Hoi dames, Vooraf wil ik alvast zeggen, binnenkort neemt onze adviseur contact op voor een afspraak, dus dat gaan we sowieso doen, maar omdat hij op dit moment nog vakantie heeft wil ik het eerst via deze weg eens proberen. Wie kan mij meer vertellen over hoe precies 101% van de koopsom berekend wordt? Gaat dit om het bedrag waarvoor we de woning kopen? Stél ze vragen €160.000, we komen uiteindelijk op een prijs van €145.000, kan je dan een hypotheek afsluiten van 101% op basis van die €145.000? Of Gaat het erom waar de woning uiteindelijk door een onafhankelijke adviseur op getaxeerd wordt? Stel we komen alsnog uit op €145.000 (excl kosten koper), van de woning waarvan de vraagprijs €160.000 was maar deze wordt getaxeerd op €150.000. Wordt het dan misschien berekend op de getaxeerde €150.000? Ik kom er via internet niet helemaal uit. Zoals al aangegeven, binnenkort hebben we sowieso een afspraak, dus weten we meer, maar dan kan ik alvast een beetje rekening houden met het een en ander misschien. Groetjes
De koopsom is het bedrag wat je voor het nieuwe huis betaald. Dus als de regel: 101% van de koopsom is, is het dus 101% van die 145.000 euro.
Dit weet je 100% zeker? Of is dit op basis van de titel haha? Want bij de een praten ze over koopsom, de ander over woningwaarde, etc.
Dat verschilt per hypotheekverstrekker. Over het algemeen gaat men uit van de koopsom, want dat is de beste indicatie voor de huidige marktwaarde. Maar...als je van plan bent om ook maar enigszins iets te verbouwen kun je er over het algemeen voor opteren om de woning te laten taxeren na verbouwing, en dan ga je dus wel uit van de taxatiewaarde + de vermeerdering door verbouwing. Dat blijkt vaak toch net iets voordeliger te zijn. En als het nieuwbouw betreft gaat men dus uit van de koopsom of aanneemsom, maar dat is hier niet van toepassing. Er kan ook trouwens nog een toetsing plaatsvinden op basis van modelmatige waardebepaling, die is wel een stuk hoger, maar dan is LtV maar 90%, dus daar schiet je niets mee op. Er is in ieder geval niet door de wetgever vastgelegd hoe de marktwaarde moet worden vastgesteld. Dat bepalen de hypotheekverstrekkers zelf.
Haha, door je titel ja. Je wilde weten wat 101% van de koopsom is, dus ik legde uit wat de koopsom is en het voorbeeldgedrag wat je noemde in je eerste post. Maar zulke dingen moet je gewoon voorleggen bij je hypotheekadviseur.
Haha ja beetje de spanning, ongeduldig etc. Hebben een huisje op het oog wat gewoon helemaal voldoet aan onze wensen, dus had het nog liever gister dan vandaag willen weten haha. En dan duurt het wachten lang tot je zo'n gesprek kan hebben
Dit is 101% van de koopsom. Maar pas wel op. Mocht de taxatiewaarde lager liggen dan de koopsom dan kun je maar 101% van de taxatiewaarde lenen. Stel jullie komen een bedrag van 160.000 euro overeen en is de taxatiewaarde 160.000 of hoger dan kun je 101% van 160.000 euro lenen. Is de taxatiewaarde 145.000 euro dan kun je 101% van 145.000 euro lenen en zul je 15.000 (het verschil) uit eigen zak moeten betalen. Dus let erop dat je dit in je ontbindende voorwaarde laat opnemen.