Soja allergie, lactose-intolerantie, KMA

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door puckje, 11 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Ik weet niet of dit onderwerp bij voeding of hier thuis hoort maar zou graag in contact komen met moeders van kinderen of moeders die hier zelf ervaring mee hebben.

We wisten al een tijdje dat Ymke KMA en lactose-intolerantie heeft. Sinds gisteren is hier een soja allergie bijgekomen (tevens nikkel, huisstofmijt, katten en hamsters).

Wie heeft ervaring hiermee? Wat kunnen we Ymke gaan aanbieden aan voeding en tussendoortjes. Ben ook benieuwd naar ervaringen naar de toekomst toe.
    Ymke is nu 15 mnd, zal ze eroverheen groeien?

Ik heb het voedingscentrum al gebeld en een lijst besteld maar wil toch ook graag wat van lotgenoten horen/lezen.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar ik weet wel dat het dochtertje van Cossy (van 't forum hier) ook KMA en soja-allergie heeft. Haar verhaal staat bij borstvoeding, misschien kan je daar eens lezen/reageren?

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb een tijdje een dieet gevolgd zonder koemelk en soja (en lactose dus ook), toen we bij Thirza de KMA ontdekten: die was toen 9 mnd en kreeg BV, dus vandaar ikzelf op dieet.
    Er blijft niet veel over dan, dus het komt dan wel aan op zelf veel maken.
    Wat betreft het vervangen van melk: dat kan dan met rijstemelk of havermelk, beiden verkrijgbaar bij AH.

We zitten nu trouwens ook weer in een traject, want Thirza is al 3,5 mnd aan de diarree. Eerst een darmparasiet, maar toen die weg was, werd het niet beter. Vanochtend bij de KA geweest en nu gaan we nog een andeer darmparasiet proberen uit te sluiten (of aan te tonen), die bij het lab-onderzoek van de huisarts niet onderzocht is. Als die het niet is, zou het hier ook wel eens een lactose-intolerantie kunnen zijn en dan mag soja dus ook niet, want -zei de kinderarts, en dat wist ik helemaal niet- in soja zit ook lactose....

Voor dingen die je aan kunt bieden: AH heeft iig een lactosevrije boterhamworst :)

4. suuz09

suuz09 Bekend lid

14 jan 2009
    712
    272
    63
    Mijn zoontje heeft dit ook en daarnaast een allergie voor kip, vis en cacao. Hij is nu 23 maanden oud.
    Het blijft lastig, maar ik moet zeggen , zolang ik thuis blojif er niks aan de hand is en als ik weg gaa, neem ik alles mee.
    Toevallig is het woensdag op het kdv mis gegaan en had hij een allergische reactie, gelukkig deze keer alleen aan de buitenkant. Dikke handen, wangen en lippen, overduidelijk dus iets verbodens in zijn handen en tegen zijn mond gehad.
    We hebben ook altijd ene epipen bij ons, omdat bij N.oah zijn slijmvliezen kunne opzwellen.

Groetjes Suzanne

5. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.946
    113
    Vrouw
    Jeetje meid, wat een hoop!
    Mijn zusje had vroeger een lactolose intolerantie, maar die dronk dan sojamelk maar dat kan nu niet. Weet wel dat mn moeder druppels op recept had die je door melk heen kon doen zodat de lactose eruit ging. Wie weet kan die ook door andere soorten melk ipv koemelk en sojamelk?

6. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Bedankt voor jullie reacties. Heb een lijst opgevraagd bij het voedingscentrum met producten. Denk dat we dan al een stuk verder komen.
    Ymke zit 4 dagen op het KDV dus ik zal daar een trommeltje neerzetten met dingen die ze dan wel mag hebben.

Ymke heeft bijna geen reactie aan de buitenkant maar krijgt koorts en diarree als ze iets verkeerds heeft gegeten.

