Suikerwaardes te hoog,zoveel vragen...

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Done, 28 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Hallo Dames,

Opnieuw keer ik me even tot jullie voor ervaringen en jullie kennis.

Ik heb eerder in de zwanegrschap een lunchtest gedaan,daar was de laatste waarde iets aan de hoge kant maar dat mocht nog (7,1).
    Daarna heb ik een GGT gedaan (met zo'n overheerlijk maar niet heus ;) suikerdrankje) en dat was allemaal goed.

Van de week heb ik opnieuw op advies van de vk een lunchtest laten doen en moest weer 3 x opnieuw prikken.
    Expres heb ik 2 uur voor ik me moest melden voor de eerste prik niets meer gegeten (wel wat gedronken maar niet veel) en ik had er zelf al een beetje een vaag gevoel over.

Ik werd net gebelt door de vk met de mededeling dat de waardes te hoog waren.
    De eerste prik was 6,6
    De 2de was ook 6,6
    De 3de was 7,5 en die was dus te hoog.

Ze willen het onder de 7 hebben en ik moet een dietiste gaan bellen voor advies.

Maar betekend dit nu dat ik zwangerschapssuiker heb?
    Wat is het risico voor de baby buiten dat deze te zwaar kan worden (vorige kindje was 2597 gram en deze is met 31 weken op 1780 geschat wat wel oke was volgens de gyn).
    Wat houd dit in voor de bevalling?
    Krijg ik hierdoor een medische indicatie?
    Wat kan hier aan gedaan worden (ik eet gewoon normaal en ben nog niets aangekomen in de hele zwangerschap).

Wie kan mij een antwoord geven of wil gewoon even haar ervaring met me delen?

2. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Niemand?

3. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Ik wil mijn ervaringen wel delen,ik ben alleen geen expert he ;)

Sinds 1 jaar weet ik dat diabetes heb.Met een dieet had ik mijn suikerwaardes prima onder controle.
    Nu ben ik zwanger van de derde,ik wist dat ik deze zwangerschap waarschijnlijk insuline moest gaan spuiten.Helaas moet dat nu al (dat hadden we nog niet verwacht).Ik gebruik nu ruim 1 week insuline.

De curves die jij hebt gehad heb ik niet gehad.Mijn suikerwaardes mogen zijn:
    Nuchter: tussen 4.0 en 7.0
    1,5 uur na de maaltijd: tussen 4.0 en 7.9

Ik weet niet hoe ze dat zullen doen.Ik zou denken overleggen met de dietiste,ze zal je advies over je eetpatroon gaan geven.
    Of je nu zwangerschapsdiabetes hebt of niet dat durf ik niet te zeggen.Bij mij keken ze vooral ook naar het gemiddelde over de afgelopen 3 maanden (dat kunnen ze terug zien in je bloed).

Wanneer heb je de afspraak bij de dietiste? Ik zou iig al je vragen op papier zetten en die bespreken met de dietiste of de vk.Hun kunnen ze goed beantwoorden.

Weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt,iig veel sterkte ermee.Het gaat vast goedkomen allemaal!

4. Tese

Tese Niet meer actief

Je krijgt waarschijnlijk in eerste instantie een dieet van de diƫtiste. Je krijgt ook een medische indicatie. Voor de rest veranderd er weinig. Je kan op een gegeven moment moeten gaan spuiten dat had ik ook. Mijn dochter woor bij geboorte 4110 gram en zat klem met er schouders. Dat hoor je wel vaker als je zwangerschapsdiabetes hebt.
    Je krijgt wat vaker groeiecho's en inleiden om deze reden doen ze niet zo snel meer tegenwoordig, maar dat ligt een beetje aan het ziekenhuis.

5. Tese

Tese Niet meer actief

Je hebt trouwens vrij laat in je zwangerschap licht verhoogd waardes dus het is nauwelijks zwangerschapsdiabetes te noemen. Waarschijnlijk blijft het bij een dieet. Je kan trouwens denken dat je qua eten goed bezig bent maar ik keek er van op wat ik moest veranderen.
    Ik ontbeet bijvoorbeeld met 2 beschuiten met kaas en een appel en dat kon al niet. Die appel moest 2 uurtjes later want was te veel koolhydraten ineens. Vermijd pasta en matig je aardappels (niet drastisch maar neem er geen 5 ofzo)
    Ik kan me niet voorstellen dat het jou zwangerschap gaat beĆÆnvloeden met deze waardes. Ook de groei van je kindje niet. Vaak zie je ook dat met 35 weken je opeens weer normale waardes krijgt. Ik hoop dat ik je hiermee geholpen hebt.

6. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    Hier mogen de waardes tot 7.8 en niet hoger.
    Helaas is het bij mij na de lunch wel hoger.
    Maandag moet ik mijn curves door bellen en dan hoor ik meer.
    Als ik insuline moet gebruiken word ik tussen 38 en 39 weken ingeleid. Ons kindje ligt ruim 2 weken voor op groei .
    Ik weet net sinds deze week dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Ben al bij de verpleegkundige en dieetiste geweest. Aankomende week moet ik naar de internist .

7. butterfly0511

butterfly0511 Fanatiek lid

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Wat scheelt het veel per zh. Bij mij willen ze de waardes 2 uur na ontbijt, lunch, diner niet hoger hebben dan 6.7.
    En nuchter het liefst laag in de 5 of hoog in de 4.

8. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ik ben diabetes patient type 2. Ik kan je misschien wel vertellen waar ik me aan moet houden maar of dit voor jou geld weet ik niet. Ik ben niet zwanger en ook niet geweest. Voor een zwangerschap als je al diabetes hebt moet je wel aan voorwaardes voldoen voor je zwanger mag worden.

Ik deze stadium van je zwangerschap kan het niet veel schade aanbrengen, hiervan is sprake tot de 12de week. Wel is het zo dat je kindje groter/zwaardes kan zijn door hoger suikers. In het ziekenhuis huis waar ik word behandeld willen ze graag zien dat ik nuchter en voor de maaltijden rond de 5 zit. Na de maaltijden (dit is 1,5 tot 2 uur erna) niet hoger kom dan 8. Ik vind zelf de waardes die je er neer zet nog niet eens zo gek. Tijdens een zwangerschap is dit waarschijnlijk wel anders omdat er heel veel gebeurd en ik daar mijn ervaring ook niet over kan zeggen. Als ik zwanger zal zijn dan word ik rond de 38 week ingeleid. Ik zal sowieso niet tot 40 weken door lopen.

Ik denk dat het zeker niet verkeerd is als je naar een dieetiste gaat. Die kan je heel veel over voeding vertellen waar je op moet letten of wat je beter wel en niet kan eten. Sapje bijv. kun je beter niet doen hier zitten toch vruchtensuikers in dus het is niet zo gezond als het lijkt. Bepaalde soorten broodbeleg kun je beter niet nemen. Vleeswaren weer wel omdat hier geen koolydraten inzitten. Je zult misschien nog wel verbaasd staan.

Is er ook bloed geprikt?? Weet je ook wat je hbac is?? Ik zal je vooral niet te druk gaan maken dit is ook niet ten goede voor je suikers en ook zeker niet voor je kindje. Ik denk zelf dat het bij jou nog wel mee valt. Hopelijk heb je iets aan me informatie.

9. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    @ wennes : Het is zeker verschillend per ziekenhuis.

@ done : je vragen gewoon op papier zetten en vragen wanneer je weer voor controle moet. Ieder ziekenhuis gaat er anders mee om.

10. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    @done: is idd zwangerschapssuiker. Je hebt nu idd een medische indicatie. (en zal waarschijnlijk niet meer thuis mogen bevallen) Omdat het bij jou al erg laat in de zwangerschap is zullen de risico's minder groot zijn.

Zoals al eerder gezegd verschillen de waardes per ziekenhuis. Hier moeten de waardes tussen de 4 en 7 zijn.
    Sinds gisteren ook bezig met een dieet. Moet nu voor en na (1,5 uur na) de maaltijd mijn suiker prikken. Met wat kleine veranderingen zijn mijn waardes tot nu toe goed. Hopelijk blijven ze zo anders moet ik gaan prikken.

11. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Dankje voor al jullie ervaringen!

Het was sowieso niet de planning om in het ziekenhuis te bevallen dus dat vind ik niet erg.
    Medische indicatie had ik bij de eerste ook (vliezen braken maar geen weeen waardoor ik ingeleid moest worden)
    Ik ga maandag direct bellen naar het nummer wat ik van de verloskundige door heb gekregen en ben benieuwd hoe het verder zal lopen.

Dat het kindje iets groter kan zijn door de suiker is in mijn geval misschien zelfs wel beter aangezien er bijna alleen maar kleine baby's in de familie geboren worden (net 5 a 6 pond en daar is het mee gehad,was zelf nog geen 5 pond en mijn eerste was net 5 pond)

12. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Ben je nog niet doorgestuurd naar de gyn en diabetesverpleegkundige?

13. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Nee ik moest met de dietiste contact opnemen en misschien dat zei het al recht kon zetten is mijn verteld...
    Het leek mij na wat lezen op internet ook beter en meer gebruikelijk doorgestuurd te worden naar een gyn en diabetesverpleegkundige.

Zal maandag even gaan bellen met de vk en de dietiste en kijken wat die dan zeggen anders ga ik net zolief direct naar de gyn als ik toch al met medische idicatie bevallen moet,dan kan ik namelijk nog even wennen aan het idee weer onder de gyn te lopen (vorige bevalling eindigde bij de gyn en dat was alles behalve een prettige ervaring...).

