Blunders van artsen voortaan openbaar

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 30 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Blunders van artsen voortaan openbaar
    Medische fouten van artsen en verpleegkundigen verdwenen tot nu toe vaak in de doofpot. Dat gaat veranderen. Vanaf 1 juli kunnen patiënten namelijk zien of zorgverleners wel eens bestraft zijn voor medische missers.

In het 'BIG-register' komt voortaan te staan welke fouten zorgverleners maakten en wat voor straf ze daarvoor kregen. Dat kan variëren van een boete of een berisping tot een schorsing of zelfs een beroepsverbod dat is opgelegd door het Medisch Tuchtcollege.
    Artsen en andere zorgverleners die een waarschuwing van de tuchtrechter krijgen - de lichtste strafmaatregel - krijgen daarvan geen aantekening in het register. In het BIG-register staat informatie over ruim 400 duizend zorgverleners die in Nederland werken.
    Niet meer nietsvermoedend naar arts
    Tot nu toe kon je als patiënt nietsvermoedend bij een zorgverlener terecht komen terwijl die al blunders op zijn naam had staan. Uitspraken van het tuchtcollege werden alleen volledig geanonimiseerd gepubliceerd. Volgens de Nederlandse Patiëntenfederatie NPCF is het de hoogste tijd dat alle fouten openbaar worden. "Dat is goed voor het vertrouwen tussen artsen en patiënten. De patiënt kan nu zelf kiezen of hij wel of niet naar iemand toegaat die fouten heeft gemaakt", zegt NPCF-voorzitter Wilna Wind.
    Artsen tegen openbaarmaking
    Artsen zijn altijd fel tegenstander geweest van openbaarmaking. Nu het zover is, zegt artsenorganisatie KNMG zich erbij neer te leggen. Voor camera wil de KNMG z'n standpunt niet toelichten. De beroepsvereniging van verpleegkundigen en verzorgenden V&VN vreest dat zorgverleners die een keer de fout een levenslang stempel krijgen.
    Voorzitter Helma Zijlstra: "Laat helder zijn, wij zijn voor transparantie en elke fout is er één teveel. Maar als je een fout maakt, ben je nog niet meteen een slechte verpleegkundige. Het gevaar bestaat dat als niet precies duidelijk is wat de fout is, dat iemand dit de rest van z'n carrière meedraagt."
    Blunderende chirurg
    Tegen RTL Nieuws vertelt Wieneke van den Berg hoe zij terecht kwam bij de omstreden plastisch chirurg Rock G. van de Haagse City Kliniek. Hij had al een waarschuwing en een schorsing op zijn naam staan, maar geen patiënt die dat wist. Inmiddels hebben meer dan honderd vrouwen een klacht over mislukte borstoperaties G. ingediend en heeft hij in Nederland een beroepsverbod gekregen.

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

Ik vind dit heel erg goed.. Het gaat hier wel om levens waar artsen mee te maken hebben..

3. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Onnodig. Tenzij de fout niet te herstellen was maar dan is het logisch dat de patiënt op de hoogte word gebracht.

4. SeaShell

Ik zou het graag weten als ik bijv een operatie zou ondergaan of deze arts al 10 of 20 ernstige foute heeft gemaakt, dan ging ik daar liever niet bij onder het mes en koos ik een andere arts

5. Moon28

Moon28 Niet meer actief

Mag toch hopen dat zulke artsen geen operaties meer mogen uitvoeren

6. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Zou je denken, maar niet altijd het geval. Volgens mij is nog niet zo lang geleden een "arts" veroordeeld voor foutieve diagnoses met desastreuze gevolgen. Ik kan me zo snel niet herinneren wie die arts was, maar hij was eerder al bij een ziekenhuis ontslagen en opnieuw aan de slag gegaan in een ander ziekenhuis ...

7. SeaShell

Helaas komt dat toch heel erg vaak voor, zijn genoeg programma's van op tv geweest waarbij sommige artsen (en tandartsen) tientallen extreme fouten maakten en gewoon nog aan het werk waren, al dan niet in een ander ziekenhuis

8. xfifix

xfifix Actief lid

23 sep 2008
    402
    0
    16
    Als ze van hun fouten leren, dan geef mij er maar liever eentje met een paar foutjes dan ene die zijn eerste nog moet maken!

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zeg ik ook..

Ben wel bang voor van die panische figuren en onlogische wachtlijsten.

10. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Zou misschien handiger zijn dat ze hier iets strenger in worden dan dat ze dokters hun blunders openbaar maken.

11. Lara11

Lara11 Niet meer actief

ik vind dit zo'n lastige discussie. Ik wou dat ik geweten had dat mijn vorige huisarts zo slecht was in zijn vak. Ik vond dat hij veel fouten maakten, mij eigen diagnoses klopten vaak beter dan die van hem (zo ontkende hij zelfs een miskraam terwijl ik 'm had!) Hij heeft helemaal niet ingegrepen toen mijn dochter bijna 2 maanden (!) ernstige diarree had toen ze vier maanden (!) oud was en liet hij mij met een heftige luchtweginfectie doorlopen. Toen ik huilend bij hem zat dat er toch echt bloed geprikt moest worden zei hij dat daar toch niks uit zou komen. Een paar dagen later belde hij mij met een aarzelend stemmetje dat er toch wel ''een aantal waarden afwijkend'' waren. Ja hehe, dat wist ik al! Kortom, ik was vertrouwen kwijt, ben geswitcht en pas zag ik hem in de krant staan! Hij was berispt! Het verbaasde me niets. Ik vond het trouwens best opvallend dat hij bij naam in de lokale krant genoemd werd.
    Echter...ik ben zelf hulpverlener en werk met patienten die (laat ik het mild beschrijven) snel kwaad zijn en snel met klachten dreigen. Hoort deels bij de problematiek en dat snap ik ook. Maar ik zou het ook een aantasting van mezelf vinden als deze klachten dan openbaar gemaakt zouden worden want buitenstaanders, die deze problematiek niet kennen, kunnen dan denken dat ik onbekwaam ben. Kortom, er zitten best haken en ogen aan. Snappen jullie wat ik bedoel?

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    maar volgens mij is het toch alleen zo dat het openbaar wordt gemaakt wanneer die persoon echt een zaak heeft gehad zeg maar?

13. Lara11

Lara11 Niet meer actief

ik was te snel realiseerde ik me. Het moet wel ver gaan voordat er iets gemeld wordt in het BIGregister.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Gelukkig maar he :D

15. Lara11

Lara11 Niet meer actief