Toch maar eens gaan vragen, want kom er zelf niet zo uit. Wij zijn aan het proberen zwanger te worden en vanzelfsprekend ook al over bepaalde dingen nadenken. Nu is eigenlijk het enige waar ik niet uit kom: Borstvoeding of flesvoeding. En ja ik ken het argument van borstvoeding is beter...... MAAR WAAROM? Ik kan nergens op internet een goed onderzoek vinden (ja sorry hou nu eenmaal van statistieken en onderzoeken ) waarin overduidelijk naar voren komt dat borstvoeding ontzettend veel beter is. (Het kan zo zijn dat ik echt niet goed zoek hoor ) Ik studeer namelijk deeltiijd en heb een stagewerkplek, en het gaat gewoon ontzettend lastig worden om te kolven. Dus dan zou flesvoeding handiger zijn. MAAR het lijkt me ook heerlijk om zo'n kleintje zo dicht bij me te hebben aan de borst en lekker voor mezelf . Mijn moeder is helemaal voor flesvoeding en mijn schoonmoeder voor borstvoeding, maar beide kunnen er gewoon geen goede argumenten voor geven. En mijn man? Tja die zegt gewoon: lieverd dat leg ik helemaal bij jou, jou lichaam, dus jij beslist...... Dus mijn vraag: Waarom borstvoeding of flesvoeding?
Ik heb voor borstvoeding gekozen omdat ik het als het logische vervolg op een zwangerschap zie. Daarbij krijgt je kindje jouw antistoffen mee, iets dat met flesvoeding niet gebeurt. Daarbij is borstvoeding veel goedkoper en veel makkelijker, je hebt de voeding altijd bij je en het is altijd op temperatuur. Kolven is niet altijd praktisch en leuk, maar je hebt het recht om daar de tijd en ruimte voor te krijgen. Ik zou daar mijn keuze niet van laten afhangen.
Afweerstoffen, warmte en geborgenheid, troost, altijd klaar en altijd bij je! Nutricia kan die melk nog zo goed maken, maar afweerstoffen kunnen ze er niet in krijgen. Kolven is niet leuk, maar geen drama, hoor. Ik zou zeggen, geef het een kans. Kunstvoeding kan altijd nog, als je borstvoeding geven toch niet prettig vindt.
ik heb bij youame tot 2 weken bv gegeven helaas viel ik altijd in slaap en liep de bv terug bij dice heb ik 1 dag bv gegeven we zaten midden in de verhuizing en youame was erg jaloers
Ik heb bewust voor de fles gekozen. Ik heb een borstoperatie onder gaan waardoor er kans was dat ik niet eens borstvoeding kon gaan geven en ik heb een tepelpiercing waardoor het me ook niet fijn leek. Ik voel me er ook helemaal niet fijn bij het idee. Ik bren helemaal niet preuts ofzo maar ik ga echt niet overal mijn b**b eruit hangen en ik wilde ook graag dat mijn man en andere mensen ook eens een flesje konden geven (ik weet dat dat ook met bv kan). Hier in mijn familie heeft nog nooit iemand bv gegeven en al die kinderen zijn gewoon gezond en doen het goed en hebben ook een goede weerstand. Verder gaan we altijd veel weg en ik liep graag met goed weer (aangezien we geen auto hebben ook noodzakelijk) en dan is bv ook niet makkelijk in mijn ogen. Ik nam poeder mee en afgekookt water (las dat dat nu niet meer hoeft tegenwoordig) en kon altijd en overal makkelijk en snel de fles geven en als het soms wat uitliep was dat ook nooit geen probleem. Ook lijkt bv me niet fijn omdat je nioet weet hoevele je kindje nu gedronken heeft en dat zou mij erg onzeker maken. Bv is misschien geweldig voor anderen maar niet voor mij! Gewoon doen wat je het beste lijkt en in Nutrilon immunofortis dat het afweersysteem versterkt en dat gebaseert is de werking van moedermelk http://images.google.com/imgres?imgurl= ... %3D1I7PBEA Ook het feit dat ik geen pil kon gaan gebruiken of gewoon weer lekker pittig kon eten stond me niet aan (cerazette werkt niet bij mij de enige pil die het goed doet bij mij is microgynon) Bv is wel goedkopeer natuurlijk en geeft geborgenheid maar je moet gewoon zelf kiezen waar je je fijn bij voeld!
