Jullie zijn geen huisarts maar de huisarts vond geen bijzonderheden en ik wil het toch eens overleggen omdat ik het een enorm verschil voor een jaar vind. Achtergrondinformatie: Ik ben afgelopen jaar door omstandigheden 20 kilo aangekomen, heb nu bmi van 41 en ik geef nog steeds borstvoeding. Ik heb een dikke 2 jaar terug mijn schildklier laten prikken en die was toen 3,8 zo uit mijn hoofd. (tsh) Ik moest het in de gaten houden, heb verder geen medicatie gekregen. De waarden zijn daarna mooi naar beneden gegaan (ook tijdens zwangerschap) en is laatste keer geprikt in november 2015. Hij was toen 1,37. Nu heb ik vorige week geprikt: 3,64. Weer flink vertraagd dus. Ook de rest van de waarden vergeleken > B12 van 349 naar 212 ALAT van 19 naar 57 Foliumzuur van 18,7 naar 11,5 Ik vind het een flink verschil in een jaar tijd. Wat vinden jullie? Ervaring? Ik heb afspraak gemaakt met huisarts om te bespreken, ondanks dat zij het geen bijzonderheid vond.
Ik kan je alleen wat vertellen over de TSH. Ik functioneer alleen goed als mij TSH 1 of lager is. Daarboven krijg ik last van kwaaltjes van een trage schildklier. Mijn TSH os veel hoger geweest en daarom heb ik er gelukkig medicatie voor. Als ik het goed heb moet je TSH officieel onder de 4 zijn, maar het lijkt me de moeite waard om toch eens bij je huisarts aan te kaarten dat er verschillende mensen zijn die zich beter voelen op een lagere TSH. (Dit heb ik geregeld gehoord en gelezen) Maar nogmaals, ik weet niks van de rest dus ik weet niet hoe de combinatie is etc.
Tsh waarden van 1 gelden alleen bij het behandelen met medicatie. Als mij gevraagd wordt naar normale TSH dan zou ik zeggen dat alles onder de 2,5 a 3 goed is. De 3,5 is twijfelachtig te noemen. Een uitbreiding van het bloedbeeld met ft4 is geen overbodige luxe. Ik weet niet welke klachten je hebt?? Je ALAT is denk ik verhoogd en je B12 gedaald. Niet wetenschappelijk onderbouwd verder maar ik heb dit eerder gezien bij mijn beste vriendinnetje, die bleek galstenen te hebben. Last van je galblaas?
Je hebt referentiewaarden nodig om waarden te kunnen beoordelen. Mbt TSH sluit ik me verder aan bij 1981Mama. Daarnaast vraag ik me af in hoeverre een bevalling (kort erna en een jaar later) en borstvoeding waarden beinvloeden.
Je TSH is in principe prima. Moet tussen de 0.4 en 4 zitten. En aangezien je borstvoeding geeft, dus nog veranderende hormoonhuishouding schommelt dat nog een beetje. Als je schildkliermedicatie slikt (zoals ik) dan is een TSH rond de 1 vaak het fijnst, maar ook weer voor iedereen verschillend. Je schildklier werkt dus niet te traag. Ik had na mn 1e zwangerschap een TSH van 34. Dat was wel echt veel te traag haha. Je B12 is wel een beetje laag.. maar niet dramatisch. Ik had een waarde van 244 en ben nu smelttabletten daarvoor aan het 'slikken'. Heb zelf ook veel haaruitval, heb je daar ook last van?
Je TSH wordt prima bevonden door artsen, daar de ref waarde 0.4-4 is bij de meeste ziekenhuizen. Ook heb je je FT4 waarden nodig, mocht je subklinisch hypo zijn. Deze is bij de meeste ziekenhuizen tussen de 10-24. Is je schildklier bezig te traag te worden, dan zou je FT4 onder de 10 liggen. Voor nu heb je nog steeds geen afwijking, hoe naar dit misschien ook klinkt. Ik had 4.6, voordat ik een proefbehandeling kon starten. Inmiddels is een keer bij twee jweken zonder medicatie mijn tsh gestegen naar 27. Kan dus echt niet meer. Er zijn mensen die voorheen een TSH van boven de 100 hadden. De klachten lopen niet in lijn met de afwijking van de TSH. De B12 wordt ook oke bevonden. Ik had 98 en kon nagenoeg niet meer lopen. In combinatie ermee was ook mijn foliumzuur te laag , die was 5 of 8, ik weet het niet precies meer. Maar dan toen was ik echt de sigaar. Is al 13 jaar geleden. Je ALAT is wat verhoogd, is meestal tot rond de 35. Meestal wijden artsen die verhoging (terecht of onterecht) aan overgewicht. De lever heeft het zwaar. Ook medicatie als anthistamines bijv. kunnen dit veroorzaken.
