Schadeverzekering auto

Discussion in 'De lounge' started by Lavita, Aug 18, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lavita

Lavita Bekend lid

Aug 23, 2016
    909
    953
    93
    De situatie is als volgt; Afgelopen vrijdag kwamen wij terug van een prachtige vakantie. Mijn zusje was de laatste paar dagen nog even langsgekomen met de kinderen. We besloten om de terugweg naar achter elkaar aan te rijden. Ik voorop en mijn zusje er achter. We waren nog maar net op de snelweg of voor mij kregen 2 auto’s bijna een aanrijding. Ze raakten in een slip en binnen no time stonden ze stil. Ik reed er achter met een gangetje van 110 km/uur, dus ik moest vol in de ankers. Ik trapte het pedaal nog net niet door de bodem heen. Mijn auto begon te slippen en met rokende en piepende banden kwam ik tot stilstand (mijn zusje zei later dat het gepiep van de banden werkelijk oorverdovend was). Ik miste mijn voorganger op een haar na. Mijn zusje kon daarentegen niet op tijd meer remmen en die klapte met haar auto vol in mijn kofferbak. In eerste instantie leek de schade aan mijn auto mee te vallen. De auto van mijn zusje zag er gehavender uit. De hele motorkap was verzet. Aangezien het, belachelijk genoeg, wettelijk mijn zusje haar schuld is, vroeg ze of ik de schade aan mijn auto bij hun verzekering wilde claimen. Aangezien het enkel om lakschade leek te gaan, vond ik dit niet nodig. Mijn auto is niet de nieuwste meer (een 206 uit 2004) en ik wilde mijn zusje niet onnodig met kosten opzadelen. Mijn vader heeft bij thuiskomst mijn auto bekeken en toen bleek de schade toch wat groter. De klep van de kofferbak sluit niet meer goed, de hele binnenkant van de kofferbak is ontwricht, er zit een gat in mijn bumper... Om een toch al lang verhaal kort te houden; er heeft een monteur naar de schade gekeken en die vertelde dat de kosten van reparatie duurder gaan worden dan wat de auto nu nog waard is. Economisch total loss dus. Technisch is de auto nog goed, dus er valt nog mee te rijden, maar het is niet ideaal. Met een hevige regenbui loopt de kofferbak vol water omdat de klep niet goed meer sluit, bijvoorbeeld. Het is dus een kwestie van tijd voordat ie het echt begeeft. Ik ben WA verzekerd, dus ik dacht dat ik geen recht had op enige schadevergoeding. Maar ik hoor nu meerdere berichten dat er toch op de één of andere manier iets te vergoeden moet vallen. Wie weet hier meer van en kan mij informeren?

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja alleen via de verzekering van je zus. Je eigen verzekering dekt niets aan je eigen gen auto met WA, dat is alleen voor schade aan anderen. Echter krijg je waarschijnlijk alleen de dagwaarde van je auto omdat de schade hoger is dan de waarde van je auto.

Lavita likes this.
  3. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

Aug 18, 2017
    1,329
    645
    113
    Female
    Ik ben ook een x van achter aangereden door iemand en zij kon er echt niks aan doen. Toch werd zij wel aansprakelijk gesteld omdat ze onvoldoende afstand gehouden zou hebben.
    De verzekeringsmaatschappijen hebben alles onderling geregeld en wat ik begreep ging haar verzekeringsmaatschappij wel proberen de schade te verhalen bij degene die eigenlijk de veroorzaker was. Ik weet alleen niet hoe dat afgelopen was.

Lavita likes this.
  4. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,605
    1,732
    113
    Je zult toch echt bij de verzekering van je zus moeten zijn als je iets vergoed wil krijgen lijkt me. Daarom heb je ook een autoverzekering. Had je bij een onbekende ook gedaan. Jij kon wel op tijd remmen, maar blijkbaar hield je zus niet voldoende afstand, of ze remde te laat.
    Wel balen natuurlijk. Is verder iedereen wel in orde? Want het is wel hard gegaan..

Nog een aanvulling.. heb je wel de gegevens van de auto's die in een slip raakten? Want die zou ik wel betrekken bij het uitleggen van het verhaal aan de verzekering. Zien zij reden om de kosten bij (één van) hen te verhalen dan wordt dat onderling door de verzekeraars geregeld.

Lavita likes this.
  5. Lavita

Lavita Bekend lid

Aug 23, 2016
    909
    953
    93
    Ja, wij zijn er allemaal gelukkig zonder kleerscheuren van afgekomen. Ik had wel eeg last van mijn rug door de klap, maar dat is inmiddels alweer een stuk beter.

Helaas heb ik daar geen gegevens van. Nadat zij hun auto weer onder controle hadden, zijn ze doorgereden. Ik heb er in alle commotie ook niet aan gedacht om de kentekens te onthouden.

6. sannever

sannever Fanatiek lid

Jan 22, 2014
    1,784
    1,580
    113
    Female
    Thuis
    Zijn er geen camerabeelden van dat stuk snelweg?Ik weet niet of je dit bij de politie of rijkswaterstaat op kan vragen ofzo?Is er geen politie of bergdienst bij geweest voor de auto's voor je?

Share This Page