Stoppen met borstvoeding :((((

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Sandana, 22 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo,

ik ben helaas moeten stoppen met borstvoeding. Het kwam zeer slecht op gang (na 8 dagen nog steeds minimale productie) en ook al heb ik nu stuwing, nog kolf ik maar weinig (10-20 ml). Het komt er dus ook niet uit op één of andere manier. Nadat ik ook nog koorts en waarschijnlijk beginnende borstontsteking kreeg (en mijn melk werd wit), mijn lichaam raakte uitgeput, ben ik af gaan bouwen met kolven en krijgt de kleine flesvoeding. Al mijn eerste, gele melk heeft Naomi wel binnen gelukkig.

Mijn vragen zijn:
    - Hoe lang duurt zo'n stuwing meestal? Want ik mag nu minimaal drinken. Wanneer mag ik weer meer drinken?
    - Is er een kans dat bij het tweede kind ik toch nog borstvoeding kan geven? Omdat het er niet uit lijkt te kunnen komen vraag ik mij af of ik een afwijkende bouw heb of zo?

heb trouwens een bevalling van 35 uur gehad met langdurige gebroken vliezen en uiteindelijk weeënopwekkers (oxytocine).

Alvast bedankt.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Dat is een heftige bevalling geweest.

De eerste 2 weken van borstvoeding geven zijn het zwaarste en kosten het meeste tijd. De productie moet op gang komen en je kleintje moet leren drinken ui te borst.
    Dat je melk wit is geworden is heel normaal. De eerste melk (colostrum) is overgegaan in rijpe melk.

Door stuwing komt er moeilijk melk uit je borsten. Dit kan 1 to soms wel 5 dagen duren voor de stuwing weer afneemt.
    Blijf minimaal elke 3 uur kolven. Masseer je borsten zachtjes richting te tepel. Doe dit ook onder de douche.

Ik merk aan je dat je het erg jammer vind dat je geen brstvoeding geeft op dit moment.
    Je kan alsnog borstvoeding geven als je dat wilt! Vraag een lactatiekundige bij jou in de buurt in consult.

Waarom drink je nu minimaal? Voor de stuwing en evt. ontsteking hoeft dat niet. Je moet gewoon 1,5 liter per dag blijven drinken.

Houd de ontsteking in de gaten. Als je langer dan 24 uur koorst heb (boven de 38.5) ga dan naar je huisarts en vraag om een antibioticum kuur. Doorgaans is rust houden wel voldoende.

Groetjes Saskia

3. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    We hebben al intensief contact gehad met de lactatiekundige en alles opgeteld kon ik gewoon beter stoppen omdat mijn lijf het niet meer trok. Vanaf dag 1 kolf ik max 20 ml en dat werd niet meer terwijl het al veel meer had moeten zijn. Ook de tepels die niet wenden en weer opspeelden en korstjes kregen. Plus de kleine kreeg ook niet meer uit de borst. Ook vanaf dag 1 tot nu hetzelfde.
    Er is veel gebeurd dus heel precies kan ik het niet uitleggen, maar het advies was in mijn situatie dat er geen kans van slagen meer was en ik de energie beter in mezelf kon steken om op te knappen en er goed voor de kleine meid te kunnen zijn.

Dus vandaar mijn vragen. Ik drink dus minimaal om de borstvoeding te laten afnemen.

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hi.

Het gaat nu dus ook om het afbouwen.

Tip:
    - Kolf alleen de druk eraf (als dat lukt) en niet meer. Geef je lichaam de kans om de melk weer terug op te nemen in je lichaam.
    - Het minimaal drinken ivm stuwing of afbouwen is mij onbekend. Ik zou toch adviseren om 1,5 liter te blijven drinken. Anders ga je daar nog gezondheidsklachten van krijgen.
    - Draag een strakke, katoenen BK, zonder beugels.
    - Tegen de pijn mag je paracetamol nemen.
    - Leg iets kouds op je borsten.

Of je bij een 2e kindje BV kan geven is een kwestie van proberen. Het is nu onbekend waarom het niet gelukt is.

Groetjes Saskia

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank je.

Ik heb gisteravond voor het laatst gekolfd. Borsten doen alleen pijn bij drukken of als ze uit de bh zijn, dus dat gaat goed.
    Fijn dat ik wat meer mag drinken.

Hoe lang duurt met meestal voordat je borsten weer soepeler worden?

6. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Hoelang het soepeler worden duurt is per vrouw verschillend.
    Dat kan een paar dagen zijn, maar kan helaas ook 1 of 2 weken zijn.

Groetjes Saskia

7. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    okee bedankt.

Deel Deze Pagina