Schoolfotograaf, foto’s niet leuk, bekend probleem?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Annefien, 3 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Wij hebben vandaag het kaartje gehad met de schoolfoto’s van mijn zoon.
    Hij zit in groep 2, dit is dus de tweede keer dat hij bij de schoolfotograaf op de foto gaat en zowel vorig jaar als dit jaar staat hij echt vreselijk op de foto.
    Hij lacht als een boer met kiespijn en staat/zit in houdingen waar hij zich duidelijk niet comfortabel bij voelt.

Op het schoolplein hoorde ik van meer ouders dat ze geen hoge verwachtingen hebben omdat de foto’s meestal niet zo leuk zijn.

Op de site van de fotograaf staat al een disclamer dat ze vanwege het grote aantal kinderen wat ze op zo’n dag op de foto zetten de spontaniteit en interactie voorrang geven op de techniek, maar als ik naar de foto’s kijk is er niks spontaans aan en van interactie was ook geen sprake anders had hij wel echt gelachen.

Is dit een algemeen probleem met de schoolfotograaf of ligt dat dus aan de schoolfotograaf op onze school?

2. Omaaatje

Omaaatje Niet meer actief

Hier is het wisselend, steeds andere fotografen ook. Dit jaar alleen klassenfoto's gemaakt maar de fotograaf is sindsdien onbereikbaar al 2 maanden lang dus nog niets gezien...

3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.112
    17.122
    113
    Hier dezelfde ervaring, ik vind de schoolfoto’s tot nu toe echt niks:oops:

Ik koop ze wel, maar ik vind ze belachelijk duur voor de matige kwaliteit. Wel te verklaren door het feit dat het op zo’n dag lopende band werk is natuurlijk

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.835
    3.630
    113
    Hier ook, meerdere jaren foto’s gehad waarop ogen half dicht waren of ze er gewoon raar en onnatuurlijk op stonden. Dat het druk is op zo’n dag begrijp ik heus wel, maar die foto’s zijn peperduur, dus ervoor zorgen dat een kind op zijn minst met open ogen op de foto staat vind ik niet te veel gevraagd. Ik heb ze dus ook een paar keer niet genomen, erg jammer.

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.909
    6.476
    113
    Hier ook meestal een onnatuurlijke grijns en pose, maar ik vind ze wel leuk :) Ik koop ze ieder jaar. Hier zijn ze ook niet zo duur, 9 euro per kind voor een setje incl groepsfoto en dan krijg je de evt broers/zussen-foto er gratis bij.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Wat kosten ze bij jullie dan?

7. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Ja! Hier hadden ze het eerste jaar op deze school hele leuke foto’s. Jaar erna een nieuwe fotograaf die ze nu elke keer hebben en die zijn echt verschrikkelijk! Ik bestel alleen de klassenfoto’s

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.241
    16.615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Toen mijn oudste kinderen nog op de basisschool zaten had je altijd een mooie portretfoto.
    Geen poespas maar gewoon een mooie foto om in een lijstje te zetten. Nu sinds een aantal jaren moeten al die kids poseren op de foto. Handen in je zij, armen over elkaar, stoer kijken, blij kijken etc etc.
    Ik vind er geen bal aan en 9 van de 10x zijn ze niet mooi en dan heb ik het nog geeneens over de kwaliteit van kleur. Of ze zien lijkbleek of ze zien eruit of ze een uur onder de zonnebank hebben gelegen.
    Ik koop ze braaf ieder jaar maar verdwijnen meestal in de kast.

Saartje33 vindt dit leuk.
  9. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Ik neem altijd alleen de klassenfoto (digitaal, niet geprint). De foto waar ze alleen op staat is het altijd een heel geforceerde pose. Meisjes altijd met benen over elkaar. Ziet er bij mijn stoere meid heel onnatuurlijk uit. Ik ben zelf fotografe, dus echt leuke foto's maak ik zelf wel. :D

owly vindt dit leuk.
  10. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.770
    2.185
    113
    Heel herkenbaar en ik heb tot nu toe ook nog nooit een foto gekocht. Ik vind eigenlijk dat ik het zelf 10x beter kan en ga echt niet zo'n hoog bedrag betalen voor foto's die ik dan toch in een doos mik.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Dat ligt erg aan de fotograaf. Verschillende schoolfotografen gehad en bij eentje was het gewoon steevast knudde. De kinderen stonden er stom op en met de groepsfoto was bijvoorbeeld het klimrek scherp, maar de groep wazig. Echt, je kijkt toch even wat je gedaan hebt?
    Daarna andere school en andere fotograaf, wereld van verschil. Heel leuke foto's.

12. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.606
    1.732
    113
    Ik bestel nooit schoolfoto's. Zou ook niet weten waarom, ze zijn toch niet leuk.
    Ik heb één keer de moeite genomen om te laten weten dat de foto's echt lelijk waren. Maar het jaar erop was het niet veel beter:D

De schoolfoto's van de oudste dit jaar heb ik niet eens gezien. Geen mail gehad.
    Vorig jaar kregen we de foto's gewoon thuis. Moest je terugsturen wat je niet wilde. Dat vind ik zo'n verspilling, daar heb ik ook iets van gezegd.

