Het tandenpoetsen bij mijn zoontje van 1 gaat echt niet:S In het begin met zijn eerste tandje vond hij het wel leuk, maar de laatste tijd vindt hij het steeds minder leuk en huilt hij, duwt me weg, gaat spartelen en met zijn hoofdje nee schudden. Zo lukt het nauwelijks om zijn tandjes goed te poetsen, ik ben al blij als ik met de tandenborstel op zijn tandjes kom. Heeft iemand een idee om het tandenpoetsen makkelijker te maken?
Mijn dochter is wel wat jonger, maar was er ook vrij snel klaar mee. Op een gegeven moment gingen de lipjes stijf op elkaar, schudde ze met haar hoofd, duwde ze onze handen weg... zo klein als ze was wist ze al heel goed wat ze wilde! Toen hebben we het voor de spiegel geprobeerd, dat ging al iets beter. Daarna heb ik eens mijn elektrische tandenborstel gepakt en ze moest zo lachen! Sindsdien poetsen we dus elektrisch en als ze het ding ziet doet ze de mond alvast open
Dankje Ja, hier precies hetzelfde met handen wegduwen, hoofdje schudden Maar is een goed idee om het voor de spiegel te proberen! Ik hoop dat het werkt. Ik heb in huis geen elektrische tandenborstel, wij poetsen altijd met de hand maar als het voor de spiegel ook niet gaat zal ik er eens naar kijken..
Hier nog nooit problemen gehad met tandenpoetsen. Soms is hij er wel snel zat van, maar dan laat ik hem altijd even bij mij poetsen. Dan zeg ik heel overdreven AAAAAAAAAAAHHHHHHH en dan steekt hij de tandenborstel in mijn mond. Dan pak ik de tandenborstel weer terug zeggen we allebei AAAAAAHHHHH en dan poets ik weer snel bij hem. En hij mag altijd zelf een beetje 'napoetsen'.
Mijn dochter vind het ook niks.. En ze bijt zich vast in de haren vande borstel en laat niet meer los, haha!
Wat voor ons goed werkt, is het liggend op het aankleedkussen doen. Dan zing ik een heel stom zelfbedacht tandenpoets liedje (mn man lacht me uit ) en dan gaan we poetsen. Eerst ik, probeer alle tandjes te raken en dan mag hij zelf. Dan gaat hij ook mijn tanden "poetsen" en kauwt hij wat op de borstel. De ene keer lukt het beter dan de andere keer. Maar ik maak er geen strijd van, dan vind hij het alleen maar vervelender.
ik heb een tandeborstel met bijtring aan gekocht. hij mag eerst op de bijtring wat sabbelen en bijten daarna poets ik zijn tandje en dan mag hij nog wat sabbelen. weet alleen nog niet hoe ik zijn tandje moet spoelen. is dit al echt nodig ?
wij doen het ook liggend op het aankleedkussen. Tijdens het poetse zorg ik dat hij iets vast kan houden als hij dit wilt. en ik zing een liedje. Je hoeft niet te spoelen bij een kleintje. Staat bij ons zelfs op de tandpasta
Spoelen hoeft niet. Ook voor volwassenen wordt geadviseerd om het niet te doen, trouwens. Akan de fluor langer intrekken. Maar ik ben zo gewend om te spoelen, dat krijg je er bij mij niet meer uit. Maar ik probeer het onze zoon dan maar wel 'goed' aan te leren. Het poetsen is bij ons heel wisselend. De ene keer mag het wel en de andere keer mogen wij de tandenborstel niet aanraken en wil hij het zelf doen. We laten hem dan even een paar minuutjes op de borstel kauwen en hij maakt zelf ook al een beetje poetsbewegingen. Gisteren was ik bij de tandarts en heb ik gevraagd of dat dan genoeg is. Maar nee, er moet echt gepoetst worden. Ze gaf wel aan dat het cb waarschijnlijk zal adviseren er geen strijd van te maken. Maar ode tandjes gezond te houden, is poetsen gewoon echt nodig. Wij hebbeeen paar truucjes om het poetsen toch zoveel mogelijk vrijwillig te laten gaan. De ene keer werkt de ene manier, de andere keer de andere. Maar op de momenten dat hij echt niet wil, gaan we toch maar 'zachte dwang' toepassen. Hij zal meten leren dat het erbij hoort. Wat we in ieder geval vaak doen: - liedje zingen - voor de spiegel - zoon bij ons laten poetsen, terwijl wij hem poetsen - iets vast laten houden (tandpasta tube, haarborstel... Wat er maar voorhanden is.)
Hier kan het tandenpoetsen Jesse niet lang genoeg duren. Hij staat op een krukje voor de spiegel, wij poetsen zijn tanden en zingen ondertussen een liedje. Jesse vindt de tandpasta erg lekker, dat scheelt ook (gebruiken de kindertandpasta van Zendium, die met Nijntje erop).
Bedankt allemaal voor de reacties We proberen het nu voor de spiegel, dat gaat al iets beter, alleen bijt hij nog wel op de tandenborstel dus is het nog niet makkelijk om echt goed te poetsen.