Mensen die het beter weten.

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Happyness, 16 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gister waren we in het ziekenhuis omdat de oudste geopereerd werd aan haar oren. Ze kreeg buisjes en we moesten er om 7:30 zijn en dan mochten we als alles goed gaat rond 9:30 weer naar huis.

We kwamen aan en we hadden onze jongste van 2 maanden in de maxicosi liggen. De verpleegkundige die de kamer binnen kwam lopen zei meteen: "Heeft u nog een andere wagen mee voor de baby?" wij heel verbaasd en mijn man reageerde; "nee alleen deze, hoezo staat hij in de weg?" "Nee" zegt de verpleegkundige "maar dit is natuurlijk niet goed voor zn ruggetje, hij mag nooit zolang in de maxicosi" Mijn man keek heel ongemakkelijk en begon meteen te pruttelen dus ik walste eroverheen "Nou mevrouw hij ligt prima en zo lang blijven we hier niet hoorde we, die ene keer dat hij wat langer in de maxicosi zit vinden we niet erg"

Nou dat vond ze maar raar en ze liep de kamer weer uit, mijn vriend zei nog tegen me: "Als hij wakker word haal ik hem er wel uit" dus ik zeg "ben jij gek, als hij lekker ligt gewoon lekker laten liggen hoor, niets aantrekken van die betweters, zijn ze nou helemaal lotje getikt! Ons een beetje vertellen wat we wel en niet mogen doen met onze kids"

Ik vond het zoooo raar!! Wat weet zij nou waarom we alleen de maxicosi hadden. We krijgen a.s. dinsdag een nieuwe auto en tot die tijd doen we het met een Suzuki Swift. Niet echt een grote auto en meer dan alleen het onderstel past niet in de achterbak dus een kinderwagenbak erbij was niet mogelijk. En al was het wel mogelijk en kozen we voor deze optie, dan had die vrouw helemaal niets te zeggen! Ik vind dat echt niet kunnen...

Hebben jullie ook wel eens van die rare opmerkingen gekregen van wildvreemden?

2. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik denk dat de verpleegkundige het goed bedoelde. Persoonlijk vind ik dat je snel in de verdediging gaat.

3. debdeb

debdeb Lid

15 okt 2010
    92
    4
    8
    Vrouw
    Noord-Holland
    Nou ik weet heeeeeel goed wat je bedoelt hoor! Ik heb maanden ervaring met ziekenhuizen en hun personeel als het om mijn zoontje gaat. En ook bij mij kreeg ik belachelijke opmerkingen!! Veel verpleegkundigen op de neonatologie of kinder denken dat ze het wiel hebben uitgevonden en op een of andere manier is dat witte pakje wat ze dragen een soort machtsmiddel. Ik snap ook heel goed dat je man zich ongemakkelijk voelde!
    Ik kan me niet eens meer herinneren wat ze allemaal gezegd hebben toen de tijd maar ik weet wel dat ik me ook echt niet op mijn kop laat zitten!:x
    Maar probeer het van je af te zetten en als je iets niet bevalt probeer het (op een dan wel rustige manier) kenbaar te maken.
    ;)

4. debdeb

debdeb Lid

15 okt 2010
    92
    4
    8
    Vrouw
    Noord-Holland
    Het is heel moeilijk om vanaf hier te beoordelen hoe die verpleegkundige reageerde. Deze dames zijn non-verbaal vaak heel sterk en dat kan je een heel naar gevoel geven. Ik werk zelf het ziekenhuis dus ik weet wel hoe het op zon afdeling gaat.

5. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap dat je dat kunt denken door dit te lezen maar de toon in haar stem was alles behalve goed bedoeld. Het was nogal veroordelend. Ik ga niet snel in verdediging namelijk, ik ben zelf jong moeder geworden (bewust) en neem graag tips aan van ervaren mensen zoals artsen of moeders met meer kinderen, er zitten hele handige tips bij maar deze toon sloeg echt nergens op. Het was alsof ze het be-lach-e-lijk vond dat wij geen kinderwagenbak meenamen. en toen ik dus aangaf dat we dit prima vonden keek ze ons heel raar aan en liep ze zonder iets te zeggen de kamer uit.

Dus nee, goed bedoeld was dit niet.

Wellicht dat ze slechte ervaring(en) heeft met jonge moeders/ouders en dat ze denkt dat wij "de zoveelste" jonge onervaren ouders zijn die het allemaal verkeerd aanpakken maar ik vond het erg onprofessioneel en erg denigrerend overkomen!

