Uiteraard! Dat had ik er misschien bij moeten zeggen. Ik vind die man gewoon gestoord en dit soort haatzaaierij mag sowieso verdwijnen & bestraft worden. Zit trouwens nu een interessante uitleg te lezen over complottheorieën. Heel goed omschreven hoe het werkt enzo. Voor wie het leuk vindt: https://www.mariusengelbrecht.nl/waarom-complottheorieen-niet-kloppen/
Maar is dat toe te wijten aan een boek van bijna een eeuw oud, of aan hedendaagse ontwikkelingen? Ik geloof echt niet dat het hedendaagse antisemitisme direct aan mein kampf gelinkt kan worden. Dat men het boek als een 'symbool' beschouwt kan ik me wel voorstellen, maar verbieden heeft m.i. geen enkele zin.
Sterker nog, de huidige complottheorieën neigen ook weer sterk naar antisemitisme. Handig dat er dan een boek is die deze gedachten dan nog eens extra kunnen versterken Zo’n boek kan toch gewoon bij de bieb liggen als men zich hierin wil verdiepen? Het mainstream aanbieden bij een Bol maakt het ook wel weer erg toegankelijk en geeft misschien zelfs wel de boodschap af dat het een normale gedachtengang is ipv iets zieks.
Dan moet je even het artikel wat bliksemster hierboven quote lezen. Er zijn nog steeds heel levendige complottheorieën over Joden en Illuminati die echt heel weinig met bezette gebieden en Palestijnen te maken hebben.
Ik vind het vooral erg jammer dat YouTube deze conclusie heeft getrokken nav de uitzending van lubach. Het hele punt van lubach was juist de fabeltjesfuik en dus het algoritme waardoor je ergens compleet in gezogen kunt worden. Dat dat heel gevaarlijk kan zijn. Lange Frans is niet per se t probleem, het algoritme is een probleem. Snap ook zeker niet waarom zijn account gedelete wordt als andere accounts met zulke misinformatie wel online blijven. Als je complottheorieën wil verbieden op je site, prima, YouTube blijft een particulier bedrijf (heb serieus al mensen gezien die door een beslissing van YouTube verhaal willen halen bij de regering???). Maar als je dat doet voer het dan volledig door. Dat slaat gewoon nergens op. Zag ook nog een comment van iemand die niet begrijpt dat een antisemitisch boek nu nog steeds kan zorgen voor problemen. Het boek verspreid een hoop haat tegenover de Joodse gemeenschap (en Sinti/Roma en LHBTI+) er zijn nog steeds mensen die deze ideologie aanhangen en literatuur daarover spoort deze mensen alleen maar aan. De laatste 10 jaar merk je duidelijk een toename in intolerantie tegenover joden (en ook tegenover andere minderheden). De verkoop van zulke boeken waardoor mensen (zelfs mensen die het puur uit interesse voor geschiedenis lezen) beïnvloed raken is gewoon alles behalve handig. Mensen zijn helaas vrij makkelijk te beïnvloeden.
Ja, maar wat heeft het voor nut de geschiedenis uit te wissen? Dat boek is er nu eenmaal en kan wellicht nog wat inzicht bieden in wat een individu heeft kunnen aanzetten tot dergelijke wandaden, en hoe hij het voor elkaar heeft kunnen krijgen een heel volk mee te manipuleren. Dat lijkt me juist in deze tijd enorm relevant - complottheorieën zijn van alle tijden en richten zich niet specifiek tegen joden.
Er zit in mijn ogen nog wel wat tussen “geschiedenis uitwissen” en “vrij in de verkoop hebben”. Je wilt niet het signaal af geven dat het compleet ok is om haatdragende content vrij te verspreiden. Laatst hadden we dat boek over Johan Cruijff dat een inlegvel moest krijgen om zaken toe te lichten, dat Cruijff niet zomaar onterecht beschuldigt werd... nou als zelfs voetbalboeken niet zomaar uitgebracht mogen zonder toelichting, geldt dat zeker voor “Mein Kampf”. Maar nu is het echt tijd om me naar de echtelijke sponde te begeven
Dat is net zoiets als de hele discussie rondom standbeelden van personen die discutabel zijn. Geschiedenis kun je vastleggen in een museum met bijbehorende educatie aangezien we er met de kennis van nu anders tegenaan kijken. zulke boeken/standbeelden gewoon in de samenleving laten zonder bijbehorende educatie/waarschuwingen kan ervoor zorgen dat mensen het als normaal gaan zien. Denk bv aan de mensen die geen enkel probleem zien met JP Coen “want het standbeeld staat er al jaren”. Gelukkig weten we nu meer en kijken we anders tegen zo’n persoon aan en realiseren we ons dat het wellicht niet zo’n held is als we lang gedacht hebben. Lekker in een museumcollectie zetten, dan gaat het niet verloren en kan er echt van geleerd worden.
