Snuggle/Nestje

Discussie in 'Prematuur' gestart door Nora86, 23 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Hoihoi.

Onze kleine man ligt nu nog in het ziekenhuis in de couv, en daar ligt hij in een snuggle/nestje. Nu ligt hij daar wel ontzettend lekker in en vraag ik me af, heeft het zin om zoiets voor thuis ook aan te schaffen??
    Hij mag voorlopig nog niet naar huis, minstens 2 weken moet hij in het ziekenhuis blijven nog. Maar in die tijd went hij natuurlijk wel aan lekker liggen in zon snuggle.
    Heeft iemand ervaring met zo'n nestje? Zou graag wat meer over weten namelijk.

Groetjes.

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Hoi! Onze was ook flink te vroeg en lag ook altijd lekker in een snuggle, maar zodra ze van de monitor ging, mocht het niet meer omdat het te gevaarlijk was. Voor thuis wordt het dus ook afgeraden. Maar daar ligt hij lekker in z'n wiegje, ingestopt en wel, en vlak bij jou. Dat scheelt. Mocht hij onrustig zijn, dan kun je evt een inbakerzakje gebruiken (Puckababy). Maar misschien is het niet eens nodig.

Hopelijk is het snel zo ver.

3. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Ah zo ver waren we inderdaad nog niet. Dus dan heeft het geen zin om er nu een voor thuis aan te schaffen, thanks voor je antwoord!

4. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Wij hadden niet zo'n nestje maar wel van die zandzakjes die om haar heen lagen. Die kregen we mee uit het ziekenhuis maar we hebben ze niet veel gebruikt.

5. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wij hadden alleen opgevouwen dekentjes om hem heen. Later uit de couveuse in het warme bedje ook nog, in het wiegje in het ziekenhuis niet, alleen een opgerolde deken. En een kruikje, die hadden we thuis tegen zijn rugje (met doeken ertussen!) aanliggen. Hij heeft nog een paar weken op zijn zij gelegen, totdat hij echt op zijn rug "moest". Nu is hij trouwens echt een zijslaper!

6. singa

singa Niet meer actief

Het is vaak wel zo dat te vroeg geboren kindjes het fijn vinden als ze niet in een open ruimte liggen. Wij hebben dus in het begin opgerolde hydrofielluiers tegen haar ruggetje gelegd. Dit deden ze in het ziekenhuis ook. En wij hebben het thuis dus ook nog een tijdje gedaan.

7. adi

adi Niet meer actief

Je zoontje zal niet direct uit de couveuse naar huis gaan, hij zal eerst in het zkh in een wiegje slapen en dan pas naar huis. Dus die snuggle went dan ook af. Daarnaast kun je het nergens kopen (we hadden dat destijds ook gevraagd).

Vanuit het wiegje-fase in zkh hebben we wel prima tips gekregen om thuis geborgenheid te geven in het bedje:
    - bedje opmaken als matrosenbed (google maar eens op);
    - kindje op zij laten slapen met een opgerold hydrofiel tegen het ruggetje en een kleine tegen de buik (dat ie niet door kan rollen)
    - als je hem in een ledikant legt: ruimte afbakenen door de zijkanten van bedje te bedekken met hydroluiers. Ze ademen goed door en zijn ruimte wordt kleiner.

Daarnaast is het thuis vooral belangrijk dat je hem zoveel mogelijk buidelt, dus gewoon op je borst laten slapen.

8. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Bedankt voor alle reacties. Dat hij niet mee naar huis mag meteen wist ik natuurlijk, maar ik wist niet hoe ze dat met die snuggle dan deden. Dat wordt dus afgebouwd. Nou als je het met hydrofielen ook goed kunt opvangen dan vind ik dat ook prima hoor.

Ik heb meteen gekeken naar het matrozenbedje en het ziet er inderdaad wel heel fijn uit zo.
    Hij komt in een wiegje naast mijn bed te liggen de eerste weken, dat was sowieso al de planning dus gelukkig hoeven we daar niets voor te regelen verder.

Verder zal ik maar eens uitgebreid de topics hier doorlezen, misschien haal ik daar nog wat tips uit. Tis allemaal erg onwerkelijk nog.

