Hoe gooien jullie je textiefafval weg? In z'n inzamelingscontainer van de gemeente? Of zijn er andere inleverpunten die er betere doelen mee nastreven? Bij sommige winkels (bijv. H&M) kun je het geloof ik inleveren in ruil voor een kortingsbon. Maar doen zij er "goede dingen mee", of verdienen ze er vooral zelf aan? Hoor graag hoe jullie textielafval duurzaam wegdoen!
Ik gooi het in de textielcontainer op de hoek van de straat. Soms krijgen we een zak door de brievenbus waarop staat dat het X datum opgehaald wordt en naar X land gaat, dan bewaar ik daar wat voor.
Als het nog een ronde te gebruiken is gaat het in een textiel bak. Maar is het niet meer te gebruiken gaat het bij het grofvuil of in de vuilnisbak
Textielbak. Als het niet meer gedragen kan worden geven zij het door voor recycling bv als isolatie materiaal.
Ook kleding wat je niet meer kan dragen gaat hier in de textielbak van de gemeente. Dat textiel recyclen ze (in onze gemeente) . Zonde om dus bij het grofvuil weg te gooien.
H&M. Daar mag je alle textiel wegbrengen. Ook alles wat kapot is of vies. Ze zullen er vast niet slechter van worden, maar de textielbak hier mag ik alleen goede kleding in stoppen, dus dat vind ik onhandig. Ik heb geen zin om hier ook weer een splitsing in te moeten maken. En de kortingsbonnen komen op aan nieuwe kinderkleding.
Wat raar dat dat per gemeente zo verschilt. Hier moet alle textiel en schoenen in de kledingbak. Zelfs gordijnen.
Hier hebben ze 3x per jaar op school een actie. Houd de ouderraad geld aan over wat gebruikt wordt voor extra dingen zoals sint en kerst viering. Zo houden ze de ouder bijdrage laag. Dus ik verzamel en lever het dan in.
Ik zoek het allemaal uit. Een deel gaat naar mijn nichtjes, die allemaal jonger zijn dan mijn meiden. Water dan overblijft en er nog goed uit ziet gaat naar de kringloopwinkel. Wat er dan overblijft is vaak al niet goed meer, denk kapot of erg vies, dat gooi ik gewoon weg