Sociale druk voor moeders

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marieke1983, 3 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Er wordt hier vaak geklaagd over bemoeienissen van anderen, van (schoon)moeders, wilvreemden en vriendinnen bijvoorbeeld.
    Als moeder sta je vaak onder druk om alles zo goed mogelijk te doen: bij cb mag je kind niet te dik zijn, moet een goed schema hebben en oh wee als hij met een jaar nog niet doorslaapt ;)

Maar de druk van andere moeders is het grootst: je kind moet er goed uitzien, lief spelen en je moet aan honderden regels houden anders ben je geen goede moeder.

De regels die ik bedoel zijn: je mag niet:
    -je kind thuis laten tijdens boodschappen/hond uitlaten/brusje van school halen
    - niet vastleggen in bed
    - niet laten huilen
    - niet meegeveb op vakantie met (s) ouders
    - stiekem hopen op een bepaald geslacht
    -niet alleen in de auto lateb zitten als je je winkelwagen wegzet
    - enz enz enz

Als je uit de pas loopt ben je direct een kindermishandelaar. Hoe vaak er al wel niet voor ben uitgemaakt is lachwekkend, de politie ziet me al aankomen als ik mezelf ga aangeveb omdat ik mijn baby heb laten huilen om in slaap te komen.

Mijn vraag is: we hebbeb al zoveel druk om alles goed te doen, worden jullie hier nou nooit moe van? Dat roepen van: ' je laat je kibd 30 seconden alleen in de auto zitten?!!! Dat mag niet, dat is mishandeling!"

Vroeg ik me even af, ik wel namelijk :D

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Och ja hier ook 1 hoor...

Ik laat m'n dochter huilen (10 min regel). Het werkt dat is het enige wat ik belangrijk vind. De mening van een ander... :cool:

En wat betreft je kind 30 sec alleen in de auto laten. Dat doe ik ook.
    Tanken en afrekenen bijvoorbeeld.

Mooi hè hoe iedereen op elkaar let terwijl iedereen zich eigenlijk beter met zichzelf bezig kan houden.

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik bemerk deze druk die jij omschrijft gelukkig alleen op fora. In mijn directe omgeving merk ik niets van het soms keihard veroordelen/beoordelen van andere moeders. Maar dat ligt misschien meer aan mijn omgeving hihi, hier is nl de druk van andere moeders veel groter op het gebied van werk+kinderen+druk eigen leven ten opzichte van mijn bewuste keuze om nu thuis te blijven voor mijn kinderen.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.880
    113
    Maar eigenlijk is klagen over het klagen van anderen niet anders dan het klagen op zich, of wel? :D

Ik maak me niet zo druk om wat anderen vinden, dat moeten ze lekker zelf weten. Ik kan alleen zeggen hoe ìk het doe met mìjn kinderen. Wat een ander doet, moet ie wat mij betreft zelf weten (in grote lijnen dan, je kinderen slaan ed is in mijn ogen 'not done', maar daarin delen gelukkig de meeste mensen mijn mening).

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Feitelijk doe je nu zelf waar je over klaagt haha ;)

Ik merk het alleen op dit forum. Eigenlijk ben ik er ook niet zo mee bezig, met wat een ander vindt. Ik vind het juist wel prettig dat je hier een discussie kunt voeren met elkaar, zo leer je ook eens andere standpunten enzo en die neem ik dan weer mee in mijn eigen overwegingen.

6. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Mij kan dat echt totaal niks schelen wat een ander denkt.
    Ik denk dat ik het op mijn manier goed doe (en ook in maak natuurlijk fouten of verkeerde beslissingen, wie niet!).
    Is iemand het daar niet mee eens, tja dan niet. Voegt voor mij niks toe, ik ga me daardoor niet anders gedragen

7. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Sociale druk is er zeker, heb een aantal vriendinnen met kindjes van dezelfde leeftijd.

Bijvoorbeeld:
    Wij kiezen ervoor om onze dochter redelijk streng op te voeden en met rust en regelmaat. We worden daarop regelmatig aangesproken, mag ze dit niet, mag ze dat niet ow das erg voor haar.
    Ik trek me er meestal niets van aan, hun doen het zo en wij doen het anders maar als ik zelf even niet lekker in mijn vel zit, is het best moeilijk..