in 1e instantie voor borstvoeding gekozen, maar jammer genoeg toch uiteindelijk weer over moeten gaan op flesvoeding. ik ben van mening dat als borstvoeding echt zo goed is en je kindje daar zo goed verzadigd van is omdat er alles in schijnt te zitten wat er in hoort te zitten het daarentegen toch niet zo bedoelt is dat je een lopende melkfabriek bent waarbij je bijna 24-7 met de babys voeding bezig bent, en dat was bij mij wel het geval. bij sommige zal er ongetwijfeld genoeg tijd tussen de voedingen zitten zodat zij zelf nog aan zichzelf toekomen bij mij was het een drama en was ik alleen maar met voeden,voeden en nog eens voeden bezig. al zeggen ze duizend keer tegen mij dat je borstvoeding altijd genoeg voeding heeft en dat het een fabeltje is dat het een kindje niet voed ik ben er door mijn eigen persoonlijke ervaring van overtuigd dat het wel degelijk kan dat je gewoon geen genoeg voeding hebt. toen ik eenmaal een flesje gegeven had was het voor zowel mij als de kleine een heerlijk thuiskomen zeg maar. eindelijk kreeg ook de kleine zijn slaap wat misschien nog wel net zo belangrijk is als voeding en daarbij niet alleen de kleine, maar ik werd er ook vrolijker van en kreeg ook wat meer slaap. dus tja, ik zou zeggen kijk het tegen die tijd gewoon even aan meid, doe datgene wat voor jou goed voelt, probeer borstvoeding en is het niks kun je altijd overgaan op flesvoeding, dat maakt jou echt geen slechtere moeder hoor, al zal je af en toe anders lezen hier die onderzoeken over borstvoeding en alle voordelen ervan ach, er zijn zoveel onderzoeken wat er allemaal goed en niet goed zou zijn, ik vind dat op het moment er slecht bij staat dat het dan een ander verhaal wordt. borstvoeding is goed maar flesvoeding is dat ook heel simpel. in flesvoeding zit op je antistoffen na nagenoeg alles wat er ook in borstvoeding tegenkomt, daarbij heeft je kleine de 1e drie maanden na de geboorte ongeacht welk soort voeding je geeft altijd jouw antistoffen bij zich. succes met zwanger worden
Ik heb gekozen voor BV omdat: - wat mij betreft geen keuze maar logisch (al ging de BV niet vanzelf hoor ) - mensenmelk is voor mensenbaby's (koeienmelk voor koeienbaby's etc) ... - altijd bij de hand, geen gedoe met flesjes warmen of poeiermelk niet moeten vergeten ... ik heb ook nooit enig probleem gehad met buiten de deur voeden, dat scheelt wel (al word je snel handig met een hydroluier om een en ander uit het zicht te onttrekken) - het schijnt dat je kindje minder last heeft van krampjes (al zijn de flesjes tegenwoordig erg ingenieus) - onderzoeken ... tja ... ik weet eigenlijk niet of er onderzoeken zijn waaruit onomstotelijk naar voren komt dat BV echt echt echt veeeeeeeeeeeel beter is. Ik meen dat bepaalde dingen minder vaak voor komen bij 'BV-kindjes' (allergieën bijv). - kolven ... ach ja dat kolven. Ik zou lekker beginnen met BV en na 3 maanden kun je altijd nog overstappen. Maar je hebt gewoon recht op kolven. En ook op universiteiten, (hoge) scholen zijn kolfruimtes aanwezig - BV geven kan een investering zijn. Ik heb het nooit ervaren als 24/7 bezig te zijn met BV, maar kan me best voorstellen dat je, als je een clusterend kind hebt, het erg zwaar is/kan zijn (maar ook erg gezellig). Veel info ook te vinden op www.borstvoeding.com Overigens kun je gewoon eten wat je wilt met BV (tenzij je kindje koemelkallergie oid blijkt te hebben). En het is inderdaad heel erg jammer dat er geen maatstreepjes op je tieten staan. Hier ook vaak onzeker over hoeveel ze dronk. Wij hebben een weegschaal gekocht (30 euro oid) en die heeft die onzekerheid vaak ontkracht. Of gewoon wat vaker naar het weeguurtje van het CB Als laatste ... als je besluit om FV te geven ben je natuurlijk geen slechte mama ... lijkt me niets met elkaar te maken hebben.
Ik studeer ook en met het kolven was het helemaal geen probleem. Maar ik heb dus ook voor borstvoeding gekozen, gewoon omdat dat me logisch leek. Ik had wel zoiets als het gaat dan is dat mooi meegenomen maar als het niet lukt dan is dat jammer maar helaas. Ik vond het heerlijk om borstvoeding te geven, even nog iets heel speciaals met je kindje te hebben. Wat niemand anders heeft of kan hebben. Buiten alle anti-stoffen e.d. is het naar mijn idee ook gewoon goed dat je nog even het alleenrecht hebt. Klinkt een beetje wazig maar ik was er nog niet aan toe om mijn kind helemaal los van mij te maken zeg maar. Daarnaast was ik er iedere keer ook gewoon echt trots op dat hij zo goed groeide gewoon alleen op mijn melk, soort van oermoeder gevoel.
www.borstvoeding.com Daar staat precies uitgelegd, waarom Bv de beste voeding voor je kind is, en daar gaat het uiteindelijk om. Wat het beste is voor je kind. Wat je misschien niet weet, is dat borstvoeding voor de vrouw ook gezondheid voordelen biedt, iets wat kunstvoeding uiteraard niet doet.
