Dergelijke reacties komen voornamelijk als weerwoord op onderstaande reactie : Dat komt nogal denigrerend over.
Ik vind zoep met broodjes een heel normale combinatie. Het enige wat ik hier raar vind, is dat sommigen hier er geen moeite mee hebben de maaltijd van hun gastvrouw zo te bekritiseren. En misschien passen soep met bolletjes inderdaad wel bij de Hollandse cultuur (dat is nieuw voor mij), maar dat is nog steeds geen reden om de maaltijd van je gastvrouw als goedkoop, karig of gemakzuchtig te bestempelen. Dat vind ik eerlijk gezegd best wel onbeschoft.
soep met bolletjes! Prima hoor! Niet bepaald goedkoop alleen haha, kan ik beter een stokbroodje met kruidenboter serveren als ik het om het geld doe! Maar voor mij geen problemen, ik krijg thuis geen 30 man aan tafel voor een 5 gangen diner, dus dat is ook meestal soep/pasta/brood/losse hapjes/waar ik zit en tijd voor heb. (of zelfs chinees of friet ). Voor kleinere groepen (wat aan mijn tafel past) vind ik het ook heerlijk uitgebreid te koken. dus soep met een bolletje, of kaviaar op een toastje, dikke prima en evengoed voor mij!
Er gaat trouwens niets boven een lekker bruin bolletje kip-kerriesalade. Mmmmmmmmm. Helaas zijn beiden hier niet te krijgen...
Mwa, ik vind dat eerlijk gezegd best meevallen hoor. Voorbeeld: in Nederland heb ik het nog nooit meegemaakt dat je zelf op een bruiloft voor je drankjes moet betalen, terwijl in Engeland de gratis bar dichtgaat na een bepaald bedrag (en dus in praktijk een uurtje of zo) en iedereen daarna zelf kan lappen. Daar viel mijn bek wel van open de eerste keer, maar het went. Rondjes geven in de bar is ook veel meer gebruikelijk in NL dan elders. Sowieso vind ik Nederlanders op veel vlakken best sociaal eerlijk gezegd. Ik mis dat best wel eens sinds ik in het buitenland woon. En mijn moeder kon de beste soep ter wereld maken. Daar zat meer liefde in dan in een 10 gangenmenu.
Grappig, ik heb meerdere bruiloften meegemaakt in Engeland maar nog nooit voor drank hoeven betalen. Ik zou dan ook best raar staan te kijken. Wat betreft rondjes geven, ik krijg daar juist altijd rondjes aangeboden en men is een soort van beledigd als ik een rondje haal omdat ik tenslotte de gast ben. Echter als begrijpt men het wel als ik vertel dat ik niet wil profiteren. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik alleen vrienden heb in de Engelse voetbal wereld, misschien dat dat het verschil maakt? Ze zijn daar wat dat betreft wel buitenlanders gewend. Ik heb nooit gezegd dat Nederlanders niet sociaal zijn, juist wel! Alleen houden we er wat aparte gewoontes op na qua eten en gasten... kijk maar eens hoe snel de koektrommel bijvoorbeeld wordt opgeborgen. Niets mis mee, gewoon cultuur. Wat betreft het eten wat je moeder maakt, dat is volgens mij voor iedereen het beste ter wereld. De mijne is over 2 weken weer eens in het land, krijg nu al trek!
Ik heb ooit eens op een bruiloft gezeten als daggast waar de drankjes tussen 18 en 20 uur gesloten was en je zelf je drankjes moest betalen. En sorry, als ik op een bruiloft ben heb ik een iniminitasje bij me en dus geen portemonnee. Hooguit mijn rijbewijs in de auto of zo. Ik vond dat écht zo raar.... Een koektrommel heb ik niet eens, ik heb meestal geen koek in huis (oooooh wat gierig ) en als ik koek heb omdat ik weet dat ik visite krijg, maak ik meestal een soort van high tea idee. Dus een plateau met allerlei soorten koekjes en cakejes. En die blijft gewoon in de kamer en ga ik wel 4x mee rond, haha. Ik ben toch wel Nederlandse hoor. Oke, niet helemaal van mijn moeders kant, een deel Duits/Zwitsers, maar ze is op de Nederlandse manier opgevoed. Maar goed, mijn familie gedraagd zich ook niet helemaal als Nederlanders
Ik vind bij een verjaardag een maaltijd van soep en brood juist heel fijn en praktisch! Zowel als gastvrouw als als gast. Als wij een verjaardag vieren, doen we dat (i.v.m. kinderen) meestal 's middags. Dat begint dan al met taart. Dan komen er allerlei snackjes op tafel (chips, nootjes, toastjes & kaasplankje, komkommer e.d.) Op een gegeven moment heb je dan op zich nog wel trek in 'echt voedsel', maar dan zit volgens mij niemand meer te wachten op een 3 of 5 gangen menu. Ik in ieder geval niet! Nu vind ik soep en brood allebei heerlijk. Vaak zet ik er trouwens naast soep en belegde broodjes ook nog wel iets van quiche bij en een pasta-salade ofzo. En een bijkomend voordeel: je kunt dit soort dingen prima voorbereiden. Als je voor een feestje bij elkaar bent, vind ik het ook leuk om gezellig samen te zijn. En niet dat één of meerdere personen constant in de keuken bezig moeten zijn. Dat vind ik als gast niet leuk en en als gastvrouw al helemáál niet. Mij maak je er dus wel blij mee. En als ik een 3 of 5 gangenmenu wil... dan ga ik lekker uiteten.
Nou ja, en óók dit inderdaad. Zo gaat dat hier ook. Ook trouwens op een gewone zondag wanneer er bijv een nichtje met haar gezin zou komen of zo. Ideaal, want wat jij zegt: je zet al wat dingetjes neer, zoals toastjes, chipjes en wat lekkers bij de koffie. Dan heeft niemand mega honger of zo.
Bedankt allemaal! Ik moet zeggen dat het ook weleens door mijn hoofd is geschoten dat het een Nederlandse maaltijd is. Ik met mijn Surinaamse roots ken het niet en denk niet dat mensen uit mijn familie het zouden waarderen als avondeten, wel als lunch maar dan nog met brood om te dippen en te smeren en niet met belegde bolletjes hahaha Grappig om te zien wat zo een vraag teweeg brengt.
Door dit topic eten wij morgen soep met bolletjes (broodje hamburger) en rundvleessalade, omdat ik morgen mijn verjaardag vier Thanks voor de tip!
Ik ook niet maar blijkbaar is stokbrood een upgrade volgens sommige Dus bolletjes =tokkie stokbrood = klasse zeker met "smeersels" wat wij dus gewoon salades noemen
Bij mijn ouders altijd soep + stokbrood met filet american en kruidenboter en bij mijn schoonouders doen ze altijd soep + bolletje met knakworsten. Heel verschillend dus.
Niks mis met goedkoop hoor, het is ook gewoon prima te eten en lekker. Maar fantasieloos vind ik het wel, ik kan zoveel leukere en ook goedkope maaltijden verzinnen voor gasten. Hoezo is dat over het paard getild? Ik denk dat de meeste er niks negatiefs mee bedoelen!
Nou, die koektrommel dicht na 1 koekje is ook niet echt representatief voor heel Nederland. Waar ik woon staat er altijd een heel scala aan koek op tafel.