Goedemiddag dames, Ik wil graag wat advies winnen en dacht, plaats mijn berichtje wel even hier. Mijn zoontje is 15,5 maand en vindt het nog steeds prettig om zijn fruit gepureerd te krijgen. Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en zie kindjes op de babygroep vanaf 10 maanden al stukjes fruit eten, dit zou ik ook graag willen bij mijn zoontje. Ik weet dat ik het niet kan dwingen, zolang hij het maar binnen krijgt. Maar vind hem inmiddels wel wat 'oud' voor gepureerd fruit, hoe kan ik dit het beste aanpakken. Stukjes mandarijn eet hij wel met gemak, maar peer/appel en banaan spuugt hij gelijk weer uit. Ook als ik het fruit eens groffer maal en mijn volgende vraag gaat over het drinken, wat we ook proberen hij is nog steeds erg gesteld op zijn fles en dan voornamelijk de melk. Van sap en water of ander drinken wil hij niks weten. Heb al verschillende bekers geprobeerd. Gewone tuits, anti lek, met zo'n rietje, gewone beker, hij wil het gewoon echt niet... Hij komt verder niks te kort hoor, groeit goed verder, maar ben zo benieuwd wanneer hij dit eens gaat drinken. Avondeten eet hij wel gewoon mee met de pot en ook gewoon geprakt of gewoon in stukjes gesneden. Maak me verder geen zorgen, maar vroeg me af wanneer dit een btje gewoon is om te gaan doen... Alvast bedankt!
Hoi Palmie, Leuk dat je meeleest... hoe oud is jouw zoon/dochter? Edit: ik zie dat je een dochter hebt van ong. 14 maanden oud!
Maar als ik het goed begrijp eet hij zijn avondeten wel gewoon (dus niet gepureerd)? En brood ook in stukjes die je bijv. voor hem neerzet? Misschien is het dan gewoon even wennen? Ik zou fruit gewoon zo aanbieden enniet meer pureren. Probeer je voor de eerste periode in te stellen dat ie weinig fruit binnen zal krijgen. Over het algemeen eten kindjes groetere hoeveelheid als het gepureerd is, want dan is het happen-slikken-weg. maar hij moet de structuur van fruit leren kennen en leren waarderen. Als ie mandarijn lust, probeer dan even het seizoenfruit, dat is ook wat frisser en zuurder. Appel en peer zou ik even mee wachten, die zijn te hard om mee te beginnen. Snij lekkere aardbijen, frambozen, mandarijntjes enz in een schaaltje en leg die voor hem neer. Als hij de eerste week 5 happen per dag opeet is dat goed. Drinken: hoeveel melk drinkt hij op een dag? Want als ie niks anders drinkt, hoekomt ie aan zijn vochtgehalte?
idd, ik zou ook vooral zomerfruit aanbieden nu. bosbessen zijn hier enorm favoriet, bij beide kinderen, met mango als goede tweede. maar ook druiven (eventueel gehalveerd als je het eng vindt, dan is in elk geval die 'harde' schil al door), aardbeien, frambozen. Peer vinden ze trouwens ook heerlijk, maar dan moet hij wel goed rijp en zacht zijn. Dochterlief (14 mnd) is gek op sinaasappel, grapefruit en ander citrusfruit. Het zal wel een kwestie van wennen zijn. Dus aanbieden, beetje mee laten spelen en aan laten proeven. Er komt dan wel een moment dat hij het gaat eten. Ken het probleem zelf niet. Beide kinderen zijn enorme fruitmonsters! Met drinken ben ik op een gegeven moment gewoon begonnen met een bekertje, ik denk met 8 mnd of zo. Eerst nam m'n dochter alleen minislokjes, maar nu klokt ze zo een bekertje water weg. Op het kdv krijgt ze een tuitbeker en daarmee kan ze nu ook goed overweg, heeft ook wel even geduurd. Daarnaast drinkt ze 2 keer per dag een fles melk, voordat ze gaat slapen. Bij beide punten dus: oefenen, oefenen, oefenen. En vroeger of later krijgt hij het wel door.