Vraagje over aow

Discussie in 'De lounge' gestart door amber23, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amber23

amber23 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.239
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb even een vraagje voor mijn buurman. Ik sprak gister met de buurman en die word volgend jaar 65. En dan krijgt hij aow alleen ze hebben nu van die overbruggings maanden ingesteld. Hij moet 2 maanden overbruggen. Maar nu is hij bang dat hij in die 2 maanden helemaal geen geld krijgt. Maar je krijgt dan toch wel gewoon het geld wat je nu ook krijgt. Alleen het aow krijg je dan toch twee maanden later. Ik hoop dat iemand dit weet want die man zit al een tijdje mee van hoe moet ik dan alles betalen.

2. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

6 apr 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht
    Je krijgt wel je pensioen..maar werkt je buurman nog ?

3. amber23

amber23 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.239
    0
    0
    NULL
    NULL
    nee hij werkt sinds 2 jaar niet meer

4. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

6 apr 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht
    Hoe overbrug ik een periode waarin ik geen inkomen heb?

U wordtbijvoorbeeld 65jaarop 23 april 2013. Uw pre-pensioen stopt per 1 april 2013. U krijgt AOW vanaf 23 mei 2013.U heeft dus ruim anderhalve maand geen inkomen.Mogelijkheden om deze periode te overbruggen:U kunt de periode zonder inkomen opvangen met eigen geld, bijvoorbeeld door uw spaargeldte gebruiken, ofAls u geen geld heeft, kunt u een bijstandsuitkering aanvragen bij uw gemeente, ofU kunt als voorschot op uw AOW een renteloze lening aanvragen bij de SVB.We betalen de leningvanaf uw 65e verjaardag. De lening loopt door tot de dag waarop u uw AOW-leeftijd bereikt.

Hoeveel geld kan ik lenen?

Het bedrag dat u kunt lenen hangt af van hoeveelAOW-pensioen u krijgt.Dit hangt weer af van:het aantal jaren dat u AOW heeft opgebouwdhet inkomen van uw partner (alsuw partner jonger is)uw woonsituatie (woont u alleen) of met iemand anders.In 2013 kunt u 1 maandbedrag lenen. De lening betaalt u in 6 maanden terug. Hiervoor houden we 6 maanden lang een bedrag in op uw AOW-pensioen.In 2014 is de AOW-leeftijd 65 jaar + 2 maanden. In dat jaar kunt u 2 maandbedragen lenen. De lening betaalt u in 12 maanden terug. Hiervoor houden we 12 maanden lang een bedrag in op uw AOW-pensioen.In 2015 is de AOW-leeftijd 65 jaar + 3 maanden. In dat jaar kunt u 3 maandbedragen lenen. De lening betaalt u in 18 maanden terug. Hiervoor houden we 18 maanden lang een bedrag in op uw AOW-pensioen.Mocht u overlijden voordat de lening is terugbetaald, dan vorderen we de lening terug bij uw nabestaanden. Na 2015 kunt u geen geld meer lenen.

Heb even wat voor je oogezocht..op svb.nl

5. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

6 apr 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht

Oke want bv uitkering etc stop ook eerder..maar hij kan dus wel bij gemeente aankloppen als hij er echt niet uit komt financieel

6. amber23

amber23 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.239
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik het goed begrijp dan krijgt hij die maanden dus helemaal geen geld. Of lees ik dat nou verkeerd

7. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

6 apr 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht
    In principe niet alleen pensioen...maar dat is meestal niet voldoende..dus als hij financieel krap zit moet hij bij gemeente bijstand aanvragen of bij aow lening......belachelijk eigenlijk....vraag me wel eens af hoe het gaat als onze generatie met pensioen gaat...

8. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    De Bijstandsuitkering wordt verlengd, dus is elk jaar een maand langer. Er zijn wel strenge regels wat betreft vermogen en spaargeld die bij de AOW niet van toepassing zijn. Hij moet ook rekening houden met 8 weken beslissingstermijn van de Bijstandsuitkering, dus 2 mnd van te voren een aanvraag doen.

Voor meer info kan hij naar de Gemeente gaan/bellen of de SVB in Leiden.

