Geboren voor 1985? Doorlezen!

Discussie in 'De lounge' gestart door Myrthe, 12 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Geboren voor 1985? Doorlezen!
    .

Hoe is het in Godsnaam mogelijk dat wij als geborenen in de 70-er/80-er jaren nog leven?
    Volgens de theorieën anno 2007 zouden we toch allang dood moeten zijn?

Wij zaten in auto's zonder veiligheidsstoeltjes, gordel of airbag. Onze bedden en speelgoed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium.
    Boven aan de trap was geen hekje; wie te ver ging kukelde naar beneden.

Als je wakker werd in bed hoorde niemand dat en als er echt iets was moest je hard schreeuwen voor je ouders het merkten.
    Flessen met gevaarlijke stoffen en alle apotheekflessen konden we gewoon met onze handjes en beperkte motoriek openen.

Poorten en deuren gingen gewoon dicht en als je met je vingers er tussen zat waren ze weg. Op de fiets zat je met je gat achterop de bagagedrager en probeerde je vast te houden aan de schroefveren van het zadel voor je.
    Een helm hadden ze nog niet eens op een bromfiets, laat staan op een fiets.

Water dronken we uit de kraan, niet uit de fles. Brood stond stijf van de conserveringsmiddelen, na 2 weken was een half bruin nog net zo vers als in de winkel.
    Kleur en smaakstoffen moeten toen ook al bestaan hebben, want zo rood, groen of geel als die limonade toen was, zie ik ze nu ook echt niet meer.

Een kauwgum legde je 's avonds op het nachtkastje en stak je 's morgens weer in je mond. Op school hadden ze maar een maat bank en met zo'n heerlijk gevaarlijke klep eraan.
    Schoenen waren meestal al ingedragen door broer, zus, neef of zo, en ook je fiets was te groot of te klein.

Een fiets had geen versnellingen en als je band kapot was leerde je vader je zo snel mogelijk om hem zelf te plakken. We gingen 's morgens weg van huis en we kwamen terug als de straatverlichting aan ging.
    Niemand wist in de tussentijd waar we waren en we hadden geen GSM mee! Het bos of een park was een plek om te spelen en geen vieze-mannetjes-verzamelplek.

Als we naar een vriendje gingen, liep je er gewoon naar toe, je hoefde niet aan te bellen en ook geen afspraak te maken. Er ging ook geen volwassene met je mee.

Wij aten ook al koekjes en kregen brood met heel veel boter en werden toch niet dik. We dronken uit dezelfde fles als onze vrienden en niemand werd er ziek van. Wij hadden geen Playstation, Nintendo, X-box, 64 televisiekanalen, videofilms, dvd, surround sound, eigen televisies, computer of internet. Wij hadden vrienden!
    De TV begon pas om 18.00 uur. Dan kwam er een uurtje wat leuks voor kinderen en oh wee als je daarna durfde op te staan om op een knopje van een andere zender te duwen (die zaten aan het toestel vast).

Pa bepaalde wat en hoe lang je daarna nog keek. We hebben ons gesneden, botten gebroken, tanden uitgevallen en hier werd niemand voor naar de rechter gesleept. Dat waren gewoon 'ongelukken' en soms kreeg je er ook nog zelf een extra pak slaag voor.

Wij vochten en sloegen elkaar soms groen en blauw, er was geen volwassene die zich er druk over maakte, laat staan dat je een lieveheersbeestje op je jas knoopte. Pedagogisch verantwoord speelgoed maakte we zelf. Met stokken sloegen we naar ballen, we bouwden zeepkisten en merkten onder aan de heuvel dat we de rem vergeten waren.

We voetbalden op straat, en alleen wie goed was mocht mee doen; wie niet goed genoeg was moest maar blijven kijken en leren omgaan met teleurstellingen.

Op school zaten ook domme kinderen. Zij gingen en kwamen op dezelfde tijd als wij en kregen dezelfde lessen. Zij deden soms nog een klas nog een jaar en daarover waren ook geen discussies op ouderavonden. De leraar had altijd gelijk.

We smeerden onze boterhammen zelf, met grote-mensen mes, en als je ze vergeten was kon je op school niets kopen! Als je de korst niet at had je een beetje meer honger de rest van de dag. Wij gingen met de fiets naar school, helemaal zelf, ook in de winter! Als je moeder aan de huisdeur naar je zwaaide was je een watje!
    Als je problemen veroorzaakt had waren je ouders het eens met de politie. Ze kwamen wel om je te halen, maar niet om je eruit te lullen.

Onze vrijheid, mislukkingen, succes en verantwoordelijkheid. We hebben moeten leren er mee om te gaan. Onze generatie heeft veel mensen voortgebracht die problemen kunnen oplossen, innovatief bezig zijn en daarbij risico durven nemen en instaan voor de gevolgen.

Hoor jij ook daarbij?

Gefeliciteerd, wij waren helden!

2. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Deze is goed en ja ik hoor erbij ben van 1978 en leef nog;)

3. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Geweldig!! :D:D
    En ik ben 86 :D

4. Dithje

Dithje VIP lid

19 sep 2009
    5.506
    0
    0
    HR Adviseur
    Overijssel
    Geweldig!! :D:D
    Groot applaus en een buiging voor jou Myrthe!

5. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    :D niks meer aan toe te voegen (ben uit 1974). Denk zelfs bij veel dingen 'ojaaaaaaa inderdaad!'.

6. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    ik ben van 81 hihihi

7. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Pfoe hoe hebben we het overleefd!!

8. san84

san84 Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.222
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij is goed hi hi neem hem even over ..

groetjes san

9. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    amen!
    ik ben van het jaar 1985 :p

10. Linda27

Linda27 Actief lid

29 mei 2008
    420
    0
    0
    doktersassistente
    Randstad
    jaaaa ik hoor er ook bij (1980) Mijn man en ik hebben er hartelijk oim kunnen lachen :D

11. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    Haha geweldig!

12. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Geweldig :D

Ook echt jeugdsentiment her en der :)

13. sabrina79

sabrina79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    2.962
    0
    36
    Leerkracht basisonderwijs
    Zaanstad
    Yeah..ik ben ook een held..ben van '79

14. Ellenore

Ellenore Fanatiek lid

13 mei 2008
    2.035
    0
    0
    Hahaha en vergeet niet dat onze ouders rookten als ketters en de visite deed vrolijk me hoor! Buiten roken? Wat een onzin :)

15. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Leuk is ie he :D

16. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Geweldig. Hahahaha:D! Kom ook uit 81, maar ik herken heel veel hoor! Wat een grappig stukje.

Vooral over leraren. Jeetje wat een verschil met nu. Al die gesprekken met die ouders die het zooooo veel beter willen weten!
    In die tijd had je gewoon altijd gelijk als leerkracht!

17. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hahaha ik kom uit 84 en herken ook best veel!

18. Moonfairy

Moonfairy VIP lid

12 okt 2007
    6.168
    1
    0
    on the moon
    Hilarisch!!:D:D

Ik ben van 1982!:p

19. Wortel

Wortel Fanatiek lid

8 okt 2010