Hartslagdipje met doppler?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Warboel, Nov 23, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Hallo... Daar is het zorgen-mensje weer :D.

Ik heb al een tijdje een doppler.
    Dat ding is ook tijdens mijn vorige zwangerschap echt een zege geweest. Al is het maar soms voor één minuutje (vaak niet eens) op een dag even te luisteren.

Maar net gebeurde er iets vreemds:

Ik ging plat op mijn rug liggen (op bed) en deed de gel op mijn buik.
    De baby lag lekker laag en het hartje zit net boven mijn schaambeen. Dus makkelijk te vinden de afgelopen dagen.

Maar toen ik in de verte het hartje had, toen was het geluid ineens helemaal weg (dat kan, want het was in de verte en één kleine beweging van beeb kan al verschil uitmaken) maar toen ik het hartje weer gevonden had leek het net alsof deze weer 'op gang' moest komen. Alsof deze even gestopt was.

Daarna (na een paar seconden) dipte het weer even (met de doppler op dezelfde plek) om vervolgens weer gaandeweg sneller te gaan.

Ik schrok hier toch wel even van :$. Dus ik ben benieuwd of er dames zijn die dit herkennen?
    Op de echo's is dit nog niet opgemerkt, dus ik maak me niet per direct zorgen. Aangezien een thuisdoppler niet echt een precisie-instrument is, maar toch. Haha. Ik denk wel dat ik iets beter zou slapen :p.

2. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    2 dagen geleden had ik weinig activiteit in mijn buik en toen ook geluisterd met de doppler. Wij hoorden precies hetzelfde. Opeens een heel langzaam hartslagje. En toen weer op volle toeren. Het probleem is dat je met zo'n doppler je ook meer zorgen kunt gaan maken. is vaak nergens voor nodig.

Wel wil ik je aanraden niet teveel die doppler te gebruiken. Voor de kleine is het echt niet fijn. Schijnt ook niet zo goed te zijn. Wij gebruiken die doppler alleen in geval van een bloeding of wanneer ik een dag geen activiteit voel. Dan hoef ik niet halsoverkop naar het ziekenhuis voor niets. Zo voelde ik de kleine de afgelopen 2 dagen weer lekker druk wezen in mijn buik.

3. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

Jan 14, 2014
    1,628
    3
    36
    Dat heb ik bij mijn zoontje ook wel eens gehad. Die kleine heeft natuurlijk nog aardig wat zwemruimte waar hij/zij gretig gebruik van maakt. Zo'n dipje kan heel goed een zijwaartse beweging zijn. En als een kleintje actief is, dan gaat de hartslag afwisselend sneller en langzamer.

4. dpbovenkamp

dpbovenkamp Fanatiek lid

Jan 14, 2014
    1,628
    3
    36
    Ik heb me wel laten vertellen dat als je minder of geen beweging voelt een hartslag nog niet hoeft te betekenen dat het goed gaat met de baby. Niet om je bang te maken hoor, maar dat advise kreeg ik en ikzelf gebruik de doppler niet meer sinds ik de kleine goed voel en ga toch af op de hoeveelheid beweging.

5. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Wat jij zegt: dpbovenkamp. Klopt inderdaad.
    Een CTG is namelijk gericht niet alleen op hartslag, maar ook bewegingen. Dat is uiteindelijk de grootste zekerheid die je kan hebben.

Maar voor nu vind ik de doppler fijn, alleen het is alleen jammer dat je door dit soort kleine dingen toch wat onzekerder wordt, haha.
    Al herken ik het inderdaad van bij mijn zoontje. Die had ook regelmatig dit soort dipjes, maar toch hartstikke gezond.

6. Tigra

Tigra Bekend lid

Dec 15, 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit is een reden dat verloskundigen en gynaecologen niet zo blij zijn met die dopplers: ze kunnen je onnodig ongerust maken, of schijnzekerheid geven terwijl er iets mis is. Alleen een professional kan horen hoe het met je kindje gaat via een goede doppler.
    Daarnaast is het voor de kleine niet fijn. Het schijnt te klinken alsof er een trein vlak langs je heen raast.....

7. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

Jan 22, 2015
    1,694
    38
    48
    Female
    Utrecht
    Ze adviseren inderdaad eerder op de bewegingen af te gaan dan de hartslag. Ik weet niet of je de beeb al goed voelt? Als ik luister met de doppler dan klinkt de hartslag soms ook zo. Ik ga er dan vanuit dat ze aan het zwemmen is en dan komt de hartslag toch anders binnen op de doppler. Ik luister dan gewoon even wat langer en zet dan een timer aan zodat ik de hartslag kan bepalen:)

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,194
    16,528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat is dus ook de reden dat ik nooit zo'n ding heb aangeschaft.
    Je krijgt er de zenuwen van en je hebt niet de medische kennis om het te beoordelen en voor je kind is het nu ook niet echt prettig om iedere keer zo'n ding op je te krijgen.
    Ik kan me ook voorstellen dat vk en gyn er niet happig op zijn.
    Bij twijfel gewoon bellen met je gyn of vk en vooral niet zelf gaan dokteren bij zoiets belangrijks.

9. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Nee... Mijn placenta zit aan de voorzijde, dus voel nog niets.
    Als ik der zou voelen dan gebruik ik dat ding sowieso niet. Tenminste: bij mijn zoon niet meer in ieder geval.

Of iemand een doppler gebruikt is natuurlijk persoonlijk. Ik heb mijn redenen waarom dat ding juist voor wat extra zekerheid kan zorgen. In ieder geval voor die paar weekjes die ik soms nog eng vind.

En inderdaad. Uk heeft nog flink wat zwemruimte, dus dat er wat slagen missen kan makkelijk komen door even een verandering in de houding. Maar ook omdat ik plat op mijn rug lag. Uiteindelijk zat ze weer op de 160 p.m. (heb een display).

10. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Een ctg meet niet de beweging van de kleine... Het meet 3 dingen, hartslag van de kleine, je eigen hartslag en eventuele weeen activiteit.

Maar een normale hartslag van een wakkere foetus varieert tussen de 110 en 160, en wisselt in snelheid. Dat is juist een heel goed teken ;)
    Alleen als het hartje langdurig dipt of echt heel langzaam of snel gaat is er reden om je zorgen te maken.

11. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Sorry dat had ik anders kunnen verwoorden.
    D.m.v. de hartslag op de CTG krijgen ze een indicatie van hoe de kleine beweegt.
    Een te vlakke CTG is in ieder geval niet oké, want dat zou betekenen dat het kindje nagenoeg stil is.

12. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    Klopt. Baby kan er gehoorschade aan overhouden. En de ctg varieert van een duidelijk hartsignaal naar een zwakker signaal en dat is een teken dat de kleine beweegt. Maar al zou de kleine niet bewegen, dan is er nog geen man overboord want de kleine slaapt natuurlijk ook. Warboel je kunt het altijd wel vragen bij de vk. Ik ben wel benieuwd!

13. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Dat is zeker waar! Mijn enige ervaring met een langdurig vlakke CTG was inderdaad foetale nood. Ik las net het volgende op een verloskundige site. Hoop medische jargon, maar ik kwam er uit :D.
    Deceleraties in de zwangerschap zijn om en nabij de 20ste week normaal. Dit omdat het hartje nog niet volgroeid is. Ze mogen alleen niet langer dan 10 seconden duren en meer dan eens per etmaal voorbij komen.

Of de hartslag trager ging dan 100 bpm kan ik niet zeggen, aangezien de doppler ook de maximale hartslag niet altijd even secuur oppakt. Het leek in ieder geval heel kort, heel traag. Maar dat is natuurlijk ook in vergelijking met wat je eerder hoort.
    Maar over het algemeen is het dus normaal.

14. madelein

madelein VIP lid

Feb 28, 2011
    6,758
    623
    113
    Maar dat is dus niet waar ;). Een ctg kan idd wel meten of de kleine wakker is of niet, maar de kleine kan ook wakker zijn zonder te bewegen. Beweging hoor je alleen maar als zwemmen oid als je aan het apparaat ligt, je ziet dat niet terug op de curve. Je ziet het wel duidelijk als de kleine wakker is, want dan gaat het hartje inderdaad op en neer qua snelheid. In slaap blijft het min of meer gelijk.

