Ik vraag me wel eens af waarom een ledikantje spijlen moet hebben. Waarom kunnen de zijkanten niet gewoon dicht? Eliza die trekt haar de hele tijd op aan die spijlen en dan zit/staat ze weer. Kan ik weer naar boven klooien om haar neer te leggen.. Als het gewoon dicht was, had ze ook niks om zich aan opte trekken..
Ik kan je er geen antwoord op geven. Ik weet wel dat ik vroeger (29 jaar geleden dus...) ik een ledikant heb geslapen zonder spijlen, dus gewoon dicht.
Zodat het niet op een isoleercel uit de gevangenis lijkt.... gok ik. Mijn bedje van 32 jaar geleden had gewoon spijlen aan de zijkanten. Dan kleine je tenminste ook zien.
ik denk omdat het beter ademt, als ze met hun gezicht tegen de zijkant komen te liggen... en ik kan me voorstellen dat het nogal benauwend is als het bedje in de laagste stand staat en het is helemaal dicht..
ik geloof dat het ook te maken heeft dat baby's als ze wakker zijn graag rond kijken en als het dan dicht is dat kunnen ze alleen omhoog kijken.
Ik vind een ledikant met dichte zijkanten maar een eng idee. Doen me denken aan iets waar ik aan niet aan wil denken... Denk dat het ook uit veiligheid is gedaan wat hier ergens al eerder staat. Als ik kijk naar hoe Lieve slaapt dan ben ik blij dat er spijlen in zitten! Ze zit vaak met dr gezichtje helemaal tegen de spijlen aan. Moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren als ze zo dicht en op het matrasje ligt en tegen een dichte zijkant ipv spijlen. En het is voor de kindjes ook wel prettig dat ze war meer kunnen zien dan wanneer er geen spijlen zouden zitten.
als ik er goed over na denk, heb ik het allerliefst spijlen, ook om wat jij zegt denise! maar als ik er kort over na denk vraag ik me ook af waarom het niet dicht is om de zelfde reden als ts
Het heeft te maken met de luchtcirculatie in de bedjes. In een bed met dichte zijkanten kan de lucht niet goed circuleren, wat meer kans op wiegedood bevordert. In een bedje met spijlen heb je dus minder kans op wiegedood. Volgens mij worden bedjes met dichte zijkanten niet eens meer gemaakt. De bedjes die je nog tegenkomt, zijn volgens mij originele exemplaren uit de jaren 70. Ik heb zelf ook nog in zo'n bedje gelegen. Toen ik zwanger was van mijn oudste, leek het mijn schoonmoeder zo'n leuk idee als we hem in het oude bedje van mijn vriend zouden leggen. Ook zo'n bak met dichte zijkanten. Nou nee, doe maar niet....
Ik geloof meteen dat het wat met veiligheid te maken heeft.. Alleen vind het zo irritant dat ze zich steeds omhoog trekt.. Bij mijn ouders ligt ze wel in een dicht bedje en ze slaapt als een roosje.. Nooit 1 keer zitten of staan.. Thuis is het een drama.. ben wel een uur bezig voordat ze eindelijk blijft liggen (als ik geluk heb)
tja ik had ook een probleem met die spijlen wet er helemaal gek van, en steeds met een beentje ertussen, grote ellende. Ik heb haar matras gepakt en in zo een reisbedje gelegd. die hebben gaas aan de zijkant dus ze ziet wel, kan goed ademen, ligt op een goed matras, en stoot niets steeds haar kop tegen de spijlen, of beentjes ergens tussen.. ze trekt zich nog steeds op, maar ja, dat vind ik dan niet zo erg
Er zijn ook bedjes met plankjes, platte (brede) spijlen zeg maar, aan de zijkant. Dat is ook moeilijker om vast te pakken voor die kleine handjes denk ik.
Mijn zoontje trok zich ook elke keer op. Ik ben op een gegeven moment gestopt met hem terug te leggen, hij ging vanzelf wel liggen als hij moe werd en dan legde ik hem weer in positie. Hij droeg een slaapzak en ik gebruikte geen lakens/dekens in zijn bedje, dus het maakte op dat moment niet zoveel uit waar in bed hij in slaap viel... Meestal sliep hij wel met een half uurtje/ 3 kwartier, maar als ik elke keer heen en weer liep om hem goed te leggen dan duurde het weleens 1 1/2 tot 2 uur tot hij sliep. Was gewoon een errug leuk spelletje voor hem, dus vandaar dat ik gestopt ben met terugleggen....