Mijn Zusje werkt in de bediening, zondag avond moest ze alleen strijken, afwassen, Wasjes aanzetten etc. Dus dingen die niet bij een serveerster horen. Ze was hier beetje chagrijnig door en wou aan haar baas gaan vragen waarom ze dit moest doen en of ze niet iets anders mocht doen, maar eerst hadden ze pauze. Degene waar ze mee moest eten zei; als je zon gezicht trekt ga ik echt niet samen met jou eten. Waar op mijn Zusje reageerde met; tja dan niet. Haar baas hoorde dat en heeft haar na huis gestuurd met de woorden; ga jij maar na huis het is tijd om uit te stappen. Mijn Zusje heeft dus haar spullen gepakt en is gegaan. Nou hoorde mijn andere Zus, die daar als kok werkt, hun praten over K. Dat ze Haar ontslaan op staande voet voor werkweigering. Maar is dit ook werk weigering? Sorry voor 't lange verhaal!
ook loopt ze 1 maand achter met loon. Hier door mag ze toch evt werk weigeren? Of heb ik dat verkeerd gelezen?
Ontslaan op staande voet kan sowieso niet meer, dat kan alleen als je op dat moment aan het werkt bent en niet als je al thuis bent. sn tja, ik vind het werkweigering. het hoort nu eenmaal bij het werk.. ik neem aan dat ze niet de privewas van de baas aan het strijken is maar apul van het bedrijf? of ze werk mag weigeren bij achterstand van loon weet ik niet maar lijkt me wel.. maar dat is weer afhankelijk van wat er in haar contract staat qua loonbetalong.
in haar contract staat gewoon om de 4 weken. Ze heeft alle taken gewoon gedaan. Toen ze daarmee klaar was wou ze gaan vragen of ze niet wat anders mocht doen. Maar er was eerst pauze. Hun eten op 't werk. Dus Daarna wou ze 't vragen maar is dus voor dat ze 't Kon vragen na huis gestuurd.
als ze naar huis is gestuurd door de baas, dan is dat geen werkweigering. Alleen soms kunnen bazen een gemeen spelletje spelen. Wat dat betreft zou ik de situatie zoals hij gegaan is, als ik jouw zus was, nu goed en uitgebreid opschrijven/beschrijven - nu je het allemaal nog goed weet. En eventueel als er nog een getuige was, vragen of die kan dat verhaal wil ondertekenen als bevestiging daarvan.... Gewoon voor de zekerheid...
Oke dan begreep ik je verkeerd.. ik dacht dat ze dat al geweigerd had.. ze kan weinig anders dan afwachten.. en anders een gesprek vragen met haar baas.. Als er in het contract staat om de 4weken dan moet hij zich daar aan houden..
Zolang zij gewoon haar taken heeft uitgevoerd is er geen sprake van werkweigering. Maar als zij een jaar contract heeft zou ik als ik haar was al zelf langzaam voor iets anders gaan kijken. Grote kans dat deze baas haar contract niet gaat verlengen als hij/zij al zo begingt.
Dat denk ik ook ja... Ik ben ook serveerster, en daar horen taken als afwassen, schoonmaken (ook toiletten), wasjes vouwen gewoon erbij.. Maar als ik dan iedere keer een zuur gezicht ga trekken, hoef ik na een jaar ook niet terug te komen.. Bovendien valt dat volgens mij ook onder werkweigering, als ik het niet zou doen
sanne, ze heeft dat niet geweigerd. Dit hebben de serveersters nooit hoeven te doen. Ze is hoofdbediening daar en moest dit doen.