Zijn er hier dames met een sociale angststoornis? Het lijkt erop dat ik hier last van heb en hoop wat ervaringen te kunnen lezen.
Ik heb dit gehad. Ik kreeg op een bepaald moment zelfs paniekaanvallen als ik in de supermarkt was. Via de huisarts had ik medicatie gekregen voor de paniekaanvallen. Hierdoor kreeg ik meer vertrouwen want geen paniekaanvallen en ik merkte dat er niks gebeurde. Uiteindelijk is het stilaan weggetrokken doordat ik de medicatie eens vergat enz,... Sociaal ben ik nog niet de sterkste maar paniekaanvallen heb ik gelukkig nooit meer gehad.
Bezoekjes aan winkels gaan bij mij ook moeizaam, maar nooit echt geweten waar dat nou aan lag. Zodra ik de winkel in stap voel ik me raar, gespannen en onzeker. Krijg dan hartkloppingen, hoofdpijn en achteraf behoorlijk moe. Maar geen paniekaanvallen gelukkig. Op werk durf ik niet stevig in mn schoenen te staan, op te komen voor mezelf. Altijd maar denken aan de ander. Zelfs bij vriendinnen voel ik spanning en lukt het niet om mezelf te zijn. Eigenlijk gewoon 1 stuk onzekerheid overal. Ook voor jou herkenbaar @Fantykoekie ?
Ik heb het ook, in het verleden voor in therapie geweest en dat heeft wel goed geholpen - ik durfde bv gewoon helemaal niet meer de deur uit, boodschappen doen was een hel, bij iedere hoek had ik een kleine paniekaanval en dat dus zo 10x op 1 ‘uitstapje’, thuis een full-blown paniekaanval zodra de deur achter me in het slot viel. Ik ging dagelijks met de trein en dat werd ook steeds zwaarder, tot ik niet meer durfde. Ik was bang voor alles, vooral om ‘door de mand te vallen’ - terwijl ik niks te verbergen had natuurlijk. Ik had echt nachtmerries over bv bij een stoplicht staan wachten en dat een man naast me ineens zei;’Ik weet het, ik heb je wel door...’ Nu is dat gelukkig heeeel ver weg. Ik doe fluitend boodschappen, ik hou van door de stad wandelen, in de trein vind ik héérlijk... dus echt wel een groot verschil, met veel dank aan die therapie! Mijn angststoornis is chronisch, dus ik moet er mee dealen en dat lukt gelukkig En af en toe heb ik er weel even hulp bij nodig, heel fijn hoe goed dat kan helpen!
@Fuddey Bedankt voor je reactie. Klinkt heel pittig zeg. Fijn dat het nu wel goed gaat. Ik heb geen paniekaanvallen maar voel wel aan alles in mn lijf dat de angst/spanning er is. En waarom? Geen idee. Vooral bang om "voor paal te staan", iets doms te doen. Als een vreemde naar me kijkt draaien mn hersenen overuren. (Heb ik iets geks? Zit mn haar gek? Doe ik iets wat raar is?) Om gek van te worden. Wat voor therapie heb je gehad?
Ik denk een combinatie van exposure (dat vraagt een balans), aandacht voor schema's (cognitieve gedragstherapie) en het inschatten van de personen die je voor je hebt. Dat is in mijn ogen een mix waarmee je rustig aan wat verder kan komen. Imo is het niet voorbij als de paniek aanvallen over zijn. Voor kwaliteit, plezier, zijn er nog vele stappen nodig. Op een gegeven moment is het een cyclus die zich blijft herhalen waarbij het beter kan worden als alle drie de componenten gunstig zijn.