Dag meiden, ik ben begonnen met de geboortelijst, maar wat is dat moeilijk! Ik weet niet goed waar ik moet beginnen of wat ik er op moet zetten. Iemand tips?
Jullie doen dit misschien niet in Nederland.. Is een lijst die je aanlegt bij een babywinkel met spullen die jij uitkiest. Eens de kleine geboren is kunnen de mensen die je kleintje komen bezoeken iets kiezen van die geboortelijst om cadeau te doen.
Daar doe ik niet aan. Heb op m'n trouwkaart ook niets gezet over een cadeau of envelop voor geld. Als mensen vragen wat we zouden willen hebben, kan ik wel van alles noemen
ik heb niet gewerkt met een geboortelijst. Vroeg mij ook af wat ik daar kon op zetten, vooral omdat ik iemand ben met de mening "als dit al in orde is, hoef ik daar niet meer aan te denken" dus had zoiets van: stel je voor, je komt thuis van het moederhuis, je hebt het nodig, het is verkocht, maar aan wie? en wanneer krijg je het? Dus heb ik maar alles zelf besteld of gekocht, peter heeft park betaald + lakens, de meter de slaapkamer, de oma de babyfoon etc. En dan op uitnodiging van babyborrel staat gewoon een envelopke als cadeautip. en de mensen die dan een cadeau'tje willen kopen, die doen dat toch, dat is dan toch meestal iets van een teddybeer, of speelgoed of kledij denk ik dan.
Ik heb geen 'babylijst' bij een specifieke winkel, maar ik heb wel een excel-bestand gemaakt met een overzicht van alles wat ik nodig heb qua uitzet en alles wat ik verder zou willen hebben. (Ik ben een beetje een 'Sheldon' ) Stel dat mensen mij dan vragen wat ik zou willen hebben voor de baby, dan kan ik zo een aantal dingen opnoemen (en ook bijhouden wat ik tegen wie heb gezegd...).
Wij hebben expres geen speelgoed e.d. gekocht. Dat mag de kraamvisite doen In het begin doen baby's toch niks met speelgoed enzo, daarom kan dat best iets later in huis zijn. Hier bezig met een lijstje maken, dit staat er nu op: Speelgoed, slabbers, boekjes (knisperboekjes en boekjes voor in bad en voorleesboeken), badspeeltjes kleding in een wat grotere maat (ook sokjes enzo), fotoalbum, spaarpot, iets leuks voor de kinderwagen (speeltje), boxkleed, extra waskussenhoes en extra hoeslaken in roze of blauw, roze of blauw dekentje voor in de kinderwagen. Nog meer tips: Dooky (voor de kinderwagen is dat) Doosje waar je een lokje haar in kan doen Spul om een gipsafdruk van handjes of voetjes te maken Mooi fotolijstje Nachtlampje Badjasje met de naam erop Iets wat je nog kan gebruiken, zoals badolie ofzo Op Lijstje.nl - Home kan je een lijstje maken dat mensen kunnen afstrepen. Zo kan iemand anders zien dat het cadeau al door iemand anders is weggegeven.
Zo'n beetje alles eigenlijk Bedje, 1 set lakens, wat kleertjes, park, wandelwagen en maxi cosi en verzorgingskussen hadden we al (vaak gekocht door de grootouders of meters),al de rest stond op de lijst. Flesjes, sterilisator, babycook, extra lakentjes, dekentjes, slaapzak, tetradoeken, bad, borstvoedingskussen, extra verzorgingskussen, wikkeldoek, draagdoek, overtrek voor maxicosi, buggy, speelgoed, eerste bordjes en bestekje, bewaarpotjes.... De meeste mensen kopen iets meteen als ze het geboortekaartje in de bus krijgen, dus tegen de tijd dat we uit het ziekenhuis waren hadden we het meeste al. Je kan meestal ook aanduiden wat dringend is en wat niet, en mijn ervaring is dat de meesten daar toch op letten.
Haha wat grappig, dit kennen wij helemaal niet! Mijn familie zal mij raar aankijken als ik ineens aan kom met zo'n lijst..
In België is dat dus heel gewoon. Leuk toch, dat je iets kan kopen waarvan je weet dat het nuttig is en gebruikt zal worden?
Ik vind het ook wel handig, ook als ik zelf op kraamvisite ga, dat ik dan weet wat ze nog nodig hebben. Ik ga tegen die tijd ook een link naar zo'n lijst op mijn geboortekaartje laten drukken.
Ik heb de mijne vandaag toevallig afgewerkt. Het kan wel zijn dat ik er nog dingen aan toevoeg of er van afhaal... Wij hebben er dingen opgezet die we graag wilden hebben, maar niet onmiddellijk nodig hebben. Dus we hebben zelf de basics gekocht. De spullen op onze babylijst zijn een mooie toevoeging. Het zou fijn zijn om die spulletjes te krijgen maar het is zeker geen verplichting. Indien mensen liever een centje geven of zelf wat uitzoeken, zijn we daar ook erg blij mee. Hier hebben we onze geboortelijst bij Dreambaby gelegd. Iedereen kan online bestellen of naar de winkel gaan om zelf wat uit te kiezen. De cadeau's kunnen ze meenemen of bij ons laten leveren of laten uithalen bij de winkel. Indien je een groter cadeau vraagt, kan je het bedrag in schijven opsplitsen zodat je vrienden bijv. samen kunnen leggen voor een groter cadeau. Bovendien krijgen we een mooie korting op het einde waardoor we zelf ook nog spulletjes van de lijst kunnen aanschaffen. Veel van onze vrienden en familieleden hebben dit al gedaan en we vonden het zelf ook erg fijn. Spulletjes die ik er o.a. heb opgezet: - Hobbelpaard - Draagdoek - Babycook - Koeka wikkeldeken - Hydrofiele doeken - Bath bug - Hydrofiele washandjes - Fopspeendoekjes - Enz.