Willen julllie mee kijken naar onze financïen?

Discussion in 'De lounge' started by brownielover, Oct 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,163
    3,043
    113
    Nederland
    Hoi dames,

Mijn vriend heeft al onze financiën uitgewerkt in een Excel bestand. In dit overzicht houden wij best veel geld over, alleen in de praktijk dus niet.:(

Wij moeten over ongeveer een jaar deze woning gaan verlaten, misschien iets later, maar dan komt dus dat we naar een duurde woning moeten gaan. We willen het liefst gaan kopen, omdat de hypotheek ongeveer net zo veel is als een huurwoning hier. (Hij werkt bij een verzekeringskantoor en heeft dat dus uitgezocht:p.)

Maar goed, kúnnen wij ons een duurdere woning veroorloven?

Ik weet bijv. van mezelf dat ik veels te snel, en vooral veels te makkelijk geld uitgeef. Vanmiddag nog: Wou een puzzel van Bumba kopen a €5,- voor bij oma. Hadden ze niet meer, dus koop ik een schoolbus van Little People a €25,-. Ik denk daar totaal niet over na.:x

Ik wil dus leren om minder uit te geven en áls ik dan iets uit geef, dat ik daar goed over na denk.:)

Hier staan onze financiën even op een rij:

Inkomen:

Inkomsten partner: €1485,-
    Inkomsten van mij: €750,- kan meer zijn, nooit minder. werk redelijk flexibel.
    Zorgtoeslag: €150,-
    Kgb: € 80,-

Totaal gezamenlijk inkomen: € 2445,-

Uitgaven:

Auto 1 verzekering: €88,-
    Auto 1 belasting: €106,-
    Auto 2 verzekering: €43,-
    Auto 2 belasting: €45,-
    Zorgverzekering samen: €235
    Telefoon samen: €80,-
    Sportschool samen: €62,-
    Ziggo: €63,-
    Univé inboedel verz. €10,-
    Benzinekosten werk: €180,-

Huur: €315,-
    G/w/l: €170,-
    Boodschappen per maand: €280,-
    Kinderdagopvang: €200,-

Totaal gezamenlijke uitgaven: €1877,-

Inkomen - uitgaven: €568. Dit houden wij dus gezamenlijk maandelijks over in theorie.:p

Hebben jullie tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Is dit genoeg voor een duurdere woning a €200? Hoe moet ik bijv. gaan sparen? En hoe zorg ik ervoor dat ik geen geld meer over de balk smijt.

Ons kinderdagverblijf heb ik al berekend met de teruggaaf van de belastingdienst. We hebben flexibele opvang dus de ene maand kan iets duurder uitvallen als de andere maand.

Boodschappen doe ik al steeds goedkoper, soms al rond de €50,-
    2 auto's zijn we nodig voor woon werk verkeer.

Vast bedankt voor het meekijken en mee denken!:)

2. 2jees

2jees Niet meer actief

krijg je geen reiskostenvergoeding dan? Niet te fietsen/carpoolen? Misschien kritisch kijken naar telefoonkosten enzo, sport wellicht gewoon hardlopen?

Maar je houd dus ruim 500 euro over en in de volgende woning betaal je 200 meer? Kan prima dan toch?

3. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Wat ik mis, je hebt nu bijvoorbeeld geen post kleding opgenomen in je overzicht. Als ik jou was zou ik eens een paar maanden alle uitgaven bijhouden. Dan kun je zien waar die 500 euro nu blijft. Je kunt dan gelijk zien of je veel onvoorziene/onbedachtzame uitgaven hebt en daar een budget voor maken. Stop geld voor speelgoed in een potje en als je iets wilt kopen haal het daaruit. Bedenk ook altijd is iets nodig of kan ik zonder. Succes!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,347
    36,205
    113
    Dat ligt aan jezelf denk ik. Mij lijkt het aardig weinig moet ik zeggen, helemaal als je zoals je zelf zegt graag geld uit geeft.

Want waar spaar je dan nog van?

en natuurlijk, wat wil je in de toekomst? Wil je graag nog een kindje? Minder/meer werken (voor zover je dat kunt plannen natuurlijk, maar je kunt er wel rekening mee houden). Dat kost alleen al extra aan boodschappen/kdv.

5. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoe bedoel je dat je hypotheek net zoveel zou zijn als je koopwoning? Naar wat voor huizen kijk je dan qua aankoopbedrag?

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,347
    36,205
    113
    Houd er ook rekening mee dat wanneer je gaat kopen er allerlei extra kosten bijkomen. Onderhoud van je huis en de huizenbelasting (kan even niet op het woord komen haha). Bij ons is die belastig alleen al iets van 500/600 euro per jaar.

7. 2jees

2jees Niet meer actief

Mijn broer koopt nu ook ipv huur en betaald minder per maand dus dat kan!

8. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,163
    3,043
    113
    Nederland
    Kleding en speelgoed koop ik gewoon als het nodig is van "mijn" geld.
    Het bedrag van €500 splitsen we door 2, en dat hebben we beiden vrij te besteden. Dat zet ik niet specifiek opzij.. Misschien wel een idee om te doen. Dankje:)

9. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja natuurlijk kan dat, maar ts heeft het over een hypotheek van ongeveer 500 in de maand.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,347
    36,205
    113
    Voor netto ongeveer 500 kun je toch wel kopen tot zo'n 150 duizend?

11. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Met de duurdere woning zou je 200 euro meer uitgeven, dus zou je 368 euro overhouden. Maar dat geld gaat dus op. Je kunt daar een bedrag van reserveren dat je spaart, dat zet je meteen weg als beide lonen op je rekening staan. En je bankrekening zo instellen dat je nooit rood kunt komen te staan. Als je niets hebt kun je niets uitgeven.

Verder zou ik eens googlen of je via internet geen goedkopere autoverzekering of inboedelverzekering kunt krijgen. Vaak is dat wel het geval, maar het kost even puzzelen. Kijk goed naar de voorwaarden!

80 euro voor beide telefoons... zijn dat mobieltjes? Zo ja dan vind ik dat behoorlijk aan de prijs, maar goed ik bel zelf 20 euro per jaar met mijn mobiel. Puur voor nood en we hebben er een vaste tel bij. Evt kun je kijken voor een goedkopere aanbieder.

Op zich lijkt het me allemaal vrij normaal en moet je wellicht gewoon je onnadenkende gedrag qua kopen aanpakken. Heb je werkelijk nodig wat je koopt? Moet iets werkelijk nieuw of kan het ook via marktplaats? Ik koop momenteel amper iets voor de kinderen nieuw.... even zoeken en je vind de meest mooie en praktisch nieuwe spullen voor veel minder geld via marktplaats of zo'n site.

Ik weet trouwens niet of je een hypotheek voor zo weinig kunt krijgen... een beetje huis kost al snel 2 ton. En voor de renteaftrek moet je tegenwoordig aflossen, dus de maandlasten zijn hoger.

12. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,163
    3,043
    113
    Nederland
    Nee krijg geen reiskosten vergoeding omdat ik vrijwillig ben verhuisd.:( Ik krijg alleen vergoed als ik met de trein ga, maar moet dan meer dan een uur reizen per dag. Nu een halfuur. Mijn werkdagen beginnen om 7 uur smorgens, en ben om 5 uur vrij. Dan moet ik nog overstappen op de bus, lopend naar het werk, nee daar heb ik niet zo'n zin in.:)

Sportschool voor mijzelf ga ik opzeggen in december, kan niet eerder. Telefoons kunnen helaas ook niet goedkoper.

13. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

Dec 14, 2010
    1,795
    0
    0
    Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van 'onzinnige uitgaves' vermijden... Wat me wel opvalt, is dat ik vind dat jullie best wel veel zorgtoeslag en kgb krijgen met jullie inkomen?!

*edit* Zijn de inkomens netto of bruto?

14. alamea

alamea Fanatiek lid

Jan 15, 2013
    1,270
    0
    0
    Is een 2e auto nodig, en kunnen jullie een hogere hypotheek krijgen?

15. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,163
    3,043
    113
    Nederland
    Huurwoningen hier zijn zo'n 500 a 600 euro per maand.
    Koopwoningen krijg je hier al vanaf 109.000 euro

Als we een hypotheek nemen onder de 150.000 euro dan komt dat op hetzelfde neer als een huurwoning, ook omdat we korting krijgen als we het bij mijn vriend zijn werk afsluiten..

16. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,163
    3,043
    113
    Nederland
    Heb ik al over gebeld, vond het ook hoog.:p Maar hun zeiden dat het klopte.. Dus dan zal dat wel.

Uhm de inkomens zijn volgens mij netto, wat je overhoudt toch?:p

17. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,347
    36,205
    113
    Even in de gaten houden. Wij kregen 2 jaar geleden ook ineens kgb en zitten een stukje hoger qua salaris dan jullie. Wisten dan ook zeker dat dat niet kon kloppen en gebeld, ja hoor mevrouw, als u dat krijgt heeft u er ook recht op. Nou 2 jaar later mocht ik het allemaal terug betalen (had het gelukkig wel apart gezet).

18. minon

minon Niet meer actief

Houd rekening met de volgende extra uitgaven bij een koophuis:
    - Opstal en aansprakelijkheidsverzekering (verplicht) Dit is samen met onze inboedelverzekering 43,87 per maand (unive)
    - overlijdensrisico verzekering ongeveer 35 euro per maand
    - een keer per jaar WOZ beschikking in ons geval 220 euro maar dit komt omdat ons afval, riool etc bij het water in zit. Als dat niet zo is kom je rond de 600-700 euro uit.
    - Eens per jaar een aanslag van BSR voor onderhoud aan dijken etc. Soort waterschapsbelasting dacht ik. Dit is 400 nogwat.

Verder zou ik in een schriftje een maand lang bijhouden waar je je 250 euro aan uitgeeft. dan weet je gelijk waar het probleem ligt.

19. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,163
    3,043
    113
    Nederland
    Oh dat is naar!! Zal er rekening mee houden, als vriendlief vanavond thuis is anders alle gegevens even controleren bij de belastingdienst.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,347
    36,205
    113
    Ja, gewoon even een dubbelcheck, want terugbetalen is nooit leuk, helemaal niet als je er niet op hebt gerekend.

Share This Page