Zeezout is gewoon zout. Al het zout is eigenlijk zeezout. Ik houd niet van bouillon getrokken van bot of merg. Dat lijkt mij ook niet gezond; botten koken. Het is niet bewezen hoor dat dat niet gezond is, maar ik vind het gewoon niet lekker. Ik fruit ui en knoflook in de boter en braad rundersoepvleesblokjes of runderlappen aan die ik heb ingewreven met peper en zout. Voeg er vervolgens water en een bouquet garni aan toe en laat twee uur trekken. Dan groente naar smaak en maak het af met peper en zout indien nodig. Heel simpel eigenlijk. Zelfgemaakte soep zonder zakjes of pakjes hoeft echt niet smakeloos te zijn! Ik vind soep uit een zakje, pakje of blik nergens naar smaken; bealve naar zout; ik proef alleen maar zout, heel veel zout.
Nee, maar hoe krijg ik het dan wel smaakvol. Ik vind de tip van Zg ook goed met die ui. haal je dat vlees er weer uit? Anders heb je gebákken vlees in je soep?? En wat is bouquet garni?
Lang leve google.... Een bouquet garni is een bosje van diverse kruiden dat wordt meegetrokken in de bouillon en andere gerechten. De kruiden worden samengebonden in een bosje of worden in een katoenen zakje gestopt en meegekookt met gerechten als bouillon, maaltijdsoepen, eenpansmaaltijden of smoorgerechten. Vóór het opdienen wordt het bouquet garni uit de pan verwijderd. Een klassiek bouquet garni bestaat uit peterselie, tijm en laurier. Afhankelijk van het gerecht worden ook kruiden als salie, rozemarijn, selderij, dragon, bonenkruid, basilicum en kervel gebruikt. Daarnaast behoren tot de mogelijkheden het groen van de prei, knoflook, wortel en citroenschil. De kleine pimpernel, in Nederland minder gangbaar dan in Engeland en Duitsland, wordt soms ook in het bouquet verwerkt.
Dankjewel zo slim was ik nog niet ik gebruik weleens een kruidenbuiltje maar kan me voorstellen dat vers lekkerder is.
Knorr groentesoep met tuinkruiden daar zit geen E nr in. heb het zojuist even nagekeken. maar andere soepje van knorr geloof ik wel weer de champignonssoep wel. succes hoor lijkt me erg lastig
Dan kijk je toch echt verkeerd: Ingrediënten Vermicelli 32% (tarwebloem), zout, groenten 15% (prei, ui, wortel, knolselderij, savooienkool, tomaat), zetmeel, smaakversterker (E621, E627, E631), plantaardig vet, suiker, aroma, selderijzaad, plantaardige olie, kurkuma, selderijextract, kleurstof E150c, wortelextract, prei-extract, peterselie, foelie, witte peper, dille, oregano, rozemarijn, gehard plantaardig vet, uienextract, tijm.
Ingrid ik heb op de site van Knorr gekeken maar ik kom er niet helemaal uit. Volgens mij zit overal e-nummers in en anders gistextract.
Ik maak groentesoep altijd zo zonder pakjes of wat: Ui, wortel, bleekselderij en venkel aanzetten met wat olie. Heet water erop, ligt eraan hoeveel je wil. En wat verse kruiden in het water. Dat ongeveer 45 minuten laten trekken. Soep zeven. Dan groente erin die je wil als vulling voor de soep, vermicelli , soepvlees. En nog even lekker laten trekken. Zout en peper naar smaak toevoegen. En klaar is kees. Heerlijk!
Nee, je hebt dan geen gebakken vlees in je soep. Zie het net als met stoofvlees, dat braad je ook eerst aan en zet je ook onder het vocht, het suddert dus lekker totdat het in draadjes uit elkaar valt. Smaak komt van het bouquet garni; ik doe daar sowieso peterselie, laurierblaadjes, salie en kervel in. Soms tijm en rozemarijn, dat is lekker als je een tomatensoep maakt. In de groentensoep gooi ik groente die ik in huis heb maar in elk geval wortel, prei en selderij. Bloemkool, broccoli, champignons, courgette, paprika kan allemaal. Je kan ook aardappelblokjes meekoken of rijst of pasta, je kan het zo gek niet verzinnen!
champignonssoep kan je ontzettend goed zelf maken en dan wil je noooooooit meer op een andere manier. Ik maak hem trouwens wel met een tuinkruidenboullionblokje. Maar dat zou je misschien wel kunnen vervangen door zo'n boeketding erin denk ik. Komt eigenlijk op hetzelfde neer, alleen dan anders
Als aanvulling op het bouquet garni van zogelukkig, ik doe er meestal ook wat lavas in (maggiplant). Heb ik vers in de tuin staan, is een onverwoestbare plant, en geeft altijd lekker een beetje pit, hartig en zoutig aan een bouillon. Eigenlijk net alsof je maggi in de soep gooit. Logisch, dat wordt volgens mij ook gemaakt van de maggiplant
Wat is er niet goed aan 621? Ik probeer sowieso zoveel mogelijk biologisch te eten maar let niet zo nog op E nummers..
Zo is uit veel onderzoeken gebleken dat E621 een neurotoxische (schadelijk voor de hersenen) en een eetlustverhogende werking heeft doordat dit het endocriene systeem (hormoonsysteem) kan ontregelen. Dit hormoonsysteem regelt namelijk uw honger- en verzadigingscentrum. Natuur Diëtisten Nederland | Smaakversterker E 621 (ve-tsin, MSG) en obesitas
Goeie tipdie plant! Ik heb genoeg tuin, ga ik zeker eens proberen! Ik laat maandag even weten hoe het met de soep ging Championnensoep lust ik niet
Hier was ik dan, Ik heb zaterdagavond bouillon gemaakt van een mergpijp en grote stukken groente (wortel, prei, ui, bleekselderij, bieslook en peterselie) . De volgende ochtend alles gezeefd, zout, bouillonpoeder, vermecelli en nieuwe fijne groente erin gesneden. (Ook paprika trouwens.) het was niet smakeloos en zoutloos, het begint er op te lijken! Maar het smaakte vrij zoet, ik denk door de wortel. (?) Hoe weet je hoeveel je overal van nodig hebt?
Hey maar Gonny, heb jij dus wel bouillonpoeder gebruikt om het op smaakt te brengen? En welke poeder heb je gebruikt? Want ik heb het hier geprobeerd met een bosje van die kruiden, ik dacht laat ik eens fanatiek doen... Venkel erin enz maar jakkes bah! Wat vond ik het smerig zeg! Die venkel was sowieso een grote vergissing, want dat overheerste echt heel erg en ik vond verder de smaak echt flauwtjes, dus zonder de bouillonblokjes die ik gewend ben...
Hoi Kwekijzer, na lang googlen gevonden! deze: BOUILLON ZONDER GIST HELDER - soepen - soepen en sauzen - maaltijden, salades