Beste lactatiekundigen, Ik heb een vraagje. Mijn dochter die aankomende week 13 weken oud is wil niet uit een flesje drinken. Ik ben dit vanaf week 4 dagelijks gaan aanbieden zonder veel succes. Alle tips die erover te vinden zijn heb ik uitgeprobeerd, uiteindelijk drinkt ze nog het best de fles wanneer ik die geef geloof ik. Het maakt ook niet uit wat er in zit, vers afgekolfde melk, uit de vriezer en zelfs een keer kunstvoeding. Ze heeft het allemaal een keer gedronken. Het lukt namelijk soms wel wanneer ik de late voeding met een fles geef en ze half slaapt, overdag is het ook weleens een keer gelukt. Het is dus niet dat ze het niet kan, ze kiest er gewoon niet voor. De Difrax speen pakt ze het beste, maar verder zal het ook niet echt aan de speen liggen aangezien ik voed met een tepelhoedje aangezien ze mijn tepel niet goed pakt. Nu moet ik begin januari weer aan het werk ze is dan 5 maanden. Omdat ik lange dagen maak wil ik mijn kolftijd gebruiken om een uur later te beginnen en een uur eerder terug te zijn zodat ik haar zelf kan voeden. Ik wil niet kolfen op mijn werk omdat mijn werk daar te druk voor is en ik daar nooit voldoende melk zal gaan kolven om mee te geven aan de creche. Daarvoor is nu de kolfopbrengst al te weinig voor. Ik ga 3 dagen werken. Ik moet lang reizen dus kan ook niet live komen voeden. Ik had dus het liefst kunstvoeding met borstvoeding willen gaan combineren, maar ja als ze niet uit een fles drinkt... Nu zou ik dus graag eind nov. begin dec. willen beginnen met bijvoeding, bijvoorbeeld papje en fruithapje, zodat ze straks niet op de creche de hele dag niks binnenkrijgt en dan in de avond en nacht komt inhalen want ik denk dat je me dan na een week kan opvegen van moeheid. Nu wordt bijvoeden met borstvoeding afgeraden tot 6 maanden, maar ik moet toch wat. Oefenen met een cupje/bekertje vind ik lastig. Ik ben meestal de hele dag alleen met haar en wanneer ze wakker wordt wil ze gewoon snel drinken en denk ik niet dat ze er echt open voorstaat wanneer ik het op die manier aanbiedt. Maar dit zal waarschijnlijk ook zo zijn wanneer ik een papje aan ga bieden. Dus mijn vraag is mag ik gaan bijvoeden vanaf 4 maanden? Zoja wat dan en hoeveel? en hoe pak ik dat het beste aan? Na een borstvoeding? ervoor? Alvast heel erg bedankt
Te vroeg starten met bijvoeding kan onnodige allergien in de hand werken. Misschien is het een idee om toch wat te blijven oefenen met de fles; uiteindelijk zal ze hem wel nemen denk ik als ik het zo lees. Je zou vlak voor ze naar de creche gaat kunnen starten met af en toe een lepeltje groente, daar hoef je niet al in nov mee te beginnen. Dan kunnen ze dat op de creche ook geven mocht ze niet zoveel van de fles willen weten. Om verder terugloop van je productie tegen te gaan, kun je het beste een tijdje na het geven van de borst groente geven. Januari is nog ver weg; tegen die tijd is ze misschien wel al aan de fles en speelt dit euvel niet meer. vr gr Linda