8. Onje

Onje Niet meer actief

Mij kan het niets schelen wat een ander ervan denkt.
    Ik doe het op mijn manier.
    Ook in zal vast een foutje maken maar daar leer in dan weer van.

9. Loes1980

Loes1980 Fanatiek lid

31 mei 2011
    1.170
    15
    38
    Ik snap wel heel goed wat TS bedoeld en ik ben het wel met haar eens.

Wat betreft het discussie voeren op de form en een anders standpunt inzien en/of overwegen, ja dat vind ik ook prettig.
    Soms leer ik er ook van en pas ik mijn opvoeding ook aan.

Maar vaak is het niet mogelijk omdat het niet altijd een discussie is maar eerder krijg je verwijten, beschuldigingen en veel te heftige reacties wat (bij mij in ieder geval) averechts werkt.

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    O zie al dat ik een slechte moeder ben aan de onderste 3 te zien...
    En o ja nog veel erger:
    Mijn dochter had met 4 maanden oorbelletjes...
    misschien moet iemand de kinderbescherming bellen...

in mijn omgeving merk ik het niet zo...
    behalve dan dat ik mijn zoontje 7 maanden borstvoeding heb gegeven... dat vonden ze hier wel heeeeeel lang ;)
    niet dat ik me er ook maar iets van aantrek

11. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Het is maar net hoe erg je je dat aantrekt toch? Sommige ouders gaan nu eenmaal anders met hun kinderen om. Maar bepaalde "regels" zijn er denk ik niet voor niks. 30 seconden in de auto is geen probleem, maar er zijn mensen die hun baby zomaar veel langer laten zitten en dat is natuurlijk levensgevaarlijk! En hetzelfde doet het cb natuurlijk, niet alle ouders hebben zelf in de gaten dat het qua gewicht de verkeerde kant op gaat met hun kind. Ik vind die controle wel goed.

Ik zelf heb niet zoveel behoefte om andere moeders te vertellen dat het anders moet, hoewel ik het zelf anders doe (met laten huilen bijvoorbeeld), maar ik heb wel eens tegen een familielid gezegd dat ze haar baby niet meer dan 2 uur in de maxi cosi mag laten, dat wist ze niet. Niks mis mee toch?

12. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Ik herken het heel erg! Ik ben dan ook iemand die het zich heel erg aantrekt wat andere mensen denken. Ik kan er ook dagen over piekeren als iemand wat gezegd heeft. :)

13. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik wordt daar wel moe van
    en ben een slechte moeder als ik het zo lees :D
    leg mn kind alleen niet vast in bed......maar hij mag gerust met opa en oma op vakantie, blijft in de auto.zitten als ik af ga rekenen na het tanken...of winkelwagen weg zet...laat m wel eens huilen ( anders had ik de afgelopen 9 mnd niks kunnen doen in huis, meneertje was n huilbaby )
    en als ik nachtdienst heb...blijft hij ook even alleen in huis als de honden moeten plassen voor de nacht

maar weet je....veel vrouwen hier op zp doen zich voor als de perfecte moeder ( dus bovenstaande dingen nooooooiiiiiiiiit doen )... maar ik denk dat in wekelijkheid minder dan de helft ook echt precies doen wat ze schrijven ;)
    het is nogal makkelijk he om jezelf op een forum perfect over te laten komen he

14. fafa

fafa Niet meer actief

Zijn er echt mensen die die het mishandeling vinden als je je baby een minuut alleen in de auto laat zitten?

Ik ben me daar gek zeg, kind uit de auto slepen, kind overstuur omdat ze net blij is dat ze uit de auto mag en er na een minuut weer ingepropt wordt... lijkt me veel zieliger.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind dit wel een beetje uh... niet zo aardig ;). Ik doe bovenstaande dingen dus niet, omdat ik het gewoon niet wil en het niet nodig is. Alleen het laten huilen kan je over twijfelen, aangezien ik ze wel heb laten huilen omdat écht niets goed was (ook niet bij ons liggen), en daarbij hadden ze dan geen pijn (dan heb/had ik ze wel bij me). Maar helemaal alleen lang lagen huilen heb ik nooit gedaan, altijd na 5 minuten ging ik weer kijken of ik ze kon troosten. En nu laat ik Lisa wel eens huilen omdat ze flink aan het uitproberen is, het moet wel nu. Dus tja.
    En op een forum schrijven is voor mij niet een reden om me anders voor te doen. En je zegt zelf dat sommige mensen zich voordoen als perfecte moeder, maar dat maak je er zelf van. Ik doe gewoon wat ik denk dat goed is en goed voelt voor mij en ik probeer echt niet perfect te doen ofzo en ik geloof ook echt niet dat ik dat ben. Anderen mogen het van mij best anders doen, maar ik vind het wel leuk om er op het forum over te discussiëren :). In real life zeg ik wel dat ik het anders doe en waarom en dan moeten mensen zelf weten wat ze ermee doen.