Foetale nood zie je vaak in combi met weeen ( bijvoorbeeld door teveel druk op het hoofdje tijdens een wee) en komt maar sporadisch voor zonder weeen. Tenzij er een hartafwijking is vast gesteld, maar daar zou ik niet van uit gaan.

15. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    Klopt warboel. Ik heb het ook even opgezocht. Een kortstondige deceleratie is iets wat wel vaker voorkomt en is slechts een aanpassing van de foetus aan een navelstrengcompressie. Wij schrokken ook even hoor toen wij dat hoorden gebeuren. Even dacht ik getuige te zijn van de dood van mijn babe. Blegh naar gevoel. En toen ging het hartje weer sneller. Voor de dames die even het niet begrijpen. Het hartslagje gaat opeens heel langzaam voor een paar seconden en dan hervat het zich weer. Ik maak me btw geen zorgen. Heb paar weken geleden een half uur ctg gehad en daarbij deed het hartje het erg goed. Geen gekkigheden.

16. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Ja precies en ik weet hoe je je voelde. Je schrikt dan toch. Maar gelukkig was ze sowieso lekker aan het bewegen.

Mijn zoontje had dit dus inderdaad ook vaker. Of dit gestopt is na de 28 weken weet ik alleen niet, want toen voelde ik hem krachtig trappen.

17. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

Apr 29, 2015
    1,247
    550
    113
    Female
    Leuk is dat he zodra ze losgaan? Ook wel uhmmm pijnlijk soms haha. Die van mij heeft der dolle dwaze dagen, en dan weer eens een dagje rust. Heerlijk.

18. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Je kunt wel redenen hebben een doppler te willen gebruiken maar dit is dus werkelijk de reden dat vks het afraden. Intuïtie van zwangeren wordt echt wel serieus genomen, staat ook als laatste punt op de wanneer moet je bellen chart: als je het niet vertrouwt bellen.
    Wanneer je een gevoel hebt dat er iets niet goed is en je gaat luisteren en hoort het hartje kan je vals gerustgesteld worden. Of andersom, je hebt nu onrust door het dippen van hartje. Ik denk niet dat iemand hier je werkelijk advies kan geven,want het kan een slecht signaal zijn of het hoeft niks te zeggen .

Blijf bij je gevoel! :)

19. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Haha ik voel haar nog te weinig. Alleen als ze zo laag ligt dat mijn blaas in de verdrukking komt. Dan zijn die kleine stampende kaboutervoetjes echt HEERLIJK :p ;).

Ik ben benieuwd wanneer ik haar echt goed ga voelen, maar tot nu toe is de placenta eerder een soort 'wrap'. Dus aan de voorzijde, maar met flappen naar achteren toe. Daar ligt ze lekker warm tussenin.

20. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113

Mijn vk raadt er niet af, mits je dat ding niet gebruikt voor medische doeleinden. Of te lang achtereen van plan bent te gaan luisteren.

En het zou op zich kloppen hoor, mocht je inderdaad bij minder leven er voor kiezen om even naar het hartje te luisteren. Terwijl een hartslag op zich nietszeggend is over de conditie van je baby.

Ik persoonlijk vind het, tot de baby dadelijk lekker door mijn buik heen probeert te trappen :p, een fijn middel om eigenlijk zonder verdere indicatie even te luisteren naar mijn baby haar bewegingen, hartslag en hikjes. Al is het maar om de periode dat ik nog niet zo strikt onder controle sta te overbruggen. Om op sommige dagen even een klein tikje ongegronde onzekerheid weg te nemen.

Nu is het inderdaad even 'rot' omdat er iets gebeurd waar ik nog niet op had gerekend :p, maar als ik echt heel ongerust had geweest dan had ik al bij de gyn. aan de telefoon gehangen :D.
    Al met al is wat herkenbaarheid altijd fijn ;).

Share This Page