Meer tips zijn altijd welkom.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een dochtertje met koemelk en soja allergie. Ze krijgt hier nog bv dus dat is haar zuivel.
    Ik weet dat de meeste kindjes langer kv krijgen als ze dus niet tegen koemelk en soja kunnen.
    Rijstemelk en havermelk is geen volwaardig zuivel product. Ik zou sowieso contact opnemen met een dietist. Stefan Kleintjes begeleid ons en daar zijn we erg tevreden over.
    Ik drink zelf dus geen koemelk of soja, ik drink 1 glas sinaasappelsap met calcium per dag.

Danique eet hier

Blue band brood (AH)
    AH plantaardige margarine
    Vloeibare margarine
    Soms ontbijtkoek
    Rijstewafels
    Soepstengels (grissini)
    Kalkoenfilet (Euroshopper)
    Appelstroop
    Rozijntjes

Verder gewoon groente/fruit/pasta/rijst/thee/water etc.

Tot nu toe reageert ze alleen op peer naast haar allergieen.

Opletten met mixen/sausjes/pakjes etc. Meeste kunnen niet.
    Vlees/kruiden is ook opletten.

Ik geef hier ook altijd eten mee naar de oppas of als ze naar m'n ouders gaat.

8. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Wederom bedankt voor de reacties.

@ Redd88. Wat jij je dochter geeft aan bijvoeding dat doe ik ook. Ymke krijgt wat vaker fruit en 's middags een Nijntjekoekje. Ymke heeft geen BV gekregen ivm mijn reuma. Er was absoluut geen reden om te vermoeden dat er een allergie zou zijn (komt nergens in de familie voor) maar bij haar dus wel.
    Ik geef als avondeten een potje van Olvarit. Weet ik zeker dat ze alles binnen krijgt.

Heb over 1½ week een afspraak bij de huisarts (kon niet eerder ivm vakantie van haar en het is geen spoed) en sowieso ga ik de diëtiste weer bellen. Alhoewel mijn ervaringen van de vorige keer niet zo heel erg goed zijn. Veel dingen zelf uit moeten zoeken en alleen maar bevestiging dat ik het goed deed. Kreeg geen enkele tip.
    Denk dat wij ook naar de KA moeten met Ymke omdat de allergie via electro-acupunctuur is vastgesteld.

Wel heb ik de lijst bij het voedingscentrum opgevraagd. Ik denk dat we daar een heel stuk verder mee komen.

Misschien zin om voor in de toekomst ervaringen uit te wisselen over problemen waar we tegenaan lopen?

9. hier woensdag een afspraak bij de kinderarts
    we hebben via het cb nu 4 weken pepti gegeven
    de eerste twee weken ging het goed we zagen echt verbetering
    alleen nu dus totaal niet meer het wordt alleen maar erger
    ze regaeerd nog op de koemelkeiwitten ofzo die daar nog in zit

10. suuz09

suuz09 Bekend lid

14 jan 2009
    712
    272
    63
    Pas op met nijntjeskoekjes trouwens, er zit ei in.
    Ik weet niet of je dochter daar tegen kan, maar om deze reden mag N.oah ze ng niet.

Liefs Suzanne

11. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    @Suuz09.
    Aan ei heb ik helemaal nog niet gedacht. Ze krijgt alleen thuis 1 koekje per dag (3x per week). Maar ik zal het eens in de gaten houden, had het idee dat ze andere poep heeft na een Nijntjekoekje dan anders.

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Nee, eenmaal lactose-intolerantie altijd lactose-intolerantie. Iets wat het lichaam mist, wordt niet meer aangemaakt.
    Heb zelf vanaf mijn geboorte lactose-intolerantie. Je kunt je kind havermelk of rijstemelk geven.

13. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

bij de natuurwinkel bert en ernie koekjes kopen! Zit bijna niets in. Bedenk me nu...misschien soja??
    time out koeken zijn ook ei en melk vrij. Maar soja vrij? Hmmm...