9. adi

adi Niet meer actief

Voor goede info en lotgenoten contact kun je ook kijken op de site van kleinekanjers, daar worden heel veel aspecten behandeld van prematuriteit en vooral wat het betekent voor de ouders. De info is ook opgezet door ouders van prematuren.

10. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Wat een schattige naam. Ik ga er vanavond eens voor zitten bedankt voor de tip.

11. Moeder van Rick

Moeder van Rick Actief lid

23 jan 2012
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is de kleine thuis in een zijslaper kunnen laten liggen, en ze worden ondersteunt van achter en van voor, en ze kunnen niet draaien naar hun buik.
    En het is nog handig tegen het afplatten van het achterhoofd omdat de kleine dan op zijn zij ligt.
    Hier ff een linkje:
    zijligkussen.nl - zijligkussens & veiligheidsproducten voor baby en kind! Baby Sleep - Zijligkussen - driewinkels.nl | gemakkelijk & snel
    Is ook niet mega duur.

En inderdaad de site van kleine kanjers is echt super!
    Er is ook een forum waar je kunt praten over alles en nog wat wat betreft premature kinderen, kijk maar is.

Succes verder, hopelijk mag de kleine snel naar huis!

Groetjes Marja

12. adi

adi Niet meer actief

Maar couveusekindjes hebben vaak juist last van afgeplatte zijkanten van hun hoofdje, omdat ze de hele tijd in de couveus nooit op hun rug liggen, en alleen op zij en op de buik.
    Wij hebben voor thuis juist tips gekregen om met hydro-luiers een soort kussente te maken zodat ze hun hoofd niet opzij konden draaien en op hun achterhoofd moesten liggen om de afplatting aan de zijkant te verhelpen.

13. Moeder van Rick

Moeder van Rick Actief lid

23 jan 2012
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is ook wel weer waar Adi.
    De fysio bij ons rade het ons aan maar meer omdat hij een afgeplat hoofdje zou krijgen als we zo door zouden gaan met op de rug liggen vandaar.
    Maar misschien afwisselen?
    En inderdaad een hydrofiel boven het hoofdje leggen.
    Wij deden als hij op zn rug lag altijd een dekentje opgerold boven het hoofd om een soort begrenzing aan te geven.

Groetjes!

14. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Ik heb al een kijkje genomen op de site en er staat zo ontzettend veel op. Ben nog niet verder gekomen dan twee topics eens vluchtig doorkijken.

Hij heeft idd meeral op zn zij gelegen maar heel soms ook op zijn rug of buik. Ik zal straks vast informeren wat zij adviseren voor thuis want hydrofiele doeken heb ik wel genoeg maar wil er dan nog wel extra hebben.
    Sowieso heb ik heel erg shopdrang, mn vriendinnetjes en familie hebben van alles voor me geregeld in maatje 44 en zelf heb ik nog niet echt iets "eigen" kunnen kopen in dit maatje. Dus maar even regelen.

Merk wel nu al dat t zo ontzettend goed met me ging, en dat t al wat minder word. En dan zitten we pas op dag 5.. ojee..
    Gelukkig doet de kleine t goed. Dat is t belangrijkst.

15. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Niet teveel maatje 44 kopen hoor, zij groeien hard ;)
    Wij hebben maar 3 setjes gekocht en verder wat gekregen en geleend. Is er al zicht op wanneer hij uit de couveuse mag? Wel aan jezelf denken he? Je zit nog in de "kraamweek", voor wat dat waard is met je kleine in de couveuse...

16. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Zelf heb ik niets gekocht, heb best wat gekregen en mijn buurvrouw had de kleertjes nog liggen van 5 jaar terug (tweeling). Moet alleen in maatje 50 wat meer hebben nu.
    De couveuse is hij al uit! Hij ligt in een normaal bedje, wel op een warmwaterzak want zn temp ging iets te hard achteruit. Tis moeilijk aan mezelf te denken idd. Doe graag dingen zelf maar doe mn best :) tnx.

17. marieki

marieki Niet meer actief

Liam lag wel regelmatig op zijn rug in de couveuse *maar alsnog een behoorlijke assymetrische afplatting gehad*

Deel Deze Pagina