Hier wordt er evt. tussendoor een slokje water gedronken maar als ik in de buurt ben gewoon bv. Bumbabloe; wat zit er in kabouterthee en waar koop je dat?
Kabouterthee koop ik bij "de tuinen" het heet geloof ik kabouterfeest het is van het merk "piramide". En uiteraard heb ik geen doosje staan nu om te kijken wat erin zit iig fruit en kruiden en geen theeine (schrijf je dat zo?) De kinderen drinken het graag. Zelf vindik het ook geen straf om te drinken dus dat is makkelijk thee zetten Hier een linkje gevonden, ze hebben 3 soorten kinderthee, de ingredienten staan erbij. http://www.tea-mail.nl/Piramide.htm
dat is gek, ik heb ook die kabouterthee en de ingredienten op het pakje zijn anders dan die op de site waarnaar je linkt. ik dacht al... sinaasappelschil? op mijn pakje staat: venkel, anijszaad, groene rooibos, kaneel. tis inderdaad erg lekker!
Gezonder als koemelk (borsvoeding voor de kalfjses en niet voor de mens) en niet alles wat je op het net leest is waar.
Hmmm weet je, jij vindt het gezonder als koemelk. Ik gebruik liever keomelk dan sterkbewerkte producten als sojamelk. Ik ben meer een voorstander van het gebruik van een product in de minst mogelijk bewerkte vorm zal ik maar zeggen. Omdat door het bewerken de oorspronkelijke vorm veranderd en dat is niet altijd bepaald goed. En idd niet alles wat je op het net leest is waar, maar dat geldt ook voor de verhalen over koemelk bijv. Daarnaast is het gewoon een kwestie van alles met mate. En producten zo min mogelijk bewerkt en bij voorkeur uit de streek waar de persoon die het gaat eten zelf vandaan komt. Ik vind dus eigenlijk ook dat ik, met mijn westeuropese genen, beter geen tropisch fruit kan eten. Dat is wel lekker, heerlijk zelfs, maar de kans datik erop reageer is dus aanzienlijk groter dan wanneer ik me houd aan het eten van producten die hier van zichzel voorkomen zal ik maar zeggen. Hetzelfde geldt voor koemelk bijv. Een groot deel van de wereldbevoling is lactose intollerant, maar west europeanen niet, daardoor kunnen wij wel melk drinken en veel andere mensen niet. Daramee is koemelk niet meteen slecht (al wordt dat lactose verhaal wel graag gebruikt als tegen het drinken van koemelk) het is alleen niet geschikt voor iedereen. Maar het is maar net welke "leer" je aanhangt toch.
Ik weet niet welke soyamelk jij dan kent, maar de soyamelk die ik gebruik is zeker niet sterk bewerkt, anders zou ik het NIET nemen, mijn dieet is voornamelijk Ital namelijk, zoek "Ital food" maar op google Ik ben daar al jaren fanatiek mee bezig ook dus ik weet wel waar ik het over heb. en voor de duidelijkheid gebruik ik het lactose verhaal niet, wij zijn het enige soort hier op de aarde dat melk drinkt van een ander diersoort, dat is toch strange? Stel dat er morgen een giraffe komt en die melkt mij voor haar jong, nee voor mij is koeiemelk niet voor de mens, dat is voeding voor hun kalfjes, don't mess with that, voor mij is melk, (de niet zwaar geprocessed) soyamelk. Bovendien, wat denk jij dat er in het proces van koemelk allemaal gebeurt en erin zit? Lol
Maisy; Iman heeft KMA. Ik wil nu soyamelk gaan proberen omdat ze toch al anderhalf is. Ik ken alleen Alpro? Neem aan dat die goed is of niet?
Ja, mij gezin en ik gebruiken zelf Alpro, Alpro is niet genetisch gemodificeerd (de bonen dus) en oogst niet in de regenwouden o.i.d. Soyamelk is gewoon van gekookte bonen met toegevoegde b vitaminen. 100% plantaardig. Je hebt voor jonge kinderen soya dreumesmelk (van 1 tot 3 jaar) , wat heb je haar tot nu toe gegeven dan?