14. bloem2

bloem2 Niet meer actief

Poeh wat lastig zeg... Mijn zoontje heeft ook KMA en we zijn nu aan het uitproberen met vast voedsel maar jeetje wat heeft hij iedere keer last van zijn buikje, zo zielig! Heb dan ook het idee dat hij misschien voor meerdere dingen allergisch is. Ik zie nu dat jij het hebt laten testen, goed idee! Ga eens kijken waar dit bij ons in de buurt is want ik durf hem bijna niks nieuws te geven. Op dit moment krijgt hij alleen nog maar peer. We zijn ook bij een dietise maar hier hoeven we pas met 7,5 maand bij terug komen.

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier lukte peer juist niet.

Nijntjekoekjes heeft ze hier nooit gehad, geen idee of er wat in zit.
    Hier geef ik meestal 2x per dag fruit, vaak nog even een mandarijn of wat druiven.
    Rozijntjes of knijpfruit is hier een traktatie of als we visite hebben en zij iets niet mag.
    Tussendoor een rijstewafeltje of stukje soepstengel.
    Avondeten gaat er hier goed in, wat hier favoriet is aardappel+spinazie, of penne met broccoli/bloemkool/wortel (diepvries) ideaal als ik even snel moet.
    Potjes heeft ze hier nooit gehad.

@Chebu, volgens mij is havermelk of rijstemelk geen volwaardige zuivel voor een kindje.

16. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Maar je mogelijkheden met lactose intolerantie en KMA worden wel heel beperkt zo. Je hebt bijvoorbeeld Minus-L maar dat is gewoon melk zonder lactose. Maar het is wel gewoon koemelk.
    En soja is ook geen zuivelproduct. Soja is net zo goed geen volwaardig zuivelproduct. Ik ben er in ieder geval goed groot op geworden.

17. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    pff jeetje wat lastig zeg!
    Heb geen tips over wat je kan geven maar wens je wel sterkte.
    Ik weet hoe moeilijk het is om soms iets te geven m aar niet te weten wat. (ik heb zelf kma,lactose,gluten,tarwe allergie)
    en mij zoontje begint ook al met kma en reageerd op banaan etc..

@bloem2, hier ook alleen peer.. dat is het enige wat goed gaat, nu op advies van de dietist druiven geprobeerd hopelijk gaat dat goed.
    Maar ik ga hem wel nog laten testen bij een biologisch arts (bloedonderzoek gaat naar duitsland) op verdere intoleranties. heb dit zelf ook gedaan en ik werd op 88 voedingsmiddelen getest !
    Zo weet je precies wat je wel en niet mag. Maar of dit al betrouwbaar is bij baby's moet ik even vragen dat weet ik niet.

18. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Heb vandaag de lijst van het Voedingscentrum eens bekeken. Er is best veel dat ze mag hebben alleen is het qua snoep e.d. dus dan moet ze wat ouder zijn.

Helaas geen Liga, Nijntje-koekjes en soepstengels meer. Maar wel de Lange Vingers van C1000.

Het zal puzzelen blijven maar we komen er wel uit met onze meid. Hopelijk gaat ze zich nu wat beter voelen als alle soja en lactose uit haar voeding en lichaampje zijn.

19. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Vervelende combo wat je meisje heeft.
    Heb je nu wel een vervanger voor melk? Wellicht dat je via de ka een machtiging kunt krijgen voor dieetvoeding. Nutramigen AA en neacate zijn melk, soja en lactose vrij. En daar zitten dan wel alle voedingsstoffen in.

@ Bloem, ben je alleen bezig met fruit te introduceren of ook met groente? Bij mijn zoontje ging voor zijn 1e jaar bijna geen enkele fruit goed. Alleen banaan en mango. Groente ging wel goed.

20. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    hoe word dit allemaal getest? ik zijn ook al tijden bezig omdat we iets vermoeden maar de ha wil niet testen, alleen de gluten worden nu getest via het bloed.

Deel Deze Pagina