Met hoeveel maanden "moet" of kan een baby gemiddeld zelfstandig eten?

Discussion in 'Voeding' started by MamaMiaatje, Aug 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

Feb 11, 2008
    887
    0
    0
    De titel zegt het al. Ik bedoel dan brood en warme maaltijd. Tot wanneer hielpen jullie hiermee, voordat ze het zelf deden?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Brood ging hier al snel goed, ik denk dat hij dat rond de 8 maanden wel zelf at, met zijn vingers.
    Warm eten kwam hier met een jaar. Toen weigerde hij gevoerd te worden. En alles wat we er wel inkregen spuugde hij uit. Dus dan zelf maar eten. In het begin was dat natuurlijk een rommeltje, maar hij kreeg wel genoeg binnen met zijn lepel en vingers.
    Nu een jaar later gaat het steeds beter. Maar er ligt nog wel dagelijks iets op de grond, en een slab is ook echt wel nodig. Maar dat is meer van het spelen, dan van het niet kunnen lepelen..

3. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    2,072
    250
    83
    Hmmm wat ik er van weet is dat je in ieder geval als ze één zijn, ze ook zelf een bordje met eten moet geven. Daar krijgen ze weinig van binnen en wordt een enorme zooi, maar je moet dan ook dus nog een bordje met eten dekken die je zelf voert, anders krijgen ze te weinig binnen. Moet natuurlijk niets, maar dit heb ik van WIJ jonge ouders. Dat zal dan wel de gangbare mening zijn..?

4. PollekePiek

PollekePiek Actief lid

Jul 19, 2009
    128
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter heeft altijd al zelf gegeten, ze vertikte het om gevoerd te worden. We hebben haar leren eten volgens de rapley methoden.. wat kort inhoudt dat een kindje zelf aan leert geven wat en wanneer het wil eten, en niet eerder eet dan dat het er zelf klaar voor is.
    Vanaf dat ze 6 maanden is eet ze met haar handjes, en sinds een jaar ongeveer met een lepel en vork. Ja, het was vaak een knoeiboel, maar nu doet ze het super. Heeft een hele gezonde eetlust, lust alles.. en eet met veel plezier en smaak! Prachtig om te zien!

5. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,876
    3,393
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Vanaf 9 maanden eet Fae zelf. Vooral pasta (schelpjes), bloemkool en broccoli gaan erg goed als het goed gekookt is. Wij leggen dan wel per kleine portie op haar blad en die eet ze dan zelf op. En dan krijgt ze echt genoeg binnen :) .
    Brood begint ze nu wat meer mee te spelen, dus dan stoppen we af en toe wat toe, maar dat weigert ze ook veelal.
    Overigens gaan veel kindjes wat moeilijker eten met een jaar heb ik gelezen en de behoefte wordt ook wat minder.

Met een lepeltje of vork kan ze nog niet eten. Die ligt er meer voor de vorm bij ;) . Soms dan scheppen we het op het lepeltje en die leggen we dan klaar en die krijgt ze dan wel in haar mond. Maar met haar handjes gaat het (ook als het geprakt is) toch sneller en gemakkelijker ;) .

6. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    2,072
    250
    83
    Vet knap dat jouw dochter met vork en lepel kan eten vanaf dat ze één is. Zie ik hier nog niet gebeuren :D

7. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier natuurlijk nog groente en fruithap erg fijn gemalen of geprakt dus dat kan helemaal niet alleen. maar vanmiddag een klein stukje liga gegeven en dat gaat dan gek genoeg wel zelf! raar he? hahahha

8. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Brood eet ze al wel een tijd zelf.
    Met het warm eten helpen we haar eerst even 'opweg', zodat ze zekerweten wat binnenkrijgt en daarna gaat ze zelf verder eten, met d'r handjes. Een lepel houd ze wel vast en roert ermee in het bord maar verder komt het nog niet. ;)

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,301
    6,222
    113
    Laten ze dan allemaal hun bord staan, want als ik het hier probeer kiepert ie het gelijk van zn blad af, zonder een lepel of vork aan te raken.. Als ik het geef eet ie alles op zonder gezeur.

Brood eet ie wel zelf btw, dat laat ie dan wel weer staan, apart he?

Ik geef m weleens een bakje en een lepeltje, waar hij dan mee speelt en dan stopt ie het lepeltje wel in zn mond, maar met warm eten doet ie dat dus niet..

Meneer vind het kennelijk fijn om bediend te worden haha..

Dus als iemand nog tips heeft.. heb namelijk geen zin om elke dag een complete maaltijd van de grond te schrapen en een hongerig kind te hebben..of is dat juist wel de oplossing?

10. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,876
    3,393
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

je hebt van die bordjes die je aan het blad vast kan maken... Of je legt kleine porties dus op het blad of , als je geen blad hebt, eventueel op een placemet.

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,301
    6,222
    113
    Athina bedankt voor de tips! Ik heb nog nooit van die bordjes gehoord, waar kan je die halen? Moet je daarvoor echt naar een babyspeciaalzaak of ook bijv bij de Blokker ofzo?

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Het brood eet ze zelf, maar avond eten helpen we nog mee

13. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,876
    3,393
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Prenatal heeft ze, maar volgens mij heb ik ze bij Etos ook gezien. Maar dat laatste weet ik dus niet zeker, of dat iets was, wat blijvend in het assortiment zit, of dat dat toen tijdelijk was. Dus als je toch langsloopt, kun je er eens kijken.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,271
    7,312
    113
    Female
    Brabant
    Eva heeft altijd grotendeels zelf gegeten, wij hebben altijd Rapley gedaan, dus meteen hele stukken. Vanaf 1 jaar ongeveer eet ze zelf met een lepel, als hij iets erop hadden gedaan. Een paar maanden later ging ze zelf scheppen en dat gaat nu prima. Yoghurt ging trouwens eerder goed dan haar avondeten, want dat at ze net zo lief met haar handen.

Bord op haar tafelblad gooide ze ook altijd op de grond, maar sinds een paar weken niet meer. Ik denk dat het komt omdat ze nu heel goed zelf kan en wil eten.

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    jamie begon met een maand of 8 zelf zijn stukjes brood in zijn mond te stoppen.ook koeken enzo gaan heel goed. zijn avond eten heb ik nog niet echt geprobeerd omdat dit nog goed geprakt word

16. Xociquetzal

Xociquetzal Actief lid

Jul 15, 2007
    438
    0
    0
    Huisvrouw
    uithoorn
    Kai eet brood al een hele tijd zelf, en avond eten, met een vork...met een lepel lukt t niet maar hij prikt gewoon alles op met zn vork...ik prak niks, hij eet gewoon met de pot mee...dus dan werkt een vork goed....en vla en yogurt vind ie helemaaaal niet lekker dus hij eet fruit als toetje en dat gaat met zn handjes...

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    brood rond 8 maanden, gaf het dan in kleine stukje op een bordje. warm eten is ze begonnen rond 9 maanden, we hielpen haar dan soms een beetje mee door de lepel te vullen. ze at helemaal zelfstandig zonder hulp met 11 maanden en dan ook alles van aardappels tot spinazie en macaroni.

18. roshi

roshi VIP lid

May 8, 2006
    6,706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    Jenna eet brood en koek/liga/soepstengel zelf de rest groente/fruit krijgt ze op een lepel

19. Elmo

Elmo Niet meer actief

Verplaatst naar:
    Voeding.
    Elmo

Share This Page