B12 is nog niet te laag, maar zou het wel in de gaten houden. Ik had 157 en mocht kiezen of ik injecties wilde. Dat heb ik gedaan en het maakt een enorm verschil qua hoeveelheid energie. De andere waarden kan ik niet beoordelen.
Jouw waardes vind ik niet ideaal. Maar je schrijft dat je 'door omstandigheden' 20 kilo in een jaar bent aangekomen. Je hoeft het hier niet te vertellen maar zijn die omstandigheden dat je je onwijs hebt laten gaan wbt eten en niet sporten? Ik vind het verstandig dat je een afspraak hebt gemaakt. Ik zou vragen om aanvullend bloedonderzoek (idd oa de ft4 en t3) en eventueel gaan vragen om een proefbehandeling. Maar ondertussen zou ik ook heel goed zelf je gewicht gaan aanpakken. Want met een BMI is het wachten op de volgende gezondheidsproblemen.. En jouw B12 vind ik veel te laag. Zeker als die zo aan het dalen is. Check de b12 website voor meer informatie om zo je goed voor te bereiden op je afspraak bij de huisarts. Daarnaast ben in wel benieuwd naar je vitamine D waarde. Vaak is deze ook trager als je schildkier twijfelachtig is en je b12 aan de lage lang is
TS, laat je informeren door een arts! Iedereen kan referentiewaarden googlen! Maar alles is afhankelijk van de persoon en zijn/haar omstandigheden. Een waarde kan prima binnen referentie liggen, maar voor een specifiek individu kan het toch klachten geven. En andersom: een waarde net buiten referentie gebied hoeft niets te betekenen in de context. Zo wordt er gesteld dat je leverwaarde verhoogd zou zijn. Echter, deze minimale verhoging zie je al bij een simpel griepje. Ook zwangerschap, af/aankomen, borstvoeding... Alles kan (tijdelijk) invloed hebben op bloedwaarden. Als het goed is eet normaliseert je lichaam een heleboel. Laat je niet gek maken!!!
Bespreek het gewoon met huisarts. Je Alat kan idd door het aankomen zijn en nog heel veel andere redenen en een geisoleerd verhoogde leverwaarde zegt ook nog niks en het is een moment opname. TSH kan zelfs verhoogd zijn met stress, mensen met een depressie bijv hebben vaak ook een verhoogd of verlaagd TSH, verminderd de depressie trekt het weer bij. Ik wil hier alleen maar mee zeggen laat je niet gek maken door de antwoorden hier, verhoogde dan wel verlaagde bloedwaarden kunnen meerdere redenen hebben daarom kijkt een goede dokter nooit alleen daarna maar naar de hele context. En alleen op een bloedwaarde een diagnose stellen is niet goed.
Bedankt voor alle reacties. Ik reageer nu met telefoon dus kan niet makkelijk quoten. Ik heb idd haaruitval maar heb dat al erg lang. Geen last van galblaas. Mijn vitamine d is elke keer 50. Heb goede supplementen naar kan wel trouwer slikken. Het is te laag ben ik van bewust. Gewichtstoename heeft met psychische strijd te maken en komt inderdaad op eetbuien neer en door de pijn van overgewicht niet goed kunnen sporten. Uiteraard probeer ik het elke keer weer op te pakken maar door vermoeidheid en gebroken nachten is het niet makkelijk. Ik ga vanmiddag overleggen met huisarts wat verstandig is. Maak me niet perse zorgen. Heb wel begrepen dat b12 een fikse daling is. En baal van schildklierwaarde want die was elke keer zo goed
50 is idd te laag. Fors te laag. Hoeveel vitamine D slik je? Via je arts kan je op recept vitamine d krijgen. Tabletten van 800 IE betaald je verzekering Ik zelf zak elke keer met mijn D waarde dermate dat ik van mijn arts 4 van die tabletten van 800 IE per dat moet slikken. Overleg dus met je arts of hij ook D wil voorschrijven (let op; 400 ie krijg je niet vergoed). Zou je echt graag je gewicht willen aanpakken? Kijk dan of je met een goede diëtiste de strijd aan kunt gaan. Sorry... Maar met zo'n gewicht gaat ook alles pijn doen... En als je nu goed gaat afvallen kun je straks ook weer fijn sporten. Goed voor jezelf kiezen!! 🍀