schoonouders!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jane1972, 15 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jane1972

Jane1972 Actief lid

16 aug 2006
    125
    0
    0
    Noord-Holland
    Hoi allemaal,

Ik MOET even mijn ei kwijt. Als iemand het snapt, zijn jullie het wel. Herkent iemand dit? Je hebt schoonouders, die zag je hooguit 4 a 5 keer per jaar en dat was meer dan genoeg (geloof me). Nu je een kindje hebt, staan ze iedere week/ 2 weken op de stoep! Nodigen zichzelf ook steeds uit. (Ja, we blijven maar even hoor, en blijven vervolgens 4 uur hangen).

Ze zijn zoooo druk en laten mijn kindje 4 uur lang non-stop niet met rust, de hele tijd aandacht geven, stomme geluidjes maken en 'wedijveren' met mij wie de aandacht van beebje krijgt. Iedere keer dezelfde vragen, waar ze allang het antwoord op weten omdat we het al 100 keer hebben beantwoord. Zijn jullie nog naar het cb geweest? Nee, dat vroeg je vorige week ook al, we hoeven nu maar 1 keer per 6 weken. Kan ze al dit? Kan ze al dat? Nee, dat gaat niet zo snel in 1 week.

Mijn vriend vind het moeilijk om te zeggen dat ze niet zo vaak moeten komen. Maar ik heb het nu echt duidelijk gezegd, anders trek ik het gewoon niet meer!

Herkent iemand dit? Ben ik nou zo egoistisch? Hebben ze er 'recht' op om mijn kindje zo vaak te zien? Dat vinden ze namelijk zelf wel, maar hallo, het is ook MIJN leven! Ik werk, ben druk met mijn kindje en in het weekend wil ik rust. Schoonouders 1 keer maand (liefst per jaar) vind ik meer dan genoeg! Maar mijn vriend zegt dat dat niet kan. Mijn consessie is dan 1 keer per 3 weken. Hoe doen jullie dit? Wat is jullie mening hierover?

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind elke week ook wel heeel erg veel hoor. Vind dat je het gewoon moet kunnen zeggen als het niet uitkomt. Persoonlijk zou ik 1 keer per maand ook meer dan genoeg vinden, vind ik ook voor mijn eigen ouders.

Je kunt ook nog zeggen dat ze langs mogen komen, maar dat ze jouw ritme moeten volgen. Dus je beeb gaat slapen als jij dat nodig vindt etc...

3. mirrem

mirrem VIP lid

14 apr 2008
    9.460
    1
    36
    Gelderland
    Ik vind ook dat je gewoon aan moet (kunnen) geven dat elke week gewoon echt teveel is, mede gezien jullie eigen agenda.
    Kan je niet gewoon tactisch brengen zo van

'Ik vind het eigenlijk heel moeilijk om dit te zeggen en ik vind het heel lief en fijn dat jullie zoveel interesse in jullie kleinkind tonen, maar zouden jullie het erg vinden om in plaats van 1 x per week voortaan 1 x per maand (of 3 weken) langs te komen? De laatste tijd lopen we namelijk constant van de ene afspraak naar de andere en we hebben ook nog onze eigen dingen en afspraken en willen soms ook nog weleens wat tijd voor onszelf. Hoop niet dat jullie het erg vinden, want het is echt niet vervelend bedoeld, maar wilde het toch even aankaarten' .

Is zoiets niet iets?

Ik vind eigenlijk dat je man dit aan moet kaarten. Het is per slot van rekening zijn familie. Wel een moeilijke kwestie inderdaad, je wil ze ook niet tegen het verkeerde been stoten en voor je man is het helemaal moeilijk om te zeggen.

Toch, zou ik het aankaarten. Anders barts straks misschien een keer de bom, omdat jullie teveel dingen hebben op lopen kroppen.

Sterkte meid!

4. jane1970

jane1970 Lid

3 dec 2008
    16
    0
    0
    Hoi Jane,

Ten eerste wil ik even zeggen dat ik ook Jane heet. :D

Ik kan me heel goed voorstellen hoe je voelt. Mijn schoonouders komen om drie weken. In je verhaal las ik dat ze heel vaak komen. Ik zou ook niet prettig voelen want jullie hebben ook een eigen leven. Als ik jou was, zou ik samen met je man met je schoonouders praten. Ik kan me goed voorstellen dat hij moeilijk vindt om tegen zijn ouders te zeggen maar hij heeft een gezin. Leg je schoonouders uit dat jullie ook een eigen leven hebben jullie hebben nog je familie en vrienden en ook nog jullie zelf. En graag dat ze om drie weken langs komen. Anders hebben jullie nooit tijd voor jullie zelf. Elke keer mensen omheen. Dat is ook niet leuk.

Wens je heel veel succes!