6. debdeb

debdeb Lid

15 okt 2010
    92
    4
    8
    Vrouw
    Noord-Holland
    Dat klopt ook wel denk ik hoor. Wij zijn ook jonge ouders en dat word als raar gezien lijkt wel, en dan heb je natuurlijk automatisch geen ervaring uiteraard:p. Kan heel storend zijn inderdaad...Maar dat gebeurd wel vaker hoor, heb dat toen de tijd met artsen ook altijd gehad, is het uw eerste?(nog net geen 'je') en als ik dan nee zei dan werd ik zo vreemd aangekeken :D.

7. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha nee ik heb een hele tijd in een christelijk dorp gewoond en daar is het heel normaal om rond je 20ste te trouwen en kids te krijgen dus ons geval was totaal niet raar. Nu heb ik het soms wel dat als ik hier in de grote stad, in een winkel loop met de kleinste, het doodnormaal is, maar als de oudste dan naar me toe komt en me "mamma" noemt dat ik inderdaad wat blikken krijg van "huh!" Maar dat is volgens mij meer verbaasdheid dan veroordeling. Heb gelukkig geen nare opmerkingen gekregen nog. Wel soms mensen die het beter weten maar daar trek ik me weinig van aan, ik neem de tips dankbaar aan en doe vervolgens mn eigen insteek. Ik denk dat elke ouder, jong of oud hier wel mee te maken heeft. Zeker bij het CB.

8. debdeb

debdeb Lid

15 okt 2010
    92
    4
    8
    Vrouw
    Noord-Holland
    Nou ja met raar bedoel ik meer dat de er veel vrouwen zijn die pas laat voor hun eerste kind gaan. Ik heb tijdens mijn zwangerschap vorig jaar enkele weken in het ziekenhuis gelegen en toen viel het me al op dat ik de jongste steeds was op de zaal. Verder is het mijn zaak niet waarom mensen ervoor kiezen (of geen keuze hebben) om op latere leeftijd kinderen te krijgen. Maar tegenwoordig is het niet echt doorsnee als je jong kinderen krijgt...vandaar...;)

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik vind het fijn dat er mensen zijn die beter weten dan ik, ik heb namelijk al heel veel van ze geleerd.

Ik hoor ook alleen maar dat een kind niet langer dan 2 uur in de mc mag en ik ben echt geen 20 meer.

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Maar voor 1 keertje wat langer in de maxicosi maakt echt niet zoveel uit. Als het maar niet te vaak gebeurd.

Ow en betweters kom ik ook tegen en ik ben 32.
    (Maar misschien zie ik er wel jong uit :D)

11. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik denk ook dat het weinig met leeftijd te maken heeft. Het is nou eenmaal zo dat de beste stuurlui aan wal staan. Iedereen heeft wel eens ietys gelezen of gehoord en wil dat gelijk als (goedbedoeld) advies geven.
    Ik ben zelf 30 en heb ook niet alle wijsheid in pacht. Soms leer ik van de adviezen, en soms gaan dingen het ene oor in en het andere direct weer uit ;).

12. iMama

iMama Actief lid

21 okt 2011
    445
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit heel diep te graven, maar nee, geen rare opmerkingen van wildvreemden. Wel rare acties van vreemden én van mensen die je zelf amper kent.

Laatst nog op de verjaardag van mn schoonvader. Een vriend van hem zien we wel een paar keer per jaar. Alleen die vrouw van hem zie je echt bijna nooit. Een keer in de 3 jaar ofzo. Dus ik heb dat mens sinds ik manlief ken pas 3x gezien ofzo. Zij doet een rondje feliciteren. Belandt ze bij mij, jongste (8 mnd) zit op schoot. Begint gelijk dom te brabbelen tegen hem en vervolgens steekt ze d'r armen naar 'm uit "Ah, kom maar bij mij. Je wilt vast wel op schoot bij me. Kom maar." Feest ging mooi niet door. Ze had nog geen woord tegen me gezegd en dan gelijk al mn mannetje uit mn armen rukken, dacht 't niet. Ik heb d'r gewoon genegeerd en mannetje stevig op mn schoot vast gehouden.

En toen mannetje in de draagzak zat, begon ineens een vrouw aan z'n hoofd te trekken in de supermarkt. Hij sliep en zat met z'n hoofd tegen mn bescheiden decollete aan, maar neusje was vrij. En zij zei dat ik beter moest opletten, omdat hij anders stikte. Ik was zo flabbergasted dat ik niet eens een grote bek heb gegeven.

13. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Oeh, als iemand zomaar aan mijn kind zou gaan zitten als ik hem in de draagzak heb zou ik heel boos worden. Maar helaas ben je op het moment zelf zo verbaasd dat je het laat gebeuren, dat herken ik wel. Maar wat een belachelijke actie!
    Betweters valt in mijn omgeving gelukkig mee. Gebeurt wel eens dat mensen aannemen dat hoe ze zelf dingen doen, dat dat normaal is. Mijn buurvrouw zei ooit dat ze een commode met aankleedkussen onzin vindt omdat je je kind toch altijd beneden op de bank verschoont. Misschien doe ik het dan raar, maar ik loop altijd naar boven met zoonlief.... En soms verwachten mensen iets niet, zo waren een aantal mensen in mijn omgeving heel verbaasd dat onze zoon de eerste weken bij ons in bed sliep, alsof dat alleen iets voor hippies is (vriend en ik zijn best wel yuppies :D)!

14. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.839
    3.630
    113
    Wat een overtrokken reactie van die verpleegkundige zeg. Een kindje houdt echt geen rugproblemen over aan een keertje wat langer in de maxi cosi zitten. Zolang je dat niet standaard doet is er echt niets aan de hand. Ik zou ook geïrriteerd hebben gereageerd hoor.

15. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

dat is dus niet waar!een jonge baby heeft geen botten, alles is kraakbeen en zacht. MC dwingt het lichaam tot een bepaalde houding, eenmalig lang in mc kun je van alles in de rug krijgen van je baby. zo zit je met fysio maandelang. waarom denk je dat een baby bij bevalling al kwaaltjes krijgen die je snel moet laten behandelen door Fysio. een moeder die de reiswieg niet mee kan nemen wegens ruimte gebrek in de auto hoort haar baby zelf vast te houden, ook als de baby slaapt. of in draagzak etc.
    in dit geval gaat het om een verpleegster die de moeite nam om het te zeggen(want zij heeft daar verstand van)dat is ook haar beroep in t ziekenhuis. zij wist dus wel beter dan de moeder, en dat kan ook iedereen overkomen.

16. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    De reactie van de verpleegkundige was vooral nogal snel, denk ik, want ze wist niet hoe of wat. Maar je moet je bedenken dat er mensen zijn die hun kind wél héél lang in de maxicosi laten zitten, er zijn er genoeg die het een handig stoeltje vinden voor zo'n kleintje en dus voor dat gemak kiezen. En dat is écht niet gezond. Misschien dat die verpleegkundige net iets te vaak mensen had gezien die een baby de hele dag in een maxicosi lieten zitten? Ik denk zelf in ieder geval dat ze het niet kwaad bedoelde.

Verder hou je altijd betweters. Ik zat een keer in de Hema met een vriendin en haar kindje van 3 maandjes in de kinderwagen (reiswiegje), komt er een mevrouw naar het kindje kijken, allemaal heel lief. Zegt ze ineens dat ze het wel niet vindt kunnen dat wij een tompouce'je zaten te eten maar dat de kleine daar niets van kreeg... Ehm?! :D

17. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind eerlijk gezegd dat je een beetje zit te overdrijven. Van 2 uurtjes in een maxicosi krijgt een baby echt niets. Een bevalling duurt wel wat langer dan 2 uur als je baby er lichamelijk vergroeingen o.i.d. aan overhoud of er is een andere complicatie maar je zoekt het hiermee wel heel erg ver.

En dat iemand ergens voor geleerd heeft betekend niet dat diegene alles van een situatie afweet en dus weet iemand het zeker niet altijd beter dan de ander. Hoe hoog je diploma ook is, zonder iets van een situatie af te weten kun je niet oordelen.

En de moeite had ze voor mij echt niet moeten nemen. En zo wel had ze het heel wat anders mogen brengen dan dat ze nu deed. Advies wat ik krijg (gewenst of niet gewenst) incasseer ik altijd vriendelijk, op veroordelingen die ik krijg reageer ik wat minder lief. En dat maakte deze verpleegkundige mee.

18. Happyness

Happyness Actief lid

10 sep 2011
    240
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja vind het echt belachelijk van je dat de kleine van 3 maanden niet eens een tompouce van je kreeg!;) ga je schamen!:p

19. Romy1979

Niet lullig bedoeld ofzo, maar ben benieuwd waar dit dan op gebaseerd is? En wat bedoel je met eenmalig lang? Bedoel je dan 2 uur en een kwartier of bedoel je 5 uur? Ik kan me dus ook niet voorstellen dat iemand zijn kind namelijk 5 uur in een maxicosi laat zitten.
    En natuurlijk heb ik het ook niet over uren langer, maar in geval van TS ging het maar om een klein beetje langer.

En je hebt een verschil tussen zeggen en zeggen...
    De een zegt iets op een rustige vriendelijke manier en de ander zegt iets waardoor het lijkt alsof je de slechtste moeder van de hele wereld bent.

20. Romy1979

Mijn zoon werkte op die leeftijd al een happy meal naar binnen.
    Dat is toch heel normaal?

Deel Deze Pagina