Dewi is deze week 4 maandjes geworden en ik twijfel of ik ga beginnen met vast voedsel. Ze heeft nl aanleg voor allergieen en krijgt daarvoor borstvoeding en hypoallergeen (aangezien ik nooit genoeg bv heb, ik kolf alles en krijg er amper wat uit). Het is een lekkere eter en ik heb t idee dat ze best toe is aan wat anders aangezien ze steeds met de fles aan t piemelen is maar em wel leeg wil hebben! Ik heb gister dan ook 6 hapjes rijstebloempap gegeven om te proberen, bij t eerste hapje wist ze niet wat ze moest! prachtig! met t mondje open..de pap op haar tong..en de oogjes gingen heel groot van papa..naar mama...naar papa..naar mama..."wat moet ik hiermee!?!? " hahaha. Tot ik mijn pink ik haar mondje deed zodat ze begon te zuigen en t dus doorslikte, de hapjes daarna gingen er lekker in! Maar ja ze adviseren dus 6 maanden geen bijvoeding te geven...maar anderen geven al vanaf 3 maanden wat. Dewi heeft dus aanleg aangezien haar vader (en zijn hele familie) zware astma heeft/gehad (hij is eroverheen gegroeid). Maar ondanks de goeie voeding heeft ze toch lichte eczeem gekregen. Wat vinden/doen/denken jullie? Met vaste voeding beginnen of 6 maanden wachten? dat lijkt nl zo lang! kan ze toch beter eerder laten wennen aan allemaal smaakjes?
Anders moet je eventueel overleggen met het CB. Je kan inderdaad af en toe pap geven van rijstebloem. Dan krijgt ze ook een beetje vast voedsel. En als je echt graag bijvoeding wilt geven zal ik beginnen met alleen groentehapje en fruit nog even wachten. Worteltjes zou ik ook niet doen. Geeft ook meer kans op allergieen.
Ik zat in een vergelijkbare situatie en ben met ca. 5 mnd begonnen met rijstbloem inderdaad en heel langzaamaan wat eenvoudige groentehapjes (fruit is vaak allergener). Rustig de tijd nemen, joh, je kindje kan nog lang genoeg dingen eten, haha.
Ik zou zeggen afwachten, die twee maanden zijn zo voorbij en het is gewoon veel beter om na 6 maanden te starten.
Met allergieen kun je inderdaad beter wachten tot 6 maanden.. Opzich is rijstebloem niet echt allergeen, maar weet niet of het ook andere allergieen kan opwekken.. Wij hebben vanaf 4 maanden 's avonds net voor ons eten, C een papje gegeven van rijstebloem en 65 ml melk. Net een bodempje, dan was hij happy tijdens ons eten Vanaf 5,5 maand zijn we aan de groente gegaan, en fruit vanaf 6 maanden. Tot 6 maanden geen andere drinken dan FV en water..
Bedankt voor jullie tips! Ik denk dat ik idd gewoon nog maar ff wacht. Ik snapte voorheen nooit dat sommigen hun kleintjes wel al zo vroeg bijvoeding gaven..vond dat altijd onnodig en het advies was vanaf 6 maanden. Maar ik snap nu wel dat het wel heel 'leuk' is om wat bij te gaan geven..,..maar dat is t em nou juist het moet niet 'leuk' zijn het moet nodig zijn! Ik wacht gewoon nog lekker ff! ze wordt toch al zo snel groot lijkt t wel Thanx girlzzz!
Gewoon nog even wachten hoor. Wij hebben het 1 keer eerder geprobeerd en hij had toen meteen erge krampjes. Nou zo leuk vonden we het toen niet meer. toen netjes met 6 maanden begonnen. Wel zo goed voor je kindje, helemaal met kans op allergieen.
Wij zijn met 5,5/6 mnd begonnen. Ik was ook wel heel benieuwd wat ze ervan zou vinden en heb ook wel eens zitten twijfelen of ik dan eerder zou geven. Maar ze was nog prima tevreden met de fles en rond 5,5 maand leek ze echt meer interesse te krijgen in ander eten en zijn we voorzichtig gestart. Nog even volhouden, die paar maanden zijn eigenlijk vrij snel voorbij en zeker met allergieën raden ze 6 mnd aan (maar dat hebben mensen hiervoor ook al gezegd dus ik val in herhaling ). Succes met nog even wachten en veel plezier als je straks wel gaat beginnen .
Zoals je zelf al schrijft, je gaat niet bijvoeden omdat het leuk is, maar omdat het nodig is. En pas vanaf 6 maanden begint het nodig te worden (en dan is het de eerste maand eigenlijk nog alleen maar wennen) en ook dan is het nog steeds leuk .
Als je kindje al gevoelig is voor allergiën dan zal ik wel eventjes wachten, overleg maar met het cb. maar ik denk dat hun hetzelfde zeggen hoor ! En áls je begint, dan zal ik eerst met 1 soort per keer beginnen, dus fruithapje * Appel of *Peer of *Banaan... Groentjes *Wortel *Bloemkool *Sperziebonen Bijv... Dit ivm. als er een allergie is, weet je voor wat, heb je bijv. *gemengd fruit *fruitcocktail, dan zitten er meerdere smaakjes in, dus dan kan je het moeilijker achterhalen ! Iig. heel veel suc6 ! En laat ff weten tegen de tijd dat je het hapje hebt geprobeerd -X-
Graag gedaan... Ik ben wel met 4 maanden begonnen, maar dan af en toe, nog niet een vast ritme... Dat doe ik vanaf 5 maanden. Als ik terug kijk, was hij er toch niet echt aan toe denk ik! Nu wel, hij kijkt het eten uit mijn mont en 'hapt/slurpt' het al van de lepel ! Echt heel goed, hij lust bijna alles... En in het begin was hij alleen aan het kokhalzen! -X-
ja want is t dan niet zo dat hoe later je ermee begint hoe moeilijker ze aan smaakjes wennen? Dat t moeilijke eters worden?
nee hoor, ik denk het niet. ik heb wel begonnen rond de vier maanden, maar zoveel kan ze nog niet eten hoor. in die 2 maanden heeft ze voornamelijk melk gedronken en een paar happen fruit per dag(max.half potje). ja ze kent dan sommige smaakjes, maar daar wennen ze snel aan. ik denk niet dat iemand die met 4 maanden is begonnen dan 'voorloopt' op iemand die met 6 maanden begint
Zou gewoon idd met 6 maanden beginnen. Jij zegt dat je je kindje wil laten wennen aan andere smaken. Jij geeft gedeeltelijk borstvoeding. Borstvoeding heeft elke keer een andere smaak (smaakt naar wat jij hebt gegeten) dus nu al smaakjes genoeg voor je kindje !
ik beb begonnen met vier maanden. een beetje nutrix door zijn laatste fles, mocht ook van het cb. en een paar lepeltjes fruit. hij had echt niet meer genoeg aan zijn flessen. ik had bij het eerste hapje wel verwacht dat ie het uit zou spugen. maar hij trok een blij gezicht en zat echt te eten. bij het tweede hapje, trok hij de lepel uit mijn hand en stak hem zelf =D> in zijn mond. hij probeert hem nu steeds te pakken te krijgen!
Hoe merk je het dan wanneer ze niet meer genoeg hebben aan hun flessen? moet je dan niet gewoon de hoeveelheid cc's verhogen?