En wat anderen zeggen trek ik me niet veel van aan, ik denk er wel over na en doe er misschien ook nog wat mee, maar maak me er nooit druk om.

16. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    mijn ervaring met verschillende fora is dat mensen nogal makkelijk perfecter over willen komen dan dat ze daadwerkelijk zijn
    dus je mag mijn stukje tekst niet aardig vinden, je leest het vast als onaardiger dan ik bedoel ;) en het gaat om de ervaring die ik er mee heb
    ze zullen het in grote lijnen vast wel zo doen....maar vaak zetten ze dingen neer om maar een discussie te vermijden "als ik nou gewoon schrijf dat mijn kind niet in de auto blijft zitten tijdens het tanken en zeg dat ik tijdens de zw.schap niet 1x een slok wijn op.heb etc" dan valt er ook niet een heel forum over me heen
    en zo gaat dat ook op bijv. hondenfora
    als ik nou gewoon vertel dat mijn hond vers gedroogd vlees als beloning krijgt en alleen kvv te eten...hou ik iedereen te vriend ( en vervolgens gooien ze in de winkel gewoon een zak frolic in hun kar :p )

ik geloof best dat er mensen zijn die geen van de dingen uit het lijstje van ts doen.....maar ik ben er van overtuigd dat een groot deel hierin mee praat, gewoon om een forum te vriend te houden en geen zin hebben in een discussiw

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.172
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, ik zie hier soms dingen voorbijkomen die naar mijn bescheiden mening echt gevaarlijk en / of slecht voor het kind zijn. En daar reageer ik dan wel op. Een (jong) kind kan niet voor zichzelf opkomen, dus vond ik het helemaal niet verkeerd als volwassenen die ouders aan het denken proberen te zetten. Of je daar vervolgens iets mee doet, is uiteindelijk natuurlijk helemaal aan jezelf. Maar zo verkeerd is het toch niet om soms de meningen van andere te horen / lezen? Dat is uiteindelijk toch ook de reden dat je op een forum komt. Of niet?

18. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    die discussie's mogen er zeker zijn
    wij zelf vinden het ook niet prettig dat onze zoon (1xper week ) even alleen in huis moet blijven als de honden 's-avonds nog uit moeten als ik nachtdienst heb
    maar een andere optie is er niet...honden kunnen niet om 19.00 al uit
    en om 23.00 een baby wakker maken voor een wandeling kan ook niet
    maar dat maakt ons geen slechte ouders ;) terwijl je soms zo wel meteen bestempeld wordt

19. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Het valt me wel op dat hier inderdaad veel opmerkingen worden gemaakt over "hoe het hoort". Prima, ik doe er mijn voordeel mee en verder niet.
    En net als bij het CB vertel ik ook niet van alles of en hoe ik het doe (of laat). Dus misschien kom ik hier ook wat "perfecter" over dan ik ben of zelfs maar zou willen overkomen.
    Maar de truc is, trek je er weinig van aan en probeer het idee te vermijden dat men elkaar veroordeelt, anderen hebben nou eenmaal een andere mening.

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk dat het wel meevalt en iedereen zich aardig voordoet zoals ie echt is, daarom ook de vele discussies hier ;). Ik kan me haast niet voorstellen dat mensen zich anders voordoen dan ze echt doen, ik vind het voorbeeld over dat hondenvoer ook echt raar. Of ben ik zo naïef? ;)

En ik doe trouwens ook wel dingen die niet helemaal perfect zijn (in mijn ogen), maar dat is vaak minder een punt van discussie.
    En sommige dingen heb ik niet mee te maken, heb namelijk geen hond ;)

Deel Deze Pagina