Hij wordt denk ik wel geacht nu al te gaan sparen ( als hij nu geen spaargeld heeft) dat heeft te maken met dat hij al weet dat hij straks een gat heeft, hij moet zijn verantwoordelijkheid dus nemen. Een alleenstaande mag ongeveer €5500 aan spaargeld hebben en een eventuele auto mag niet meer waard zijn dan €3500 om voor de Bijstand in aanmerking te kunnen komen. Koophuis? Kan, dan krijgt hij een krediethypotheek, een soort lening die pas terugbetaald hoeft te worden als het huis wordt verkocht en er een behoorlijke overwaarde is.

9. amber23

amber23 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.239
    0
    0
    NULL
    NULL
    sorry nog 1 vraagje jij zegt nu van dat hij wel zijn pensioen krijgt die 2 maanden. Maar dat hij dat misschien niet red maar dat moet hij dan nou toch ook. Want is er in die maanden er dan anders aan zijn pensioen Trouwens nog bedankt voor je snelle reacties. En sorry ben nog helemaal niet thuis in die nieuwe regels

10. amber23

amber23 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.239
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij heeft trouwens geen uitkering hij is eerder gestopt met werken. Omdat hij een regeling met het bedrijf had getroffen.

11. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

6 apr 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht
    Lijkt mij als hij zich nu red met zijn pensioen dat hij zich dan ook red...denk datcer dan weinig reden tot paniek ik...en dat wanneer zijn aow komt hij het alleen maar beter krijgt....want je pensioen zette ze niet stop...dus laat hem leker genieten en als ik dit lees komt het allemaal wel goed:)

12. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

6 apr 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht
    Sorry voor typfouten....zit op telefoon..en is nog vroeg haha

13. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    En ook niet onbelangrijk: zijn pensioen wordt als inkomsten verrekend op de bijstandsuitkering! Hij wordt alleen aangevuld tot het bijstandsniveau. Dus als zijn pensioen boven het bijstandsniveau ligt krijgt hij geen uitkering. Ook als zijn vaste lasten hoger zijn dan +/- 900 P. Mnd moet hij sowieso sparen en/of toeslagen aanvragen tzt.

14. Yara3626

Yara3626 Bekend lid

6 apr 2011
    774
    0
    0
    thuiszorg
    omg utrecht

Ben het met je eens...maar zoals ts al zegt hij komt nu puur rond van pensioen dus dat moet dan geen problemen opleveren...is puur alleen dan 2mnd wachten op aow.
    Want als je rond kan komen van je pensioe n heb je denk ik sowiezo geen. Recht op bijstand

15. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.658
    1.417
    113
    Ik denk dat hij nu naast zijn pensioen ook nog geld van het bedrijf krijgt, want alleen pensioen is over het algemeen niet zoveel dat je daar van leven kan, uitzonderingen daar gelaten ;), dus denk dat hij die betaling tot 65 krijgt en dan dus 2 maand alleen pensioen en verder niks en dat zijn pensioen niet zo hoog is.

16. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    #16 Guapetona, 8 apr 2013
    Laatst bewerkt: 8 apr 2013
    De meeste prepensioenen stoppen met 65 jaar, alleen de uitkeringen zijn verlengd, zoals bijv. bijstand en wao, ziektewet ed. Dus ik ga er eigenlijk vanuit dat dit zijn probleem is dat hij dus 2 maanden niet die pre/pensioen/regeling heeft, waardoor hij in een gat valt, dit is het probleem voor de meeste mensen.

Overigens heb ik net een fout gemaakt, je buurman valt dan vanwege zijn leeftijd onder de IOAW, is hetzelfde als de WWB(bijstand) maar qua vermogen ed. veel minder streng. Daarvan weet ik even niet de bedragen uit mijn hoofd.

Kijk ook eens op:
    Loopt mijn VUT, prepensioen of uitkering door als ik later AOW krijg? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Mijn AOW gaat later in. Hoe overbrug ik de periode tot ik AOW ontvang? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Na 2018 is die overbruggingsregeling er trouwens niet meer: van onze generatie wordt verwacht dat wij dit allemaal zelf opvangen, door nu al te sparen o.i.d.! Wij houden er nu bijv. al rekening mee in de aflossing van onze hypotheek, zodat onze vaste lasten tzt flink omlaag gaan. En als ik iets meer salaris heb straks, zullen we ook gaan sparen speciaal hiervoor.

Deel Deze Pagina