, de situatie niet de baas kunnen, en dan datgene gebruiken waar je zeker sterker in bent dan het kind, lichamelijke kracht.

Ik voelde me zo ontzettend vernederd en verraden als dit gebeurde.
    En heb me heel lang afgevraagd of ik nou echt zo'n lastig kind was, en het antwoord is ;nee dat was ik niet.

Misschien denk je nu "ja maar dat riekt meer naar mishandeling dan naar een corrigerende tik" Mijn ouders vonden van niet, en zo zullen er meer mensen zijn.
    Wat voor de een een tikje is, is voor de ander een harde klap.

Een tikje op de vingers zal waarschijnlijk echt niet zo'n schade aanrichten, maar ik kies ervoor om het niet te doen.
    Verbieden vind ik belachelijk, hoe moet dat gecontroleerd worden?

15. Pientje

Pientje Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    4,086
    0
    0
    stay-at-home-mom!!
    Noord-Holland
    helemaal mee eens Anabella....slaan en tikken geven schept alleen maar afstand tussen ouders en kind.
    Zo heb ik dat ervaren
    En ik wil niet dat mijn kind bang is voor mij.
    Dat als ik mijn hand ophef (niet eens om een tik te geven,maar mijn kind denkt van wel) zij bang wegbukt!!
    Dat had ik een keer met een kindje op het kinderdagverblijf,nou mijn hart brak,die is alleen maar klappen gewend!!

Probeer je maar te beheersen!

16. maisy

maisy Fanatiek lid

Jun 12, 2006
    4,859
    0
    0
    nou ja wat ieders mening ook is alsof zo'n achterlijke wet dat tegen gaat houden zeg, mishandeling mag al jaaaaaaaaaaaaren niet en toch wordt t gedaan en jammer genoeg pas veel te laat of nooit ingegrepen door de kinderbescherming, weer zo'n nietszeggende poepwet erbij dus, zucht, weer een pagina erbij in het wetboek van nederland whahaha

17. jetteke

jetteke Bekend lid

Apr 21, 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Ik vind het zeker geen achterlijke wet!
    Kijk, er zal niemand vervolgd worden als hij zijn kind een keer op zijn broek geeft. Maar bij mishandeling zitten ze wettelijk gezien wel met een probleem: een ouder heeft nu bepaalde rechten en nu is het lastig of hij die grenzen overschreden heeft of niet en of dat onder mishandeling valt. Nu is duidelijk: dit mag niet! Geen mishandelende ouder die zich hier nog op kan beroepen.

Als je het zo bekijkt:
    -Slaan hoeft nooit, het is een kwestie van voorkeur van ouders of ze dat wel of niet doen.
    - Mensen die hun kinderen mishandelen kunnen hiermee beter aangepakt worden.
    Dan vind ik het heel goed dat wij dat recht van ouders om te slaan opgeven ten gunste van het hogere doel.
    Het probleem zit het hem er meest in dat je nu het gevoel hebt dat de overheid zich ermee gaat bemoeien wat jij thuis doet en met jouw manier van opvoeden. Da's inderdaad de mindere kant. Maar zoals gezegd, als jij je kind een keer een tik verkoopt dan gebeurt er echt niets. En het voordeel wat er tegenover staat (kindermishandeling beter kunnen aanpakken) is wat mij betreft vele malen groter....

18. minni

minni Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,607
    0
    0
    verweggiestan
    ik geef geen tik voor stoute dingen, het voegt me niet. Heb t wel geprobeerd, maar Giul is te klein en snapt er te weinig van. Die zou ik bont en blauw kunnen rammen, voordat hij snapt dat ie van de tv af moet blijven. (dat idee heb ik tenminste, ik heb t nog niet geprobeert :confused: )
    Ik vind ook dat ik mezelf niet op de kast moet laten jagen door een kind van 15 maanden, ik ben toch wel wijzer???!

Maar... Als hij mij mept (uit kwaaïgheid), dan mep ik (net zo hard) terug en als hij mij bijt, krabt of knijpt, dan bijt, krab of knijp ik hem op t zelfde niveau. (en daar heeft ie t meppen al mee afgeleerd bij mij, het knijpen heeft ie pas n paar dagen ontdekt en dat doet ie nu ook minder)

De nieuwe wet gaat over opzettelijk pijndoen van een kind,dus ben ik hiermee in overtreding...
    Ik hoop dat Giulian t tegen die tijd dan geleerd heeft, dat dat soort gedrag onwenselijk is. Raken we niet in de problemen;).

Maar eerlijk is eerlijk, van dit soort wetten, zakt mn broek van mn reet. Vrij recent hebben we daar toch nieuwe wetgeving over gekregen? Dit is weer zo typisch Nederlands, betuttelend, bah!

19. Fleur1

Fleur1 VIP lid

Apr 14, 2006
    5,068
    0
    36
    Ik weet uit verhalen van me ouders alsdat we een tik kregen maar ik kan me er niks van herinneren. het word wel anders als kinderen er blauwe plekken en schadevan oplopen dan is het gewoon mishandeling. maar een tik omdat ze iets gedaan hebben wat niet kan vind ik gewoon moeten kunnen het is de schrik die het harder doet dan de tik zelf.

20. minni

minni Fanatiek lid

May 13, 2006
    3,607
    0
    0
    verweggiestan
    psies!
    Dat bedoel ik!
    Je laat je toch niet op stang jagen door een ukkie?
    Daar moet ik steeds aan denken, als ik niet lekker in mn vel zit en mn kind strontvervelend steeds weer dingen doet die niet mogen. (doen ze altijd t meest, wanneer jij niet happy bent)

Ik sta nog aan het begin van mijn carriere als mama, maar ik hoop dat ik dit over 20 jaar ook nog zo zie en mezelf als een succesvolle mama kan zien, wanneer ik dan terug kijk.

Al zijn er wel dingen die ik nu al moeilijk vind. Zoals schreeuwen. Zomaar gillen, omdat het mooi is. Hoe leer je dat af?
    Ik vind het niet zo erg,hoor. Maar heel veel mensen storen zich vreselijk aan het gillen en schreeuwen. Giulian doet het niet heel vaak, maar als hij t doet, krijg ik gelijk van alle kanten vragen waarom ik dat toelaat.
    Tja toelaten? Hoe leer je dat af? Ik probeer m dan af te leiden.
    Thuis mag ie heus wel es ff uit zn dak gaan van mij, dat moet ie toch ook leren? Ik hoef m toch niet nu al in n strak keuslijf te drukken?

Share This Page