Hoge bovendruk (160/60)en gebruik Thyrax?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door ansje1982, 24 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

#1 ansje1982, 24 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2010
    Hoi allemaal,
    Bij mij is een traag werkende schildklier vastgesteld tijdens de zwangerschap. Ik gebruik hiervoor Thyrax. Ik ben nu 16 weken zwanger en 3 weken geleden is mijn dosering verhoogd van 0.025 naar 0.050 mg.

Nu was ik vandaag bij de verloskundige in het ziekenhuis en bleek mijn bloeddruk 160/60. Vier weken geleden was mijn bloeddruk nog 138/70.

Het is volgens de verloskundige niet erg, zolang de onderdruk prima blijft. Toch zit het mij niet lekker. Ik vind 160 toch echt aan de hoge kant. Ook heb ik sinds mijn nieuwe dosering vaak in ochtenden hoge polsslag (wanneer ik zit tussen 85 en95 slagen per minuut).

Ik vraag me af in hoeverre de Thyrax invloed heeft op mijn bovendruk. Van de internist moet ik alleen tussentijds contact opnemen wanneer ik een enorm opgejaagd gevoel heb en/of pijn op de borst. Dat heb ik dus niet. Wel blijf ik erg moe, maar dat zal de zwangerschap wel zijn. Over een week moet ik weer bloedprikken en weet ik of mijn bloedwaarden nu wel goed zijn.

Iemand ervaring met hoge bovendruk en gebruik Thyrax?
    Kan een hoge bovendruk echt geen kwaad?
    Kan ik iets doen om bovendruk te verlagen?

2. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    bovendruk heeft idd niet veel te zeggen, zeker als je onderdruk prima is en 60 is geweldig!
    Kan goed zijn dat als je een uur later weer meet je bovendruk 120 is. Kan erg schommelen.

3. Loe

Loe Niet meer actief

ik heb t ook (zowel de thyrax als de bovendruk: ik gebruik alleen veel meer thyrax dan jij, namelijk 275mcg). Als ik wat doe, is mijn bloeddruk 140/70, als ik rustig ben zoals in het ziekenhuis is die telkens 110/65. Maar ik kan me niet goed voorstellen dat het met thyrax te maken heeft. Dan zou het in de bijsluiter moeten staan.

4. UkkieENnien

UkkieENnien Actief lid

19 apr 2010
    132
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Eindhoven
    #4 UkkieENnien, 25 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jul 2010
    Hoi Hoi

Ik gebruik ook de thyrax ( 200mg) en mijn bovendruk is eigenlijk altijd wel goed,behalve als ik veel aan het doen ben,dan schommelt ie nogal!
    Dat er verband zou zijn tussen de thyrax en hoge bovendruk heb ik ook nog nergens gelezen/gehoord!
    succes ermee meis

5. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Bedankt voor de reacties!
    Misschien is dan toch wel de spanning geweest voor de controle.
    Toch was ik deze keer niet zo zenuwachtig als bij 12 weken echo.

Ik word in iedergeval goed in de gaten gehouden door gynaecoloog/verloskundige en de internist.

Ik heb helaas wel minder vertrouwen in mijn eigen lichaam/gezondheid sinds de trage schildklier ontdekt is (7e week zwangerschap).Vraag me dan ook steeds af of ik zwangerschapskwalen heb of dat het mijn schildklier/medicatie is.

6. sanne1234

sanne1234 Actief lid

14 feb 2008
    474
    0
    16
    50 mg is op zich nog niet zoveel (2 blauwe pilletjes zeker) ik moet er sinds ongeveer 16 weken zwangerschap 6 elke ochtend (dus 150 mg) en ik zie dat er hier anderen zijn die nog meer slikken.

Mijn bloeddruk is eerder laag als hoog dus bij mij dus geen verband.

7. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier ook thyrax (100mcg) en m'n bloeddruk is iedere keer prima, laatste keer 115/70, keer daarvoor 125/65. Zou het wel vreemd vinden als schildkliermedicatie zo'n invloed heeft op je bloeddruk..

8. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    De bovendruk kun je beinvloeden, de onderdruk niet. Als je bv druk bezig bent geweest kan het zijn dat je bovendruk omhoog gaat. De onderdruk is het belangrijkste en die is nu prima. Maak je niet teveel zorgen.

9. Trees

Trees Niet meer actief

Bij mij is er ook geen verband tussen de medicijnen en mijn bloeddruk. Tijdens de zwangerschap was mijn bloeddruk juist erg laag en varieerde van 90/45 tot 110/70. Ik denk niet dat je schildklier en/ of medicatie je bovendruk zo negatief kunnen beinvloeden.

10. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik wil jullie niet bang maken, maar de bovendruk is net zo belangrijk als de onderdruk. Ook in je zwangerschap.
    Bij ons (werk op verloskunde) is de grens van de bovendruk 170.
    Vaak zie je als de één verhoogd is dat de ander ook hoog is.

Maar zeggen dat de onderdruk belangrijker is dan de bovendruk klopt niet helemaal ;)

Kwebbel

Deel Deze Pagina