Ik heb ook voor bv gekozen, omdat: - het het beste is voor Milan. - ik het eigenlijk gewoon heel logisch vond om bv te gaan geven. - mij het heel fijn leek, om mijn kindje iets te kunnen geven wat niemand anders hem kan geven. - ik het handig vind, je hebt het altijd en overal bij je, op de goede temperatuur. Vooral 's nachts vind ik het erg fijn dat ik niet helemaal een flesje hoef klaar te maken, maar hem meteen aan kan leggen - het goedkoper is. - bv onbeperkt gegeven mag worden, aan flesvoedingen zitten maxima verbonden. En dat kolven valt idd heel erg mee hoor. Leuk is het niet, en dat zal het ook nooit worden, maar het wordt wel steeds makkelijker en het gaat steeds sneller. Ik had zoiets van: ik probeer het gewoon, en ik ga er vooral in het begin even veel tijd in steken zodat de kans van slagen wat groter wordt, maar als het niet lukt, kan ik altijd nog gewoon kv geven.
indd. daarbij niet onbelangrijk dat je minder kans hebt op borstkanker op latere leeftijd, dat was voor mij een bijkomende motivatie.
hallo ik heb ook voor borstvoeding gekozen omdat ik ons meisje het beste wilde geven helaas begon ze na 6 weken veel te huilen en wou erg vaak drinken toen zijn we naar de dokter geweest na 2 weken toen was ze 80 gram afgevallen en toen vroeg de dokter wat geef je haar ik zei borstvoeding toen zij hij ja ga maar door maar ik had zelf zoiets nee als zij afvalt krijgt ze niet genoeg borstvoeding dus toen ben ik zelf overgegaan op flesvoeding en toen hadden we ineens een heel ander kindje en als we ooit voor een 2de gaan kies ik weer voor borstvoeding omdat dat het beste is voor het kindje!
Ik heb bij Malou en Ruben gekozen om borstvoeding te gaan geven. Gewoon omdat ik het wilde proberen, proberen of het lukte en of het fijn was. We konden als het nodig was gewoon stoppen en over gaan op kunstvoeding. Maar toen ze eenmaal geboren waren had ik het gevoel dat ik ze moest voeden. Het zijn mijn kindjes, gegroeid in mijn buik, geboren uit mij, ze hebben voor mij gekozen, dus nu mag ik voor hen zorgen. Dat doe je dan dus met iets wat je daarvoor gekregen hebt, de moedermelk. Voor mijn gevoel hoor ik als moeder eigenlijk gewoon borstvoeding te geven. Als dat niet nodig was dan was het er niet geweest denk ik dan. Borstvoeding is gewoon iets prachtigs, iets moois. Dat je lichaam dat maakt, precies goed en genoeg voor je kindje(s) dat vind ik gewoon wonderlijk! Dat dat gewoon zo bepaald is! Verder idd de voordelen zoals hierboven al genoemd van het altijd bij hebben, altijd op temp, nooit kunnen vergeten wanneer je weg gaat, etc. Verder is borstvoeding zeker de eerste tijd vaak geen makkie ! Maar ook kunstvoeding is niet zo gemakkelijk als het altijd lijkt. Bij kunstvoeding heb je vaak problemen als -> meer willen drinken dan de max, niet lang genoeg tussen de voedingen laten, veel krampjes krijgen van voeding merk A en merk B weer niet lusten, moeizame ontlasting, niet verzadigd zijn, zoeken welk flesje en welke speen fijn is voor de kleine Vaak word kunstvoeding als 'O zo gemakkelijk' beschreven, maar ook daarbij kom je genoeg problemen tegen als je pech hebt! Dat geld ook voor borstvoeding, de een daarbij gaat het meteen super! En de ander zal wat tegenslagen tegen komen! Succes met kiezen in ieder geval! Maar bedenk, als je eenmaal na de bevalling voor kunstvoeding gekozen hebt is het heel lastig om nog met de borstvoeding te starten. Maar als je eerst de borstvoeding probeerd, kan je altijd nog gemakkelijk over op kunstvoeding. Overigens kan je met borstvoeding alles eten wat je wil hoor van kruiden etc, dus dat je met kunstvoeding meteen weer kruidig kan eten is niet alleen zo bij kunstvoeding, maar ook zo bij borstvoeding. Liefs, Hanneke!
