Net terug van 2 weken vakantie in de Ardennen. Tijdens de autoritjes hadden we vaak last van onze oren. Heb me wat afgegaapt id auto om ze weer open te laten ploppen. Ik vraag me dus echt serieus af: Als je daar woont, hoe zit dan dan? Wen je er aan? Of past je evenwichtsorgaan zich aan? Of wat? Iemand die het antwoord weet?
Geen idee, ik ben ook wel benieuwd. Denk dat het zich bij veel mensen aanpast anders zouden er geen mensen wonen.
Ik heb jarenlang gewoond op 230m hoogte (geen hoge bergen, maar toch) en heb nergens last van gehad. Nu ook nooit op wintersport.
Ja, dit past zich aan. Het gaat om drukverschil, dus als je gewoon op je 'eigen hoogte' blijft is er geen probleem
Ik (en mijn gezin ook) heb daar echt nog nooit last van gehad. Ook niet in de Alpen. Maar van vroeger ken ik het wel van mijn nichtjes waarmee we op vakantie gingen. Zal dus ook wel met een bepaalde aanleg te maken hebben .
Je kan je oren ook heel makkelijk klaren met een kaakbeweging. Moeilijk uit te leggen, je doet je mond een klein stukje open, onderkaak iets naar voren en dan naar links en rechts. Dan poppen je buizen van eustachius ook open. De dichte oren komen door een onder-of overdruk in je middenoor tov de uitwendige gehoorgang, waardoor je trommelvlies onder druk staat. De buis van eustachius verbindt je middenoor met je neusholte. Deze is meestal samengevallen, maar als hij opent, wordt de druk in je middenoor gelijk met die in je neusholte. Mensen die vaak moeten klaren, dus ook bv duikers en ik vermoed bv piloten, zullen die beweging onbewust al snel maken.
Niet iedereen... Ik kan mijn oren niet klaren. Ze schieten ook erg gemakkelijk dicht, als ik in een snelle lift sta heb ik al last. Geloof dat ik nooit in de bergen zou gaan wonen
Maar als je daar woont en even boodschappen doet met de auto, moet je ook berg op en af. In die omgeving is opzich al veel verschil.
Ik heb er ook snel last van. Kon nu alleen maar gapen om mn oren te klaren. Maar dan moet je meteen weer een berg op of af, dus zitten ze weer dicht. Werd er ook steeds een beetje misselijk van.
Ik kan ook mijn oren niet klaren helaas, altijd problemen met mijn oren gehad inclusief operatie. Geen diepzeeduiken voor mij dus helaas, wel eens gedaan toen ik 16 was maar achteraf mocht dat helemaal niet van mijn kno arts . Kreeg ook flinke steken in mijn geopereerde oor en dat was het einde van mijn duikavontuur...
Als je in de bergen woont en je daalt of klimt (met de auto merk je dat sneller, maar lopend heb je dat ook), blijf je dat drukverschil voelen.