over enthousiaste opa en oma

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door pluk, 13 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat vinden jullie van het idee van opa en oma

1. leuk idee, laat ze lekker fietsstoeltjes halen en gaan

2. ik zou dit geen goed idee , ze gaan niet mee ook al hebben ze al stoeltjes gehaald

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Mijn schoonmoeder en haar man zijn erg enthousiast met hun kleinkinderen.
    Fijn natuurlijk maar daardoor krijgen wij wel vaak het gevoel dat ze er te ver in gaan.

Zo hebben wij er 4 jaar over gedaan voordat mijn schoonmoeder snapte dat ze niet elke week een cadeau voor Mr K moest meenemen. Haar visie was dat zolang het niet ingepakt was het ook geen cadeau was. We hebben haar regelmatig met cadeau en al weer naar huis gestuurt. Totdat ze een keertje zonder kwam en Mr K haar weer naar huis stuurde omdat ze geen cadeau bij zich had (hetgene we haar dus al 4 jaar aan het verstand probeerden te peuteren).

Sinterklaas is elk jaar weer een (irritatie)feest omdat ze zich niet aan het gevraagde houdt.
    Wij vinden 1 cadeau van ieders genoeg (betekend + het cadeautje van ons dat ze elk 4 cadeautjes zouden krijgen).
    Doet ze dus niet , ze overlaad ze met cadeau's (van sokken tot v tech speelgoed) waardoor de kinderen van voren niet meer weten dat ze van achteren nog leven.
    We vieren het altijd met zijn allen dus mijn ouders zijn er dan ook netjes met 1 cadeau, ik vind het dan zo zielig voor hun want dan komen mijn schoon ouders er aan met letterlijk zakken vol cadeau's.

Maar nu hebben ze zich weer iets nieuws bedacht, ze willen fietsstoeltjes kopen voor op hun fiets zodat ze de kinderen regelmatig op kunnen halen om te gaan fietsen.
    En om eerlijk te zeggen dit staat ons heel erg tegen, wij hebben het idee dat ze denken dat het hun kinderen zijn ipv die van ons.
    Afgelopen weekend duidelijk gezegd dat we dit een onzin idee vinden omdat we dit gewoon niet zien zitten.
    Maar vandaag begon ze er weer over, niet tegen ons maar dan verteld ze Mr K en Ms K dat ze dit gaan doen.
    Ms K krijgt het niet zo door maar Mr K is dus helemaal blij dat ze dat gaan doen.

Vanavond dus maar weer even met papa praten over het gebeuren en het (in mijn ogen duidelijk) ondermijnen van ons gezag.
    Maar ik ben ook benieuwd hoe jullie er over denken, leuk idee van opa en oma of hebben wij "gelijk"

Groetjes Anita

2. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Lijkt me heel erg vervelend. Ze kunnen dat met jullie overleggen, maar vind het ergens zelfs gemeen dat ze de kinderen er al blij mee maken terwijl ze weten dat jullie dit geen goed idee vinden.
    Ik zou toch nog eens proberen om een gesprek met ze aan te gaan, niet alleen over de stoeltjes (en dan het effect op de kinderen uitleggen), maar ook al het andere omtrent cadeautjes etc. nog eens bespreken.
    Lastig hoor, hoop dat jullie het op een vriendelijke manier kunnen oplossen..

3. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Waarom zouden ze niet met hun kleinkinderen mogen fietsen?? Kinderen vinden dat hartstikke leuk, en oma en opa ook. Dus wat is het probleem? Ik denk dat jullie dit voorstel gewoon koppelen aan jullie onderhuidse irritaties naar opa en oma toe, want het idee an sich vind ik gewoon heel leuk.
    Elke week cadeautjes geven is misschien wat overdreven, maar het geeft wel aan dat ze veel van hun kleinkinderen houden... beter zo dan dat ze geen interesse tonen, toch?

4. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Na Mikki77's reactie gelezen te hebben is die van mij eigenlijk niet echt een antwoord op je vraag denk ik.
    Het idee op zich van fietsen met de kinderen vind ik wel leuk. Maar ik vind dus wel dat als jullie dit niet zien zitten (om wat voor reden dan ook), ze dit moeten respecteren en er dan niet de kinderen mee lekker gaan zitten maken.

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik vind het lastig om te stemmen, want ik hang er een beetje tussenin... Ik sluit me aan bij AMS: heerlijk dat ze lekker willen fietsen met de kids, maar alleen als jullie je er ook goed bij voelen!
    Het is erg leuk als opa's/oma's enthousiast zijn, maar je kunt ook overdrijven, zeker als papa/mama aangeven dat het genoeg is.

Kunnen jullie anders niet een soort 'maximum' afspreken ofzo? Weet ik het... iets van 1x per week (ik noem maar wat...) Het klinkt erg kinderachtig, maar blijkbaar hebben ze behoefte aan duidelijkheid. Je wil natuurlijk de kinderen ook het plezier met opa/oma niet onthouden, dus proberen afspraken te maken misschien?