13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.511
    8.437
    113
    [QUOTE="Beukenhaag, post: 24727305, member: 117311] Ik bestel nooit schoolfoto's. Zou ook niet weten waarom, ze zijn toch niet leuk.
    Ik heb één keer de moeite genomen om te laten weten dat de foto's echt lelijk waren. Maar het jaar erop was het niet veel beter:D

De schoolfoto's van de oudste dit jaar heb ik niet eens gezien. Geen mail gehad.
    Vorig jaar kregen we de foto's gewoon thuis. Moest je terugsturen wat je niet wilde. Dat vind ik zo'n verspilling, daar heb ik ook iets van gezegd.[/QUOTE]

Ik vind het juist leuk dat ze van elk jaar een klassenfoto hebben! Baal stiekem wel dat ze dat op het VO niet meer doen

Jessi79 vindt dit leuk.
  14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.909
    6.476
    113
    Hier is de kwaliteit wel goed, maar kijken mijn kinderen gewoon raar, de fotograaf weet natuurlijk ook niet hoe ze normaal kijken en lachen. Ik vind ‘t wel schattig :)

15. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    Niet? 2 kinderen op 2 verschillende scholen en bij allebei foto's.

Toen ik in de ouderraad zat 1x een andere fotograaf kunnen inhuren. Toen waren het leuke foto's. Helaas was de vaste fotograaf het er niet mee eens en is gaan protesteren bij de directeur. En ja hoor het jaar erna weer die prutser. Hij was niet aardig tegen de kinderen, snap wel dat ze chagerijnig keken.

Ik vind het juist leuk dat ze van elk jaar een klassenfoto hebben! Baal stiekem wel dat ze dat op het VO niet meer doen[/QUOTE]

Klassenfoto's vind ik wel leuk. Zeker op de middelbare als je geen idee hebt wie x of y is.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Voor de kwaliteit hoef je ze hier niet te bestellen. :roflmao: Een paar keer waren ze echt dramatisch, de andere keren ‘gewoon’ niet geweldig.

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Hier op de basisschool was dat ook zo, maar de schoolfoto's van de oudste 2 vorig jaar op de middelbare school waren zo leuk! Ligt dus gewoon aan de fotograaf.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier veranderde de fotograaf nog wel eens -dus ik zou het zeker aangeven bij de school. Als veel mensen aangeven dat ze niet echt onder de indruk zijn - dan kunnen ze een ander jaar misschien eens een ander proberen? Hier werd daar wel naar geluisterd. Zeker als je toevallig van bijvoorbeeld vrienden/kennissen schoolfoto's hebt gezien die je wél leuk vind en dus een fotograaf kunt adviseren ofzo. Dus als je laat merken dat je ook wil meedenken.

19. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.838
    1.347
    113
    Onze kinderen zitten op verschillende scholen.
    Bij de oudste gebruikte de fotograaf altijd een spierwitte achtergrond, onze dochter (en waarschijnlijk heel veel andere kinderen ook) knappen daar niet van op, zeker midden in de winter niet. Onze dochter zag er echt heel ziekelijk uit. En verder herkenden we haar niet, zoals ze op de foto stond, zo kijkt ze nooit, ook zat ze in een hele rare houding waardoor het leek alsof ze een bochel had.

Toen 2 jaar geleden de schoolfotograaf bij onze tweede dochter kwam, kregen we echt superleuke foto's, dochter staat er echt op zoals ze is. Van tevoren hadden we gehoord dat de achtergrond donkergroen zou zijn, dus konden qua kleding daar rekening mee houden. Vond het echt super.

Die foto's van dochter 2 heb ik naar directrice en teamleider van de school van onze oudste gestuurd met de vraag of er een keer een andere fotograaf kan komen. School 1 heeft toen diezelfde fotograaf (van school 2) gevraagd, en zodoende hadden we nu ook van onze oudste superleuke foto's. School 1 was ook heel blij met deze fotograaf en heeft haar direct voor dit schooljaar weer geboekt.

Op de school van onze tweede dochter (en inmiddels zit onze zoon er ook op school) is een maand geleden de schoolfotograaf weer geweest. Kinderen mochten nu 'gewoon' staan (vorige keer had de fotograaf een kruk bij zich), gisteren hebben we de foto's meegekregen en ik zie aan de foto's van onze dochter dat ze niet zo goed weet wat ze moet doen, beetje onzeker en weifelend staat ze erop (op één zelfs alsof ze elk moment in huilen uit kan barsten).
    Onze zoon is een kleuter en volgens mij kunnen maar weinig kleuters normaal lachen op een foto, hij in ieder geval niet.
    Bij de broer/zusfoto's (na schooltijd) heb ik even staan kijken hoe de gezinnen voor ons op de foto gingen. Onze oudste dochter had aangegeven dat ze graag een keer zonder rolstoel op de foto wilde, maar dan heeft ze wel steun nodig en ook nu mochten de broers/zussen 'zonder iets' poseren, maar dat gaat dus niet bij onze oudste. Ik heb in de kleuterklas een appelkistje gepakt en daar hebben de kinderen op/in/naast/achter gestaan/gezeten.
    Zijn echt leuk foto's geworden, alle 4 kinderen staan erop zoals ze zijn. Bij onze tweede zie ik gelijk dat het zelfvertrouwen terug is, er is een kistje, daar kun je iets mee en ze staat erop zoals we haar kennen. Echt maf hoeveel verschil zo'n kistje kan maken.

Maar stel het gewoon eens voor bij school om eens naar een andere fotograaf te kijken.

spruitje80 vindt dit leuk.
  20. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Ja herkenbaar. Denk dat je echt geluk moet hebben met de fotograaf. Bij ons al een paar jaar hetzelfde bedrijf op de basisschool en nu op de middelbare ook weer dezelfde. En die groepsfoto's zijn altijd nooit goed qua belichting. Dan vraag ik me ook af hoe dat kan datze elke keer slecht zijn.

Deel Deze Pagina