Dat ligt er maar aan waar je je koemelk haalt. Direct bij de boer is er niks bewerkt... Hoe denk jij dat een sojaboon tot melk wordt. Het zal best dat je deminst bewerkte vorm neemt, maar het is nogaltijd een boon die tot melk gemaakt is.
O, je kunt het zelfs zelf maken hoor, soja melk. Enige wat je hoeft te doen is bonen weken, fijnmalen, mengen met water en uitpersen. Dat is nou niet bepaald 'zwaar processen', ongeveer net zoveel geproces als een smoothie maken of zo. Als je dan nog stremsel toevoegt, dan heb je je eigen tahoe gemaakt. Iets anders is dat net als de eiwitten van koemelk, de eiwitten van soja flink allergeen kunnen werken voor mensen die er gevoelig voor zijn. Maar goed, het feit dat sommige mensen allergisch voor iets zijn hoeft voor anderen geen reden te zijn het maar niet te nemen natuurlijk.
Het wordt idd zoals dirksmama zegt bewerkt, heel simpel dus, en boven alles vind ik een goede reden om soya te drinken ipv koemelk is het dierenleed dat er bij komt kijken! Heb je enig idee hoe dat gebeurt in de bio industrie? Of je moet het halen bij een boer idd. Dan nog blijf ik erbij dat koemelk niet voor de mens is maar voor hun baby'tjes(kalfjes) net als onze borstvoeding voor onze baby's is en mijn kat haar kittens drinken bij hun moeder enz enz. Even ter aanvulling er is ook nog rijstemelk, amandelmelk als alternatief wegens allergie
Nadeel daarvan is wel dat ze bij lange na niet de voeding geven die dierlijke melken of sojamelk hebben.
Maar wie heeft ooit beweerd dat we dat nodig hebben? Er zijn zat landen waarin helemaal geen melk gedronken wordt en die ons hollanders maar raar vinden, nederland is daar opzich wel apart in, die mensen zijn niet minder gezond als ons. In nederland wordt melk onzetten gepromoot (melk de witte motor) maar klopt dat eigenlijk wel?
Bio-industrie dringt zuivel op aan jeugd Utrecht, 16 april 2007 - Afgelopen week werd bekend dat Campina een melkcampagne lanceert en daarmee op alle 7900 basisscholen gratis melk serveert. Om hun nieuwe product te promoten geven ze ook nog 75 sportkisten aan basisscholen. De Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV) heeft er ernstige bezwaren tegen dat basisschoolleerlingen op deze manier zuivel krijgen opgedrongen. In het verleden heeft de zuivelindustrie met groot opgezette campagnes mensen ervan proberen te overtuigen dat melk onontbeerlijk is in een gezond voedingspatroon. Het gebruik van zuivel zou bijvoorbeeld nodig zijn voor de botopbouw. In de afgelopen jaren is dit echter sterk ter discussie komen te staan. Grootscheepse langdurige wetenschappelijke onderzoeken als de Harvard Nurses Study(1) en de China Study(2) hebben de nadelen van het gebruik van zuivel aan het licht gebracht. Zo blijkt er, in tegenstelling tot wat door de zuivelindustrie beweerd wordt, in landen waar de zuivelinname hoog is, niet minder osteoporose (botontkalking) voor te komen dan in landen waar geen of slechts zeer weinig zuivel geconsumeerd wordt. De consumptie van zuivel verhoogt daarentegen wel de kans op bepaalde soorten kanker, suikerziekte en hart- en vaatziekten. Kortom: zuivel is niet goed voor de menselijke gezondheid. Toch wordt door het Voedingscentrum zuivel nog steeds als belangrijkste bron van calcium gezien. Calcium kan echter prima uit producten als sesam en groene bladgroenten worden opgenomen. Daarnaast zijn er genoeg gezonde