Wat ik me nou afvraag... (wonen in de bergen en oren)

Discussion in 'De lounge' started by LadyKikker, Aug 10, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,240
    1,892
    113
    Female
    Net terug van 2 weken vakantie in de Ardennen.

Tijdens de autoritjes hadden we vaak last van onze oren. Heb me wat afgegaapt id auto om ze weer open te laten ploppen.

Ik vraag me dus echt serieus af: Als je daar woont, hoe zit dan dan?
    Wen je er aan? Of past je evenwichtsorgaan zich aan? Of wat?

Iemand die het antwoord weet?

2. esklessebes

esklessebes VIP lid

Mar 23, 2014
    7,017
    3,671
    113
    Geen idee, ik ben ook wel benieuwd.

Denk dat het zich bij veel mensen aanpast anders zouden er geen mensen wonen.

3. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Ik heb jarenlang gewoond op 230m hoogte (geen hoge bergen, maar toch) en heb nergens last van gehad.

Nu ook nooit op wintersport.

4. marb

marb VIP lid

Oct 21, 2007
    11,070
    4,729
    113
    Ja, dit past zich aan. Het gaat om drukverschil, dus als je gewoon op je 'eigen hoogte' blijft is er geen probleem

5. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,854
    4,104
    113
    Ik (en mijn gezin ook) heb daar echt nog nooit last van gehad. Ook niet in de Alpen.
    Maar van vroeger ken ik het wel van mijn nichtjes waarmee we op vakantie gingen.
    Zal dus ook wel met een bepaalde aanleg te maken hebben .

6. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,195
    10,795
    113
    #6 MadeInUSA, Aug 11, 2018
    Last edited: Aug 11, 2018
    Je kan je oren ook heel makkelijk klaren met een kaakbeweging. Moeilijk uit te leggen, je doet je mond een klein stukje open, onderkaak iets naar voren en dan naar links en rechts. Dan poppen je buizen van eustachius ook open. De dichte oren komen door een onder-of overdruk in je middenoor tov de uitwendige gehoorgang, waardoor je trommelvlies onder druk staat. De buis van eustachius verbindt je middenoor met je neusholte. Deze is meestal samengevallen, maar als hij opent, wordt de druk in je middenoor gelijk met die in je neusholte. Mensen die vaak moeten klaren, dus ook bv duikers en ik vermoed bv piloten, zullen die beweging onbewust al snel maken.

7. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,069
    2,203
    113
    Brabant

Niet iedereen... Ik kan mijn oren niet klaren. Ze schieten ook erg gemakkelijk dicht, als ik in een snelle lift sta heb ik al last.

Geloof dat ik nooit in de bergen zou gaan wonen:)

8. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,240
    1,892
    113
    Female
    Maar als je daar woont en even boodschappen doet met de auto, moet je ook berg op en af. In die omgeving is opzich al veel verschil.

9. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,240
    1,892
    113
    Female
    Ik heb er ook snel last van. Kon nu alleen maar gapen om mn oren te klaren. Maar dan moet je meteen weer een berg op of af, dus zitten ze weer dicht.
    Werd er ook steeds een beetje misselijk van.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik kan ook mijn oren niet klaren helaas, altijd problemen met mijn oren gehad inclusief operatie. Geen diepzeeduiken voor mij dus helaas, wel eens gedaan toen ik 16 was maar achteraf mocht dat helemaal niet van mijn kno arts ;). Kreeg ook flinke steken in mijn geopereerde oor en dat was het einde van mijn duikavontuur...

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Als je in de bergen woont en je daalt of klimt (met de auto merk je dat sneller, maar lopend heb je dat ook), blijf je dat drukverschil voelen.

Share This Page