Baby 3 weken antibiotica

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Hatsie, 17 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hatsie

Hatsie Bekend lid

13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Hallo,

Mijn dochtertje is gisteren met twee weken en zes dagen opgenomen met een urineweginfectie. Ze viel af en kreeg koorts. Ze krijgt nu vijf dagen antibiotica via een infuus en daarna nog vijf dagen thuis. Ik heb dit nog nooit gehoord van een andere baby... Iemand hier toevallig ervaring met een urineweginfectie bij zo'n kleintje of met antibiotica op deze leeftijd? Gaven jullie probiotica? Wat kan ik verwachten? Ik begreep dat ze sowieso over zes maanden een controle krijgt om nierschade vast te stellen.

Bedankt alvast voor ervaringen!

2. Betsy

Betsy Niet meer actief

Bo was iets ouder maar kreeg met 10 weken antibiotica voor een beginnende longontsteking. Heeft toen heen veel geslapen.

Volgens mij heeft het kindje van @Blijdorp een urineweginfectie gehad en moest worden opgenomen. Misschien heb je iets aan haar ervaring?

3. jupke

jupke Niet meer actief

Mijn dochter heeft met 2 weken oud ook een urineweginfectie gehad.

Antibioticakuur via infuus en daarna thuis.

Veel last leek ze er niet van te hebben. Maar ze was te vroeg geboren en sliep daarom ook erg veel.

De controle afspraak hebben we ook gehad. Maar stelt niet veel voor. Dit is (was bij ons iig zo) echt een controle.

4. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Hier vanaf geboorte 6 weken antibioticakuur kuur vanwege risico factoren rondom nierbekken.
    Ik gaf probiotica maar geen idee of dat echt wat deed.
    Waar zit je zorg of je vragen?

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ach wat sneu bij zo'n kleintje.
    Probiotica kun je idd geven. Geef je borstvoeding? Want daar zit al probiotica in.

6. Hatsie

Hatsie Bekend lid

13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Thanks voor de reacties! Mijn zorg zit 'm vooral in de vraag wat het langetermijneffect is van zowel de ontsteking als de antibiotica op deze leeftijd. Ik vind haar nog zo klein en gisteren had ze zo duidelijk pijn, ontroostbaar gewoon...

7. Hatsie

Hatsie Bekend lid

13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw
    Ja, ik geef borstvoeding. Vroeg me af of het effect zou hebben als ikzelf probiotica zou slikken en dat zo doorgeef via de borstvoeding.

8. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Dat durf ik niet te zeggen. Maar in borstvoeding zitten sowieso probiotica in, dus dat zit wel goed. Beterschap in ieder geval.

Hatsie vindt dit leuk.
  9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Mijn zoon was 4 maanden oud toen hij dit had, heeft toen 5 dagen in het ziekenhuis gelegen aan het infuus.

Hij is nu 11 en heeft er nooit weer last van gehad

Hatsie vindt dit leuk.
  10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Finley was 5 weken oud toen hij een week lang in het ziekenhuis heeft gelegen met een urineweginfectie. Na die tijd kwam hij onder controle van de kinderarts te staan. Ook een scan gehad uiteindelijk om eventuele nierschade vast te stellen. Maar niks aan de hand gelukkig. Sterkte met/voor je kindje!

Hatsie vindt dit leuk.
  11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.229
    28.208
    113
    Beterschap! Niet stoppen met de antibiotica hoor. Artsen geven het niet zomaar natuurlijk.

Sneu hoor, zo klein poppetje. Mag je pijnstilling geven?

12. Hatsie

Hatsie Bekend lid

13 jan 2012
    531
    214
    43
    Vrouw

Dat was ik zeker niet van plan!
    Ze krijgt idd pijnstillers.

KleineLai vindt dit leuk.
  13. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Geen urineweginfectie maar wel voor een dubbele oorontsteking. Onze zoon is nu 8 weken, en begon met 7 weken aan een antibioticakuur.
    Merk geen verschil aan hem!
    Vond het ook wel balen dat hij een antibioticakuur moest. (Z'n klein lijfje) maar helaas had hij het echt nodig.

14. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Mijn dochter heeft de eerste 5 maanden van haar leven antibiotica gehad. Ivm een bekkennier kon dit helaas niet anders.
    Heb na die 5 maanden probiotica gegeven. Omdat ze alleen maar dunne ontlasting had. Dit heeft iets geholpen.

15. jupke

jupke Niet meer actief

Jee wat vervelend.

Waarom had ze antibiotica dan?
    Een bekkennier wordt meestal toch niet behandeld. Zeker omdat medicatie er niet voor zorgt dat de nier verplaatst.

16. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Klopt, ze was wel wat ouder. Met 9 maanden kreeg ze urineweginfectie en nierbekkenontsteking. We hebben 2 dagen ziekenhuis gehad met antibiotica via infuus en daarna nog 8 dagen thuis antibiotica.
    Wij hoefden uiteindelijk niet voor een echo omdat we er heel snel bij waren. Als N nu koorts krijgt zonder andere symptomen moeten we wel direct naar ziekenhuis en kinderarts dus hebben we een soort hotline met de huisarts. Het is gelukkig nooit meer gebeurd.

17. Knuffie85

Nee klopt. Maar omdat ze bang waren dat de bekkennier toch nog iets van functie zou hebben en de urine zou opsparen en daardoor zou ontsteken heeft ze het gehad. Toen de nier bijna opgelost was door het lichaam zelf zijn we kunnen stoppen met de antibiotica.

18. jupke

jupke Niet meer actief

Oh oké. Heeft ze nu maar 1 nier dan?

Ben even nieuwsgierig hoor. Mijn zus is zwanger en die heeft ook wat met de nieren.

19. Knuffie85

Ja ze heeft nu maar 1 nier. Rechts. Is wat vergroot. Maar dat is normaal.
    Je mag me altijd pb sturen als je vragen hebt. Vind ik geen probleem

20. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Probiotica kan niet door de darmwand heen dus ga je niet zoveel profijt van hebben om zelf te slikken.
    Ik weet dat bij volwassenen probiotica tijdens de antibioticakuur geen zin heeft, maar zover ik terug kan vinden is daar geen onderzoek naar bij babys of kinderen.
    Ik zou zeggen dat het ook geen kwaad kan dus ik zou gewoon kijken of jullie mini daa profijt bij heeft.

Deel Deze Pagina