alternatieven voor zuivel te vinden. Elke supermarkt verkoopt tegenwoordig wel sojamelk in allerlei varianten. Dat het Voedingscentrum dit advies m.b.t. zuivel geeft is echter niet zo vreemd. De adviezen die het Voedingscentrum verspreidt zijn namelijk afkomstig van de Gezondheidsraad, waarin een aantal belangrijke posten door mensen uit de zuivelindustrie bekleed wordt. Er kan dus getwijfeld worden aan de objectiviteit van deze adviezen. De NVV is dan ook bang dat de belangen van de zuivelindustrie beter behartigd worden dan die van de consument. Zuivel is niet alleen ongezond, maar ook nog eens bijzonder dieronvriendelijk. Zowel in de bio-industrie als in het geval van biologische zuivel moeten de koeien elk jaar zwanger worden gemaakt om te kalveren. De jonge dieren worden meestal al binnen één tot enkele dagen bij hun moeder weggehaald omdat de melk van de koe voor menselijke consumptie bestemd is. De vervangende voeding die de kalveren krijgen bevat vaak weinig ijzer, zodat de dieren last krijgen van bloedarmoede. Dit houdt het vlees wit, wat vooral in landen als Italië erg gewild is. De kalfstiertjes worden dan ook al snel geslacht. De melkkoeien, die zonder menselijke inmenging wel een jaar of twintig zouden kunnen worden, zijn na een jaar of 5 à 6 economisch afgeschreven en worden dan ook geslacht. Ook het milieu wordt zwaar belast door gebruik van zuivel. Volgens een eind november verschenen rapport Livestock's Long Shadow van de Wereldvoedselorganisatie (FAO) van de VN is 18 procent van de uitstoot van broeikasgassen afkomstig van de veehouderij. Dat is meer dan de uitstoot door vervoersmiddelen. De uitstoot van 1 koe staat daarmee gelijk aan die van 70.000 kilometers met een auto! Met het oog op de toekomst is het voor mens, dier en milieu daarom niet wenselijk dat er een verhoging en stimulering plaatsvindt van het gebruik van zuivel. De impact van de zuivelindustrie op de maatschappij en het milieu is al erg groot. De NVV wijst elk gebruik van zuivel af en probeert mensen ertoe te stimuleren over te gaan op gezondere, plantaardige alternatieven. Voor een betere toekomst. Voor meer informatie zie www.veganisme.org; www.zuiveloffline.nl. (1) Feskanich D, Willett WC, Stampfer MJ, Colditz GA. Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study. Am J Publ Health 1997;87:992-7 (2) http://www.thechinastudy.com/ ; http://www.nvvm.org/Macroartikelen/Macr ... aStudy.htm
Ze kreeg tot nu toe speciale melk (friso allergy care) voor de KMA. We hebben pas geprovoceerd en ze is nog steeds allergisch. Ik krijg de voeding echter maar vergoedt tot ze 2 jaar is, erna raden ze aan over te stappen op Soya producten. Ik dacht haar nu al te laten wennen aan soya melk, want toen ze gewone koemelk kreeg om te provoceren was t een ramp, ze vond het niet lekker haha, en dat terwijl de friso die ze krijgt echt heel erg vies is.
Nou wat ons betreft niet, wij leven al zeker 20 jaar vrijwel koevrij. Voor volwassenen die melk in hun thee willen, of over hun cornflakes is amandel- haver-, rijst- of speltmelk prima. Het is wit en qua smaak lijkt het ergens op. Maar voor kinderen onder de 3 die hun voeding normaal gesproken nog uit moedermelk zouden halen, is het niet geschikt als melkvervanger.
Nee sorry ik bedoelde, welke melk is volgens jou niet geschikt als vervanger beneden de 3 jaar? Waar bak jij dan bijv pannekoeken mee?