Soja melk

Discussie in 'Voeding' gestart door Stephanie87, 3 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Afgelopen dinsdag hebben wij te horen gekregen dat onze zoon nu " officieel " koemelkallergie heeft. ( na aanleiding van provocatietest )
    Hij heeft nu nutramigen en krijgt al soja yoghurt of vla elke dag.

Omdat hij bijna 1 is zou hij over mogen naar normale melk...
    Maar omdat dit niet kan wil ik hem over doen op soja melk.
    Kan dit ook gewoon net als " kinderen zonde allergie " die vanaf 10/11 maanden langzaam koemelk krijgen?
    Hij zou het dan alleen tot 1 jaar tijden de lunch krijgen en verder gewoon nog nutramigen.
    Iemand ervaring mee? Wou namelijk altijd gewoon door naar dreumes en peutermelk...maar dat is er ban nutramigen niet, er is wel speciale soja melk voor kleine kinderen die ik dan wil gaan geven.

2. Marieken

Marieken Fanatiek lid

11 jan 2009
    3.278
    0
    0
    Kinderopvang en dierengeneeskunde
    arnhem
    ik lees mee, heb die vraag ook in mn hoofd.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bij KMA wordt soja afgeraden tot een jaar, owv het verhoogde risico op een sojaallergie. Ik weet niet of die paar weken in jouw geval nu het verschil nog gaan maken...

Mijn dochter dronk Neocate, en ik zat dus met hetzelfde probleem. Heb contact gehad met de fabrikant, en zij gaven aan dat Neocate perfect kon gegeven worden tot anderhalf, zo lang je kindje verder ook voldoende groente, fruit en dergelijke eet. Wij zijn dus Neocate blijven geven, en rond 15 maand zijn we overgestapt op soja groeimelk. En dat ging vlot.

Misschien is dit vergelijkbaar voor nutramigen?

4. Stephanie87

Neocate deed mijn zoontje het erg slecht op, dus wel andere voedingswaarde denk ik..
    Ik ga idd dan maar tot 1,5 jaar door met nutramigen en heb besloten tussen de middag geitenmelk te geven ( als hij dit lust:) ) hij krijgt ook geitenkaas namelijk:)
    Wel lastig, maar soja vla en yoghurt gaat goed en ook geen idee wat ik daar als vervanger moet pakken..
    Boter heb ik wajang of soja.... Lastig soms:)

5. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja als hij al soja krijgt, dan moet je het daar niet meer voor laten. Dus dan kan je gewoon soja groeimelk geven. Daar zit alles in wat ze nodig hebben.

Wij hebben onze dochter tot ruim een jaar gewoon niets van koemelk of soja gegeven, vandaar de Neocate.

6. Stephanie87

Hij krijgt sinds 3 weken ofzo soja yoghurt :)
    Maar las ergens iets over groeiachterstand of hormonen in sojamelk...
    Dat schrik me dan toch weer even af...
    Iemand anders dit ook gelezen/gehoord?

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.881
    113
    Noord-Holland
    Ik begreep ook dat er oestrogenen in sojamelk zitten, maar hoe het precies zit weet ik niet :)

Je hebt ook schapen- en geitenmelk, kan je dat niet nemen?

8. Hanneke23

Hanneke23 Bekend lid

20 jan 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons zoontje had ook kma en kreeg in eerste instantie nutramigen, die dronk hij al vlug niet meer. daarna kregen we nutramigen aa, maar deze weigerde hij pertinent. Uiteindelijk in overleg met ka en diëtiste besloten om de soja melk te gaan proberen. ( hij was toen 6 maanden). En hier heeft hij het super goed op gedaan. Ondertussen is hij 15 maanden en is hij over zijn kma heen :D

9. JolienS

JolienS Actief lid

30 aug 2013
    318
    0
    0
    Er zitten idd fyto-oestrogenen in sojamelk. Is voor een keertje niet erg, maar om het elke dag te nemen?!
    Soja ongezond, ontdek hier 10 redenen waarom dat zo is| Inside Out Health | Jenaida van Wijk |

Heeft je zoon alleen kma of ook een lactose allergie? Als het alleen kma is, zou ik voor geiten yoghurt, melk en kaas gaan.
    Dat is tegenwoordig overal goed verkrijgbaar en ervzitten niet allerlei toevoegingen in zoals in de sojamelk hier in de supermarkt. (Is vaak ook maar 4% sojamelk! )

Succes!

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waar haal je die 4% in godsnaam? Dochter drinkt soja groeimelk, en dat is echt volwaardig soja hoor.

11. JolienS

JolienS Actief lid

30 aug 2013
    318
    0
    0
    Alpro Soja Melk, 'de gewone'. Staat bij de ingrediënten! 'Soja 4,1%'
    Alpro - Drinks naturel

En de Kids versie (alpro drink+1) bevat maar 5%!

En verder bestaat er niet iets zoals 'een volwaardig soja'. Het is altijd verdunt met water en andere toevoegingen.
    Overigens zijn er wel merken die iets meer soja bevatten, 6% bijvoorbeeld.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ok, je hebt vast gelijk. Op de melk die wij gebruiken staat geen % soja vermeld, ik wist niet dat het zo weinig was.

Maar toevoegingen betekent niet dat het niet gezond is natuurlijk. Dat er veel water in zit, lijkt me geen bezwaar.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou terughoudend zijn met soyamelk geven. Je hebt ws nog een hele poos de machtiging voor de flesvoeding? Veel kindjes met een koemelkallergie reageren op soyamelk, ook op geitenmelk zoals ik vandaag helaas bewezen heb bij mn zoon. Maar ik zou lekker de flesvoeding blijven geven, soyamelk als toetje zal niet zoveel kwaad kunnen maar als je nou 3x per dag soya gaat geven krijgt hij wel heel veel binnen. Je kan overigens ook prima afwisselen met haver, rijst, rijst-kokos, amandel en hazelnootmelk.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar al die andere soorten 'melk' zijn echt geen volwaardige vervanger van zuivel hoor. Enkel soja heeft dezelfde voedingswaarden. Het klinkt wel leuk, je kind havermelk etc geven ipv koemelk, maar het is echt geen vervanging.

Deel Deze Pagina