s'ochtends slank maar s'avonds...

Discussie in 'De lounge' gestart door mama van Joy, 11 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama van Joy

29 jan 2011
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de uitslag inmiddels binnen. De huisarts had verwacht dat ik helemaal vol zat en had al een nieuw laxeermiddeltje klaar gezet. Alleen..., de röntgenfoto toonde aan dat mijn darmen er heel goed uit zien. Voor het eerst in 10 jaar dat ik dat hoor ;)

Nu een verwijzing gekregen voor de MDL arts. Ik denk zelf ook dat het iets met voedsel te maken heeft, maar heb al meerdere voedingsprogramma's gevolgd maar dat heeft tot niets geleidt. Nu kijken of een test kan aantonen of ik een voedsel-intolarantie heb.

Wat betreft het afvallen (las daar ook wat adviezen over), ik ben 1.64m en weeg 55kilo. Afvallen levert andere problemen op vrees ik, haha!

Overigens is alle ellende gekomen na de eerste zwangerschap (4 jaar geleden). Wellicht dat darmen gevoeliger worden na een zwangerschap?!

2. petrova

petrova Actief lid

Tests kunnen voor zover ik weet alleen allergieën aantonen, geen intoleranties (correct me if I'm wrong). Intoleranties kun je aantonen door een 'weglaatdieet' waarbij je dus een tijdje een bepaald iets niet eet, en dan kijkt of je klachten minder zijn (of juist weer meer als je het weer wel gaat eten). En zo ga je alles langs wat het mogelijk zou kunnen zijn. Tijd geen lactoseproducten eten, tijd geen gluten eten, enz. - ik noem maar wat bij wijze van voorbeeld.

Mijn prikkelbaredarmsyndroom kwam opzetten toen ik ooit begon met de Diane-pil en is nooit weggegaan, wel minder geworden na een tijd. Ik kreeg er ook weer meer last van toen ik aan een andere pil met oestrogeen ging... Heb altijd gedacht dat dat hoge oestrogeenniveau er iets mee te maken heeft (want anders wel erge toeval dat het precies toen begon). Dus de hormoonveranderingen van je zwangerschap zouden er misschien mee te maken kunnen hebben?

Er is wetenschappelijk gezien enorm weinig bekend over voedselintoleranties en de oorzaken daarvan helaas. :(

3. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ik heb dit al zolang als ik mij kan herinneren. Zeer irritant idd. Eigenlijk nooit over nagedacht om voor naar de dok te gaan. Ik heb net gevoeld naar een diastase maar ik weet niet goed wat ik voel. Toch maar eens aan dok vragen.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    als het na de eerste zwangerschap is gekomen dan kan een diastase echt er voor zorgen dat je buik snel opzet door je darmen die rommelen.
    Ik heb ook een kleine diastase inmiddels ( was forser) inmiddels erg goed getrainde buikspieren door een revalidatietraject waarbij mn buikspieren dmv echo's zijn gevolgd.

Maar nog is mn buik 's avonds een stuk boller, zeker nu mn darmen een beetje in staking zijn als bijwerking van medicatie.

Ga eens naar een bekkenfysio , die hebben wel verstand van diastase. ( als je je buikspieren aanspant en je voelt in het midden een grote geul)

5. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    een hand op de plek leggen en dan op de rug van je andere hand blijven je spieren worden dan uit een geblazen

6. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat eet je zoal?

Suiker, gist, frisdrank, wit brood/riist/pasta, teveel koffie (vooral automaten), zuivel en vet vlees (worst, varkensvlees) zijn funest voor iemand met darmproblemen.

Hoe is je stoelgang? Heb je minimaal 1x per dag goede poep?

Volkorengranen (geen tarwe)
    Veel (rauwe) groente en fruit
    Veel water en thee
    En gewoon vers, puur, onbewerkt voedsel eten!

En probiotica gaan slikken!!

7. Aloe

Aloe Niet meer actief

Thanks.

8. mama van Joy

29 jan 2011
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Petrova; Je kan best gelijk hebben hoor, allergie ipv tolerantie ;) De bedoeling is in ieder geval om te kijken waar ik op reageer en uitsluiten dat er wat anders is (Candida, darmparasieten ed).

@Aloe; Ik zit er heel erg mee dat mijn buik zo opzet, mede omdat ik verder erg slank ben. Dat is de voornaamste reden dat ik naar de huisarts ben gegaan. Ik schaam me er gewoon voor, het ziet er (voor mijn gevoel) onverzorgd uit. Ik sport me helemaal suf, maar zonder resultaat... mijn buik blijft zo opgezet :(

@Beatissimam; We volgen momenteel een voedingsprogramma van mijn sportschool. Dat ziet er voornamelijk zo uit:

s'Ochtends: Magere kwark met vers fruit. Ik drink daarbij nog 250ml water + beetje citroensap en een Yakult.

Tussendoortje: Glas optimel (250gr), fruit, bouillon of knackerbrod

s'Middags: Maaltijdsalade, bijvoorbeeld sla, paprika, komkommer, kalkoenfilet/ kipfilet, klein beetje dressing.

Tussendoortje: Glas optimel (250gr), fruit, bouillon of knackerbrod

s'Avonds: 200gr groente + stukje vlees (weinig kcal) + rijst (60gr).

Tussendoortje: Activia

We eten in totaal ongeveer 5 sneetjes brood per week en 2 dagen in de week eten we aardappelen ipv rijst. Pasta staat niet op dit voedingsprogramma. Verder drink ik alleen maar water en thee.

Mijn inziens kan dit menu niet heel veel 'kwaad' voor de darmen, maar goed... ik heb er ook niet zoveel verstand van :). Ik zou een tijdje de rijst, aardappelen en brood kunnen mijden.

Qua stoelgang, ik gebruik nu homeopathische tabletjes van de Kruidvat. Dan kan ik netjes 1x per dag, alleen krijg ik er wel buikpijn van, maar dat vind ik een bijzaak.

Morgen moet ik naar de fysio (cranio- sacraal therapie). Ik zal gelijk eens vragen na die diastase!

9. petrova

petrova Actief lid

Als je buikpijn krijgt van die tabletjes is dat echt geen goede zaak, dat duidt er eerder op dat het iets slechts doet dan iets goeds (bijv. heftige darmkrampen of teveel gasvorming). Zou ik persoonlijk dan ook mijden.

Naast dingen als brood en rijst en aardappelen mijden zou je ook nog lactoseintolerant kunnen zijn, dus een tijdje geen melkproducten, of je zou last van fruitsuikers kunnen hebben of van teveel(!) vezels... ja, je kan voor zowat alles wel intolerant zijn eigenlijk haha.

Ik snap je probleem wel hoor, omdat ik ook erg dun ben en het er echt een beetje raar uit kan zien. Laatst had ik erg last en toen zei mijn vriend 'je lijkt wel zo'n ondervoed kindje uit Afrika'... En bedankt he :) Maar zo heftig is het dus ook soms, dat ik echt (en dat vind ik dan niet alleen zelf of zo) een hele opgezwollen buik heb. Het ziet er ook best uit als een zwangerschapsbuik omdat het geen vet is maar gewoon echt een bolletje van binnenuit... Maarja bij mij is het of dit of gewoon bijna niks meer kunnen eten en dan kies ik toch voor dit... Sorry, niet echt een opbeurend verhaal!

Deel Deze Pagina