Door wie is vastgesteld dat Youtube dit "naar aanleiding van de uitzending" heeft gedaan? Want het bedrijf zelf is met een verklaring gekomen dat die uitzending niks te maken heeft met hun beleid (zou wat zijn dat een wereldwijd bedrijf alle tv-programmatjes in alle landen gaat zitten volgen om hun beleid op aan te passen). Er zijn veel meer accounts verwijderd, van personen en organisaties die keer op keer de gebruikersregels van het bedrijf niet volgen. De mede complotuitzendingen en podcasts staan er volgens mij gewoon nog op, als ik iets wil censureren zou ik alle materiaal over onderwerp x eraf halen, niet 1 persoon met al zn materiaal.
‘Dat boek’ is sinds 2018 weer vrij verkrijgbaar in zowel Nederland als Duitsland. (Zegt de geschiedenisjuf die het niet wil lezen en het veracht).
Klopt, maar alleen als er kanttekeningen bij staan. Edit, persoonlijk wil ik niet het boek verachtelijk noemen zonder dat ik het heb gelezen. Zeker omdat er maar weinig mensen echt weten wat er in staat. We weten alleen wat andere ervan zeggen. Neem nou bijvoorbeeld de bijbel. Voor velen een boek dat echt belangrijk is maar als je op de straat bijbelstukken laat lezen en vertelt dat het uit de koran komt, zou de koran toch echt heel gauw verboden moeten worden, maar zodra ze weten dat het in de bijbel staat is het opeens wel ok. Want het is nou eenmaal de bijbel en er staan ook goede dingen in.
Ja dat filmpje heb ik ook wel eens gezien. Maar goed de bijbel en Koran zijn voor een groot deel hetzelfde qua inhoud. En je moet ze proberen te plaatsen in de tijd dat ze ontstaan zijn. De gruwelijke dingen zijn vaak krijgswetten die zeker uit de koran en in die tijdsgeest heel modern en humaan waren. Maar goed als wij de duimschroeven er weer bijpakken, een galg op het dorpsplein zetten en heksen gaan verbranden... dan past dat ook niet zo lekker meer in de hedendaagse tijd. Gek genoeg lijken we dat wel te snappen. Ik zou mein kampf eigenlijk best eens willen lezen.
Altijd als ik lesgeef over het interbellum,,Uhm en WOII word ik weer boos en verdrietig. Al die beelden en de verhalen wennen nooit. Dus dit stukje wil ik me niet in verdiepen.
Ah oke, ja ik heb zoiets uit psychologisch oogpunt vind ik het wel interessant. Denk dat het ook wel een waarschuwing kan zijn over hoe het hedendaags populisme werkt.
Dat boek kun je gewoon via bol.com enzo kopen hoor, is niets schimmigs aan. Het is een wetenschappelijke uitvoering met uitgebreide commentaren en voetnoten. Heb hem hier ook in de kast staan, als historicus zijnde.
Daarom is er ook gewoon een wetenschappelijke uitvoering vrij verkrijgbaar. Zodat je je een beeld kunt vormen wat hij dacht. Ben er in begonnen, nog niet uit, lees eens in de paar maanden een stukje, anders is het best heftig....en zoontje wil tussendoor gewoon voorgelezen worden uit het Efteling sprookjesboek natuurlijk
Als student kreeg ik het boek ooit van een medestudent op een cd rom, ivm onze studie. Diende de wetenschap maar was wel illegaal destijds. Het geeft toch een fijner gevoel dat ik het nu legaal in de kast kan hebben staan om te bestuderen wat hij precies dacht en hoe dat zijn handelen heeft beïnvloed. Zulke wetenschap moet gewoon mogelijk zijn in een vrij land. En ik denk trouwens dat een doorsnee lezer met fascistische ideeën niet eens alles snapt wat er in dat boek staat.
Het eerste deel: helemaal mee eens, vanuit historisch en psychologisch oogpunt is het boek zeker een bron van inzichten in de menselijke psyche en de manier hoe deze op massale schaal zeer gevaarlijk kan worden. Hij was immers niet de eerste (en helaas niet de laatste) die onmenselijke misdaden heeft gepleegd vanuit eigen overtuiging en rationalisatie. In de geschiedenis zijn vaker complete volkeren uitgeroeid vanuit machts- en overtuigingsredenen. Als daarvan dit soort boeken zijn nagelaten zouden ze ook als les voor de toekomst gebruikt kunnen worden. Het tweede is volgens mij ook het gevaar om het vervolgens zomaar in de vrije verkoop te gooien.