Wat stoppen jullie in een verse (warme) maaltijd?

Discussion in 'Voeding' started by Murmel, Jun 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Murmel

Murmel VIP lid

Jan 7, 2007
    6,628
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ik wil graag naast de potjes af en toe ook verse 'warme' maaltijden (dus niet alleen groentehapje) geven aan mijn dochter van ruim 7 maanden.

Maar
    a. Ik vind het erg bewerkelijk
    en vooral
    b. Wat zal ik klaarmaken?

Ik wil niet alleen maar groenten maken, maar ook rijst/pasta/aardappelen erbij. En ook nog wat vlees.

Hoe doen jullie dat? Wat voor combi's maken jullie en hoeveel doen jullie (ongeveer uiteraard) van ieder bestanddeel erin?
    Ik zit vooral met het vlees: wat geef je en hoeveel?

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik gaf gewoon wat wij ook aten. Wel ff opletten dat je als je bijv. sambal gebruikt er eerst iets voor je kleintje uit haalt en dan pas sambal toevoegen.
    Vlees hoeft sowieso het eerste jaar niet.

3. missym

missym VIP lid

May 14, 2006
    7,750
    12
    38
    Ik geef ook al alles wat we zelf eten aan Vangelis, ookal is het wat gekruider.

Gister at hij makreel met een broodje en wat kibbeling :)
    De dag ervoor spinazie (ala creme van iglo) met aardappels (vlees heb ik er dan niet bij gedaan, want dat had ik sterk gekruid)

4. Murmel

Murmel VIP lid

Jan 7, 2007
    6,628
    0
    36
    Noord-Brabant
    Zuivel (de genoemde a la creme) en groente uit potjes/blik (te zout) enzo wil ik nog niet geven.

En ik vind t dan bv. lastig als wij vleesvervangers (kaasburgers bv.) eten enzo...

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wij eten nooit meer groenten uit pot of blik om de reden die jij noemt. En vleesvervangers gaven wij ook niet voor 1 jaar. Gewoon dan een aardappel en wat groenten.

6. Adine

Adine Fanatiek lid

Sep 12, 2006
    2,355
    0
    0
    Ridderkerk
    In het boek Opperdepop van de AH, staan leuke recepten.

7. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    dat wou ik ook zeggen 8)

Kleine investering, maar je hebt leuke combi's en ook hoeveel porties het is en hoelang je het kan bewaren in de vriezer!

8. Murmel

Murmel VIP lid

Jan 7, 2007
    6,628
    0
    36
    Noord-Brabant
    Hihi, dank! Maar die heb ik al en ik vond t juist zo tegenvallen... Maar misschien moet ik m nog maar eens minder kritisch doorlopen dan.
    Ik vond er juist zoveel 'duhhuh'-recepten in staan (vooral de eerste groentehappen: koken en pureren, ja, dat kon ik zelf ook wel bedenken. Maar ik zal nog even verder bladeren.

9. marsab

marsab VIP lid

Oct 6, 2006
    6,315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    groente uit pak (vriezer) of gewoon vers
    aardappels
    pasta
    rijst
    wit vis
    gekookt ei

10. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

May 12, 2007
    1,108
    0
    0
    Ik vind de opperdepop wel leuk, makkelijke receptjes. Alhoewel er nog wel wat meer in har gemogen wat mij betreft. Hoog tijd voor een opperdepop deel 2 :p.

11. emmie

emmie Niet meer actief

hier vaak aardapeltjes en groente
    (witlof/ worteltjes/courgette/ bloemkool/ boontjes/ brocolie/ etc.)

Af en toe vlees erbij, maar vaker vis daar is Seff dol op! zalm. kabeljauw, gisteren makreelfilet gegeten..

ik heb es die macaronie uit de opperdepop gemaakt, maar was totaal géén succes! nu eet hij gewoon lekker onze macaronie mee, vind seff heerlijk!

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    De basis is meestal een flinke hoeveelheid groente en iets van aardappel/pasta/rijst erbij. Soms nog wat uitgebreid met vlees of saus..

even vanuit een ander topic gehaald (wel van mezelf):

Champs en courgette geven we vanaf 6,5/7 maand. Ui, paprika, prei etc zijn we vanaf 9 maanden gaan proberen, en levert geen darm-problemen op, dus dat gaat er nu ook door..

13. anouk31

anouk31 Bekend lid

Nov 22, 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
  14. Murmel

Murmel VIP lid

Jan 7, 2007
    6,628
    0
    36
    Noord-Brabant
    Leuke tip :thumup:

15. Juud

Juud VIP lid

Nov 21, 2006
    9,608
    0
    0
    Ik maak eigenlijk alles klaar wat hij mag en wat wij lekker vinden. Zo went hij ook aan onze kookkunst ;)

Siem krijgt van een simpele aardappels - vlees - groente tot geroerbakte aubergine en courgette, met paprika/tomaatsaus en gehakt.

Ik heb nooit potjes gebruikt. Aanvankelijk kookte ik zo'n 4 porties van elke maaltijd en zo had ik meestal 2 á 3 verschillende maaltijden in de vriezer.

Nu prak ik ons eten fijn, stop het in de vriezer en geef dat de volgende dag mee naar het KDV. Als wij bijvoorbeeld frietjes eten, krijgt Siem Olvarit á la carte (gevarieerd mét grote stukken).

Volgende week begint mijn vakantie en dan wil ik Siem met ons mee laten eten, aan tafel. Dan gaat er dus niets meer de vriezer in.

Als je het hjezelf aanwent, dan is het niet zo bewerkelijk hoor. Let alleen op verschillende groentesoorten, die je dus even een paar maandjes uit je eigen voeding houdt, tot het wel mag.

Veel kookplezier.

16. maart

maart Fanatiek lid

Dec 18, 2006
    2,252
    0
    0
    Zuid Holland
    Aardappelen
    wortelen
    sperzieboontjes
    courgette
    aubergine
    bloemkool
    broccoli

kipfilet
    stukejes magere vlees
    witvis

rijst
    pasta

van alles eigenlijk en gewoon een beetje fantasie gebruiken.

Share This Page