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Het hele idee zou mij ook tegen staan. Waarom een apart fietsstoeltje kopen? Hoe vaak zijn ze het van plan dan? Ze kunnen die van jullie voor die paar keer toch lenen? Want ik zou niet iedere week mn kinderen meegeven.

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Fietsen met opa&oma prima en als zij een fietsstoelje willen kopen voorzichzelf moeten ze dat vooral doen. Maar wij als ouders bepalen wel hoe vaak ze mee kunnen/mogen op de fiets.

8. adi

adi Niet meer actief

Ik ben hier totaal mee eens.

Ik zie er geen problemen in het fietsen met opa en oma. Ik zou dan zelf geen gevoel hebben dat mijn (schoon)ouders vinden dat het hun kinderen zijn.
    En als ze fietsstoelen kopen, is het alleen maar handig ;)

Maar ik vond het echt NOT DONE dat ze jullie zoon iets beloven wat jullie al bij voorbaat Nee tegen hebben gezegd. Dat kan gewoon niet.

9. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

EENS! dat is idd echt fout...

10. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Vele cadeautjes:
    Inderdaad niet leuk, zeker als je kinderen daardoor verwend raken en een paar cadeautjes van jouw ouders niet leuk genoeg vinden. Ik zou daar eens duidelijk over praten en gewoon aangeven dat het zo niet verder kan.

Fietsen:
    Mijn moeder heeft ook een fietsstoeltje en gaat regelmatig met mn zoontje een stukje fietsen. Heerlijk toch! Maar goed ze past ook 1 a 2 keer per week op hem, dus het is niet zo dat ze mn zoon daarom speciaal komt ophalen ofzo.

Maar de essentie blijft natuurlijk dat jullie erachter moeten staan en als dat niet zo is, dan moeten jullie eens een goed en duidelijk gesprek hebben!

11. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn zoon is het eerste kleinkind van beide opa's en oma's en ze zijn ook wat overenthousiast. Om een indruk te geven;

Schoonmoeder heeft een complete babykamer inclusief ledikant, commode etc. Ze heeft een box, 2 loopautootjes, een hobbelpaard en weet ik veel wat nog meer. Nu is er ondertussen een 2e kleinkind bijgekomen(gelukkig), ze past 1 dag op trouwens.

Mijn moeder heeft ook een ledikant, eigen doekjes, eigen luiers, box in woonkamer, duwkarretje, speelgoed etc. Zij past binnenkort niet eens meer 1 dag op.. Ook zij heeft een fietszitje trouwens, maar zij hebben geen auto en anders kan ze op de dag dat ze oppast niks doen(zit weer wat in). Maargoed, per1 juni past ze niet eens meer op, zit ze met al dr spullen.

Máár, wij zijn de ouders. Prima dat zij door willen slaan in het kopen van van alles en nog wat, maar wij belissen wat er gebeurt en wanneer, ons slaap- en eetschema wordt aangehouden, onze 'regels' worden nageleefd. Voel me ook echt niet schuldig omdat zij maar kopen en kopen en kopen. Ga er niet extra vaak langs o.i.d..

De moeder en schoonmoeder van mijn beste vriendin gaan nog wel een stapje verder, die hebben al (ongevraagd) gedouched en in bad gezeten met haar dochter van 7 maanden, belachelijk, echt..
    Zij voelt zich dus wel verplicht om heel aardig etc. te zijn omdat ze oppassen, en durft er dus niks van te zeggen.
    Zoiets zou hier dus niet gebeuren hoor..

12. 0babydream0

0babydream0 Niet meer actief

Mijn ouders hebben ook een complete uitzet, ideaal!Hoef nooit iets mee te nemen en meisjelief kan met alles spelen en doen..Oma heeft ook een eigen fietsstoel en gaat regelmatig met mijn meisje fietsen..

Geweldig toch!Opa's en oma's zijn er om te verwennen en leuke dingen te doen, regels en opvoeden zijn er voor ons..

Als oma haar wil overladen met cadeau's moet ze dat vooral doen, nogmaals zij hoeven niet op te voeden en zijn er voor de leuke dingen

13. mroos

mroos Niet meer actief

@babydream, je hebt helemaal gelijk.. (nu ik mijn post lees komt het heel ondankbaar over..) ik vind het heel handig dat die spullen bij mijn (schoon)ouders staan, want hoef bijna nooit wat mee te nemen. Zolang ze weten dat ze opa en oma en niet de ouders zijn, prima..

14. als je gevoel nee zegt moet je het ook niet toestaan. anders blijf je je eraan ergeren.
    Ik heb ook schoonouders (lees schoonmoeder) die over de top gaat. Helaas tot in t vervelenste doe.
    Vaak denk ik eerst ach ze bedoelt t goed voordat ik er wat van zeg maar de irritaties stapelen zich wel op. Ook hier het eerste kleinkind en ze zijn heel trots maar slaan gewoon een beetje door.