Lijkt mij ook beter trouwens om zelf de waardes te kunnen controleren en niet iedere keer naar het lab te moeten gaan om te prikken en dan te moeten wachten op de uitslag...

Maargoed daar ga ik morgen even achteraan

14. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Tjee,wat een verschil.En wat laag!Dat haal ik met insuline niet eens!

15. medousa

medousa Actief lid

20 jul 2008
    359
    0
    0
    Done, Ik ben heel erg verbaasd dat je niet doorgestuurd ben!Ik zou dit ook vragen aan de verloskundige waarom ze je niet doorstuurd....

16. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    Snap ik ook niet, ik zou er op staan om doorgestuurd te worden hoor Done !

Hier mag de max waarde 7,8 zijn.

17. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik ben gisteren bij de dietiste geweest en ik heb daar veel info gekregen en een prik apparaatje en een menu advies.

Ik moet als ik me een paar dagen aan haar menu heb 1 dag lang 7x prikken voor een dagcurve.
    Mijn waardes mogen niet boven de 7,2 uitkomen (en mogen nuchter niet hoger zijn dan 5,2).
    Wijkt deze dagcurve nog af gaan we verder kijken wat er gedaan kan worden en moet ik direct even bellen (moet sowieso de dagcurve doorbellen).

Wat eruit is gekomen is dat het waarschijnlijk komt omdat ik te veel in 1 x aan koolhydraten binnen krijg en er te lang ook weer tussen zit voor er weer nieuwe binnen komen.
    Daardoor kan mijn lichaam de vele koolhydraten niet goed weg gewerkt krijgen en onder invloed van zwangerschapshormonen word de aangemaakte insuline ook weer een deel afgebroken.

Ga bij de afspraak bij mijn vk nog wel even vragen hoe en wat dit nu verder betekend voor de geboorte enzo (dietiste vertelde me wel wat de risico's voor mij en de baby nu waren maar wat precies met de geboorte durfde ze niks over te zeggen en dat kon ik beter aan de vk vragen aangezien mijn verhaal ook mede door de eerste bevalling niet standaart is zeg maar)

18. trotsemams

trotsemams VIP lid

20 aug 2009
    5.653
    0
    0
    NULL
    Zuid-Oost Brabant
    Done,het is iig fijn dat je een glucose meter hebt gekregen.Zo krijg je zelf al gauw door wat je beter wel of niet kan eten.

Ik vraag me wel af hoe het zal komen dat de waardes zo verschillend zijn?Heb al zoveel verschillende waardes gelezen,dat is toch gek?Iemand enig idee?

19. Lin71

Lin71 Fanatiek lid

19 apr 2007
    3.481
    0
    0
    prov.groningen.
    Ik denk dat ieder ziekenhuis een eigen protocol heeft.

20. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    HAllo Dames,

Ik ben vandaag met de dagcurve bezig.
    Ik moet wel zeggen dat ik me wat loom voel sinds ik me aan de adviezen van de dietiste houd en van de week was ik wat duizelig en heb toen de eerste x geprikt om het gewoon een keer gedaan te hebben (jezelf prikken blijft toch een rot idee) en de waarde was toen 4,3 denk een uurtje en een kwartier na eten...
    Heb toen maar even een paar slokken cola genomen en een koekje daar knapte ik snel van op.
    Mijn schoonvader zei dat dat gewoon te laag was (diabetes type 2 heeft hij al heel lang) en die zei al het kan haast niet dat jij suiker hebt met die waardes,eerder een te kort met dat dieet zei hij.
    Ik dacht toe maar weetje hij gaat uit van gewone diabetes en zwangercshapsdiabetes lijkt me toch iets anders te zijn.

Nu ben ik dus aan het prikken geslagen en de waardes maken me best ongerust eerlijk gezegt...

De loijst die ik tot nu toe heb;

(Nuchter) Voor het eten; 4.2 om 7:30.
    Ik at 2 crackers met op iedere cracker een halve plak komijnenkaas en 1 snee bruinbrood met 1 plakje kipfilet (zonder boter) verder dronk ik water.
    1,5 uur na het eten was mijn waarde 5.6 om 9:30

In de loop van de ochtend heb ik om 10:10 een appeltje gegeten.

Net om 12:00 was mijn waarde voor de lunch 4.1.
    Ik heb na het prikken 2 sneetjes bruinbrood met pindakaas op en een kopje thee zonder suiker en verder gewoon water.

Ik vind die waardes erg laag of ligt dat aan mij?
    Over 1 uurtje moet ik opnieuw prikken (1,5 uur na de lunch) en die waarde zal ik hier ook even neer zetten maar ik verwacht dat die niet hoog zal zijn...
    Ik dacht zelf al geen zwangerschapsdiabetes te hebben en nu vind ik de waardes echt laag en voor een normaal persoon gewoon en wat aan de lage kant.

Deel Deze Pagina