Bekkenmeting, hoe gaat het in zijn werk?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ChanelD, 14 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ChanelD

ChanelD Lid

28 jul 2017
    43
    3
    8
    Vrouw
    Ik ben 38+1 weken zwanger van mijn eerste kind.
    Tot nu toe is de baby nog helemaal niet ingedaald. Het hoofdje is nog heel erg beweeglijk. Wel ligt de kleine goed.
    Ik ben klein (157) en smal gebouwd. De verloskundige heeft mij daarom voor alle zekerheid doorgestuurd naar de gynaecoloog voor een bekkenmeting en hoofdmeting van de baby.

Ik zie er een beetje tegenop om naar de gynaecoloog te gaan en ben graag goed op voorbereid. Ik weet wel dat ik eerst een echo krijg en daarna bij de gynaecoloog komen.
    Kan iemand mij vertellen wat ze allemaal precies doen?
    Krijg ik alleen een uitwendige of een inwendige echo? Of wat precies?

2. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Een bekkenmeting? o_O
    Nog nooit van gehoord haha.
    Hoe heeft de vk heg uitgelegd aan je?

Ik ben zelf ook klein maar nooit dat soort metingen gehad.

Het idee is dat ze gaan meten of de baby door het bekken past?
    Dat valt nu toch nog niet te meten aangezien alles tijdens de bevalling nog verschuift?

3. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik had gelezen dat bekkenmetingen niet meer worden gedaan omdat ze niet betrouwbaar zijn..
    Ik kan je dus niet echt verder helpen maar ik wens je toch veel succes bij de gyn :)

4. HvO

HvO Niet meer actief

Ik dacht ook dat er geen bekkenmetingen meer werden gedaan. Alles verweekt nog in aanloop naar de bevalling. En daarbij komt het maar weinig voor dat een bekken daadwerkelijk te smal is. Het ligt er ook aan hoe je kindje ligt voor/in het geboortekanaal.

En smal gebouwd betekent ook niet meteen een (te) smal bekken.

Correct me if I’m wrong.

5. Mango393

Mango393 Bekend lid

4 mei 2015
    602
    101
    43
    Ik heb hierom gevraagd toen ik zwanger was. Aangezien mijn tante om die rede een spoedsectio heeft gehad en mijn moeder en schoonmoeder allemaal baby's van boven de 9 pond baarden. Ze deden het niet meer werd mij verteld. Alleen in Duitsland?

Uiteindelijk is mijn zoontje ook met een spoedsectio gehaald om dat het niet paste en ik ben 176 lang. Zoontje was ruim 9 pond.

6. ChanelD

ChanelD Lid

28 jul 2017
    43
    3
    8
    Vrouw
    Ik weet dat smal gebouwd niet perse zegt iets over of de baby niet door het bekken past. De verloskundige wilt het even laten onderzoeken voor zekerheid.
    Hoofdje van de baby wordt gemeten en het bekken wordt dan ook gemeten.
    Verder kijken ze ook of er andere oorzaken zijn zoals een vleesboom o.i.d. maar de vk gaat er van uit dat ik geen vleesboom heb omdat ik in een traject zwanger ben geworden. Alles zag er toen heel goed uit.
    Ik heb een achterliggende placenta, dus dat is wel in orde.

Ik ben benieuwd wat het onderzoek voorstelt.... zie er wel een beetje tegenop. Een (inwendige) echo maakt mij echt niet uit. Vind het alleen een heel raar en vies idee als een mannelijke gynaecoloog met zijn vingers in mij gaat onderzoeken. Ach ja, het moet maar :) even de knop omzetten. Maar vind het een fijner idee als ik weet wat ik kan verwachten.

7. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Ik heb geen idee! Ik hoorde dat ze dit van te voren niet echt kunnen bepalen dmv een echo omdat metingen totaal niet betrouwbaar zijn.

Daarbij heb ik kleine en smalle vrouwtjes de grootste baby’s eruit zien persen. Zegt helemaal niks

Tijdens de bevalling kan ook gebeuren de er een mannelijke gyn even komt voelen en kijken. Ik zou het loslaten en gewoon zien wat er gebeurd.

Deel Deze Pagina