onze dochter is al anderhalf en heeft geen groeimelk meer nodig, enkel omdat zij te licht en te klein is adviseerdt de kinderarts en dietiste wel om groeimelk te geven. echter willen we nu kijken waarom ze zo heftig op luchtwegen en darmen reageert, dat kan de melk zijn, en dat willen we proberen om op soja of geitenmelk over te gaan. avond fles krijgt ze nog wel en ook nog een nachtfles helaas, waarschijnlijk komt dat door haar vele ziek zijn het afgelopen jaar. we zijn een beetje zoekende hierin, er is ook niet geconstateerd dat ze koemelk allergie heeft, maar kan ze deze klachten wel door de melk krijgen.
morgen ook weer bezoekje kinderarts, wellicht kan hij ook keuze maken tussen deze 2. en wennen lijkt me wel handig, want ik heb vanmorgen voor het eerst geitenmelk gedronken, mwah dat is inderdaad anders.
Geen van beide liefst eigenlijk. De kans op een kruisallergie met geitenmelk is 92% en met sojamelk ligt die kans op zo'n 60%. Ik zou zelf kiezen voor amandelmelk of kokosmelk, (zoals die van alpro soja, niet die uit de blikjes waarmee je kookt ). Sojamelk bevat fyto-oestrogenen die zich in je lijf kunnen gaan gedragen als oestrogenen: als je dat gebruikt, dan met mate, (max 300 cc per dag, maar liefst daar nog een stuk onder).
Als je dierlijke melk wilt die het dichtste bij moedermelk ligt, moet je kamelenmelk of paardenmelk hebben. Kamelenmelk wordt ook wel gebruikt door mensen met bijv ziekte van Crohn, omdat dat veel lichter verteerbaar is dan koemelk of geitenmelk. Geitenmelk lijkt juist het meeste op koemelk
Ik heb juist in onderzoeken gelezen dat als je dan perse melk wil drinken geitenmelk heel goed is (naast kamelenmelk, maar dat is lastig te krijgen in NL), maar weet zo de bron niet meer. Maar goed, ik lees nu dat dat eigenlijk ook niet echt een goede optie is voor ts vanwege hoge kans op ook allergie ...
net naar bed gebracht, en helaas geen soja amandel melk gedronken, maar ook niets anders aangeboden. morgen weer een dag om te proberen, we houden vol.
Ik denk dat je op deze leeftijd twee opties hebt. Ofwel geef je groeimelk, omdat je ka zelf ook aangeeft dat ze die extra voedingsstoffen nog wel kan hebben. En dan kies je dus voor soja groeimelk. Ofwel los je het idee van een zuivelvervanger, en zorg je gewoon dat ze voldoende calcium en vetten binnenkrijgt op andere manieren. En dan hoef Je haar ook niet te 'dwingen' richting amandelmelk (heeft geen zin, want het is geen zuivel) of geitenmelk of wat dan ook. Je spreekt al van een diëtist, die kan je daar dan vast mee helpen.