Ik heb ook driemaal voor borstvoeding gekozen, het leek me mooi en makkelijk, maar helaas moest ik na enkele dagen stoppen, (met de laatste 11 dagen) omdat het gewoon niet lukte. We hadden ook wel pech gehad, spoedkeizersnede, ik weer thuis, baby nog in het ziekenhuis, dat heeft ook meegespeeld. Ben toen overgestapt naar de fles en dat ging prima. Wel vond ik het vervelend dat ik door zoveel pro-borstvoedingmoeders werd aangesproken op een niet zo'n leuke manier. Kijk, ik had het heel graag gewild, maar het lukte niet en ik heb er veel verdriet van gehad. Toen kreeg ik veel reacties van moeders dat ik door moest zetten, nog weer proberen, want iedereen moet het toch kunnen... Het leek net of ik een misdaad beging omdat ik overging op de fles! Dat was heel vervelend! Dus ik zeg: trek je niets aan van de reacties van anderen, als je besluit tot flesvoeding. Je begaat geen misdaad en ze komen ook met de fles groot (ik heb er ervaring mee, mijn oudste zoons zijn grote gezonde knullen). Laat je niet onder de tafel praten!
dat vind ik zelf altijd best wel jammer dat als je aangeeft geen bv te willen geven maar de fles er vaak genoeg tussen de regels duidelijk valt te lezen dat als je geen bv geeft je je kindje eigenlijk te kort doet zich niet realiserend dat wat de reden ook is dat je je kindje flesvoeding geeft er menigeen zijn (waaronder jij en ik) die het wel geprobeerd hebben en het graag hadden willen geven maar uiteindelijk overgestapt op flesvoeding waar ze het net zo goed op doen en waarmee ze net zo groot worden als elke ander kind welke borstvoeding krijgt. ik ben en blijf van mening dat waar je ook voor kiest, de belangrijkste voeding liefde is borstvoeding of flesvoeding, we worden er allemaal groot van
Ik koos Borstvoeding! Omdat na de voordelen van makkelijk voeden ( in mij ogen) en beter voor kind. (ziekte van Crohn komt voor in de fam. en kan voorkomen worden door bv) Een heel groot voordeel aanzit voor de gezondheid van de moeder. Borstkanker komt veel voor 1 op de 8 dames krijgt het. Als je bv langer dan 6 maanden geeft verklein je de kans om voor de overgang borstkanker te krijgen aanzienlijk...mede als na de overgang. Aangezien me moeder al een borst heeft laten amputeren ivm borstkanker ben ik extra allert en pak ik alle kansen om voor mij de kans zo klein mogenlijk te maken.
Ik koos voor bv, maar dat is niet gelukt. (mede door eigen onvolledige voorbereiding en totaal onverwachte spoedkeizersnede). Nu ik weer zwanger ben, ben ik me nu al aan het voorbereiden, ik lees alles wat los en vast zit over bv en ga als ik langer zwanger ben ook alvast naar een lactatiekundige. Waarom? Omdat het idd natuurlijk is. Je moet ook niet denken dat flesvoeding heel makkelijk is bijvoorbeeld. Mijn zoontje kon eigenlijk nergens tegen en had verschrikkelijk kramp. Tuurlijk kan dat ook met bv gebeuren, maar ik heb toch ontzettend spijt gehad dat ik niet wat langer heb doorgezet.
Ik heb bewust voor flesvoeding gekozen omdat ik totaal geen gevoel hebt bij het geven van borstvoeding. Ik ben niet iemand die overal haar tiet blootlegt en dat heeft niks met preutsheid te maken maar is gewoon niet mijn ding. Voordat ik zwanger was wist ik al dat ik geen BV zou geven en heb er nooit een moment spijt van gehad. Heerlijk om een flesje te geven en ook iemand anders die een flesje kan geven. Precies weten hoeveel mijn kindje binnenkrijgt en niet de evt. bijkomende klachten zoals kloven en dat soort dingen (gaat natuurlijk niet voor iedereen op) En ook het feit dat ik regelmatig hoor dat je borsten er niet mooier op worden, nou ben blij met mijn borsten dus heb geen zin in theezakjes! haha (wel erg kort door de bocht maar is mijn visie) Tuurlijk is BV goedkoper en het beste maar ik ben zelf ook groot gebracht met de fles en ben er geen slechter mens door geworden hoor! Maar het is gewoon ieder voor zich maar ik had en heb er geen gevoel bij en als je dat niet hebt dan zal het geven van BV je alleen maar tegen gaan staan. Je moet doen waar jij je goed bijvoelt en dan zal het voor je kindje ook beter werken.
@angela: geen bv gegeven dus, maar ik heb wel theezakjes. Dat je borsten gaan hangen komt door de zwangerschapshormonen en niet door de borstvoeding, dat is een fabeltje.