Mijn schoonmoeder wilde ook een fietsstoel maar heb nee gezegd. Moet er misschien wel bijzeggen dat ze volledig doof is en dat ik al buikpijn krijg van de gedachte dat ze met dochterlief een stukje gaat fiietsen en een auto/sirene of wat dan ook niet hoort.

15. @ babydream dat van die cadeautjes ben ik niet helemaal met je eens.
    waar is het einde als ze elke keer iets meenemen? hoe groot moet het cadeau zijn over enkele jaren als ik lees dat hij nu al zoveel verwend wordt? Dan is een cadeautje toch geen caddeautej mee maar een gewoonte?

als ze twee keer in de week komt kun je een garage bijbouwen om alles op te slaan. ;)

16. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Denk dat het er vooral mee te maken heeft met de manier waarop..

Mijn ouders hebben ook alles in huis, ledikant, commode, luiers, hydrofielen (die m'n moeder trouwens nog had van dat m'n zus en ik baby waren, hobbelpaard idem),badje, wipstoeltje, box. Ze hebben zelfs dezelfde kinderstoel in huis gehaald als we zelf hebben (van bijna 200 euri), hebben een buggy (zodat wij de kinderwagen niet steeds mee hoeven te nemen) en zullen straks ook een fietsstoeltje kopen en waarschijnlijk ook een autostoel.

Tja, wij hebben er alleen veel gemak van, want we hoeven niks mee te nemen. Mijn moeder past 2 dagen per week op, en de kleine blijft er de nachten ervoor slapen (opa en oma vinden 't leuk, papa en mama hoeven niet om 6 uur in de auto te zitten). Maar het gaat hier wel allemaal in overleg, en wat wij niet willen gebeurt ook niet. Zowel met zulke dingen als met eten etc.

Schoonouders hebben daarentegen helemaal niks in huis, en schoonvader en stiefschoonmoeder hebben nog nooit een cadeautje voor hun enige kleindochter gekocht.. Ja, een appelboom als kraamcadeau :p

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Laat ze lekker zitjes kopen, maar het initiatief tot het fietsen komt bij jullie vandaan (als je het uberhaupt vertrouwd en veilig vindt), nl op een moment dat je denkt: lekker even naar buiten en lekker even "oppas".

Stel je toch voor, jij bent bezig met je dag, en opa en oma staan op eens voor de deur om te gaan fietsen?!

18. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Pff ik weet het echt niet meer hoor.
    Aan de ene kant denk ik laat ze ze zullen heus niet zomaar omvallen, aan de andere kant vind ik het gewoon eng.
    Daarbij hebben ze ook al autostoelen aangeschaft voor hem en nemen hem regelmatig dagjes mee.

19. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Oh, zou zo mijn schoonmoeder kunnen zijn ;)
    Hier dus ook al een kleine aanvaring gehad over ELKE keer cadeaus meenemen en idd, ik vind dat niet nodig. Ik wil niet dat mijn zoon straks alleen nog maar blij is opa & oma te zien omdat hij dan een cadeau krijgt. Hij moet blij zijn ze te zien omdat hij dat leuk vindt. Punt.
    Vond schoonmoeder maar onzin en ze flikt het dus nog steeds telkens om hem een 'tis maar een heel klein dingetje'-kado te geven, en mij NADAT ze het gegeven heeft te vragen of ik het 'toch niet erg vind?' GRRR! Kan ik zo gifitg om worden. Tegenwoordig zien we ze erg weinig (ons kind boeit ze verder niet zoveel, schijnt), dus hoef ik me er niet meer zo aan te ergeren ;) en vind ik het idd niet zo erg meer als hij steeds een cadeautje krijgt omdat hij nu gewend is dat hij van zijn andere opa's en oma's ook lang niet altijd iets krijgt.

@ fietsstoeltjes: hell no!! Echt niet. Zeker niet als ik al nee gezegd had. Sneu voor het kind/de kinderen, maar nu echt je poot stijf houden, hoor! Anders is het einde zoek.

Sterkte

20. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Gaat het nu eigenlijk om een fietstoeltje of om het feit dat jij vindt dat ze jouw kinderen meer als hun eigen kinderen beschouwen in plaats van hun kleinkinderen?

Als het om het laatste gaat, dan moet je daar wel over praten met ze. Ik heb ook wel een aantal issues met mijn schoonouders gehad, waaronder kadootjes zonder overleg (had ik opeens 20 rompertjes in 1 maat, bijvoorbeeld) of kadootjes kopen die ik juist als moeder zou kopen. Met schoonmoeder lang over gepraat, en alles is daarna gewoon goed gekomen.

Deel Deze Pagina