Groetjes,
    Jane

5. Jane1972

Jane1972 Actief lid

16 aug 2006
    125
    0
    0
    Noord-Holland
    hey Rosoa en Mirrem, bedankt voor jullie berichtjes, echt lief en ik heb er zeker wat aan!

Tuurlijk, ik vind ook dat mijn vriend het moet zeggen. Maar hij is nogal zachtaardig en zijn ouders erg dominant, kan verbaal zeker niet tegen zijn moeder op. Die 'lult' hem helemaal onder tafel en 'eist' van alles. Maar ik laat het kaas ook niet van mijn brood eten, dus hij zit tussen '2 vuren'. Maar hij moet het doen, anders loopt het echt fout, dat zie ik NU al aankomen. Als ik het zeg, ben ik natuurlijk weer de bitch, as usual.

Rosao, ja, vind jij een keer in de maand voldoende? Oh, dat zou ik echt graag willen, meer dan genoeg! Zijn er meer meiden (met lastige schoonouders) die ook zo'n afspraak hebben? Ik ben erg benieuwd! (ben ook al aan het zoeken op oudere fora, maar er staat helaas niet zo veel).

@ jane: mooie naam! ;) Heb jij een goede band met je schoonouders? Mooi zo, weer een die haar schoonouders 1 x per 3 weken ziet. Dit laat ik mooi lezen aan mijn vriend als 'bewijsmateriaal'! hi hi

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het is voor je schoonouders natuurlijk ook spannend, zo'n kleinkindje. Mijn ervaring is dat die bezoekjes vanzelf wel minder frequent worden.
    Wij gaan ongeveer elke 4/5 weken langs mijn ouders, en langs mijn schoonouders, of ze komen langs. Maar die wonen elk op zo'n 200km afstand. Dus dan gaan we ook gelijk een weekend.

Ik kan me je vriend ook voorstellen. Dat hij zijn ouders ook regelmatig wil zien. Ik wil ook max 6 weken tussen de bezoekjes.
    Als hij het niet goed kan verwoorden, dan kun je misschien toch beter zelf het gesprek aangaan. Wel gesteund, en in aanwezigheid van je vriend.
    eens in de 3 weken een paar uurtje vind ik wel redelijk.

Hoe gaat het eigenlijk met je eigen ouders? Zie je die ook zo weinig?

7. marianne1984

marianne1984 Actief lid

15 aug 2007
    402
    0
    0
    Hoi,

Dan zal ik wel een heel apart mens zijn, maar ik zou het super vinden als je schoonouders eens in de 2 weken op visite zouden komen.
    Zelf gaan we niet meer met ze om, maar dat komt omdat hun ons alleen maar kapot willen maken.En daarbij interesseert het ze totaal niet dat we nu een dochtertje hebben.
    Maar nu moet ik wel zeggen als je je schoonouders niet zo graag mag of om welke reden dan ook dan is het wel logisch dat je dat dan teveel vind
    Maar hoe gaan jullie met je eigen ouders om dan, zie je die ook maar een aantal keer per jaar of eens in de maand?
    Ik heb de mijne graag om mij heen, ik zie ze dan ook iedere dag.
    Ben ik soms de enige die ervan houd om de ouders over de vloer de hebben of om naar hun te gaan?
    Jouw schoonouders is wel je mannetje zijn ouders en misschien vind hij het wel fijn als ze er zijn.

8. Jane1972

Jane1972 Actief lid

16 aug 2006
    125
    0
    0
    Noord-Holland
    @ deepfreeze: tx voor je berichtje. Zie je nu wel, ik ben echt niet gek! Ook jij vind eens per 3 weken meer dan genoeg. Je zegt zelfs 6 weken tussen de bezoekjes.

Nou, ik had inderdaad gehoopt dat de bezoeken van mijn s.o. minder werden: maar dat is helaas ijdele hoop gebleken. Meteen na de bevalling en de eerste weken thuis (moe, moe, moe): ja hoor, daar zijn we weer! Ieder weekend, ik was het zooo zat. We zijn nu 8,5 maand verder en het is nog steeds zo. Dus daarom moet er echt wat gebeuren nu. Ik heb er zeker eerder wat van gezegd en mijn vriend ook tegen zijn ouders, maar ze blijven maar komen, lyrisch als ze zijn van ons kindje.

Helaas leven mijn eigen ouders niet meer, dat maakt het allemaal zo 'dubbel'.

@marianne: nee, ook hij vind ze irritant + hoe ze steeds weer komen (onaangekondigd, bijna iedere week enzo). Plus steeds weer ruzie met mij.

9. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Hi,

Mijn schoonouders zien mijn zoon elke week omdat zij oppassen maar gelukkig begrijpen ze ook dat wij dan daarnaast niet elke week op de stoep staan bij hen. Ongeveer 1 x per 6 weken gaan we naar hen toe. Gelukkig kunnen ze niet 'zeuren' over hoeveel ze hun kleinkind zien. Mijn eigen moeder (vader leeft niet meer) ziet haar kleinzoon één keer per maand, soms misschien wat vaker. Ze loopt de deur zeker niet plat en wij ook niet bij haar. Ik heb met zowel mijn schoonouders als mijn eigen moeder een heel goede relatie en ik zie ze graag.

Zo kan het dus maar elke week of twee weken je (schoon)ouders over de vloer hebben voor een aantal uur lijkt me toch wel erg veel. Ik ben het met je eens: je hebt je eigen leven! Ook kan ik me vinden in wat er gezegd wordt dat degene waarvan de ouders zijn, het gesprek moet aangaan. Dit zou voor mij betekenen dat we het eerst onderling echt eens moeten zijn. Als het voor je vriend niet veel uitmaakt dan wordt het nooit wat. Samen eens zijn en dan hij het woord voeren. Dat is voor hem dan ook gemakkelijker.
    Misschien is er een oplossing te vinden in bijvoorbeeld je kindje laten logeren 1 x per kwartaal? Misschien heb je daar zelf ook wel voordeel van ;)

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik zie ze zelfs een stuk minder dan dat. Maar bij mij zijn mijn schoonouders ook nog gescheiden. Dus als ik hen en mijn ouders elke 3 weken zou zien zou ik elk weekend bezig zijn! Ik vind, net als jij, mijn rust in het weekend ook wel heel belangrijk.

Heb met mijn eigen ouders wel de afspraak staan dat ze 1 keer in de maand een middag op Thijmen passen, misschien is dat een optie? Dan heb jij je weekend en zij kunnen quality time met hun kleinkind doorbrengen. Uiteraard na uitgebreide instructies van jou :)

11. brigittemvsem

brigittemvsem Nieuw lid

4 dec 2008
    4
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik denk dat schoonouders toch lastig blijft. Ik spreek mijn moeder elke dag wel even. Maar soms maar 10 minuten. Ik zie mijn schoonouders ongeveer 1 keer in de 2 a 3 weken. Dan welke gelijk een avond lang. Er worden 100 foto's geschoten en die gaan allemaal in een boek! Eigenlijk heel lief maar als mijn vriend hem mee neemt naar hun zeg ik al..ze hoeven niet de hele tijd foto's te maken.

Ik zeg er zelf nooit iets van, tegen je eigen ouders doe je dat wel dat maakt het misschien ook makkelijker.

Brigitte :)

12. jane1970

jane1970 Lid

3 dec 2008
    16
    0
    0
    Ja ik heb gelukkig een goede band met mijn schoonouders. Voor ik zwanger was kon ik heel erg goed met hun om. Nadat ik bevallen was van een dochter is wel wat dingen gebeurd tussen mij en schoonmoeder. Maar het komt wel goed. Ik moet gewoon aangeven wat ik wel of niet wil.

Ja laat je vriend mijn tekst zien.. :D

Alleen mijn ouders wonen toevallig in zelfde woonplaats waar we wonen. Natuurlijk zien mijn ouders mijn dochter vaker dan mijn schoonouders maar we gaan niet elke dag naar hun toe of andersom.

13. Niboma

Niboma Fanatiek lid

20 nov 2008
    1.439
    0
    36
    Vrouw
    Veluwe
    Ik zou willen dat ik een schoonmoeder had die iedere 2 weken ofzoiets langs zou komen. Alleen heb ik voor ons zoontje en mijzelf gekozen om haar niet meer te willen zien, omdat ze al zolang ik met haar zoon omga bezig is om mij en hem onderuit te halen en uitelkaar te drijven, en of haar kleinzoon daar de dupe van zou worden of haar zoon interesseert haar niet. Dus sinds 4 maanden gaat mijn man ong. 1 keer per maand alleen naar haar toe, en gaat 't gesprek niet dieper dan de bespreking van de reclamefoldertjes. Ze heeft in al die maanden niet 1 keer naar haar kleinzoon gevraagd. En voor mij is het een last die van m'n schouders is gevallen, omdat ik nu energie kan steken in met de personen die 't wel waard zijn. En gelukkig is er nog een oma die wel stapelgek op hem is en die het dubbel en dwars goedmaakt.

14. Jane1972

Jane1972 Actief lid

16 aug 2006
    125
    0
    0
    Noord-Holland
    @ rosao: mijn s.o. staan ook op het punt van scheiden: vandaar ook veel spanning bij hen, ruzies en noem maar op.

Het is een heel lang en ingewikkeld verhaal, maar daar zal ik niemand hier mee vermoeien. Altijd kibbelen + ruzie bij hen, en er is ook drank in het spel. Dus ons kindje bij hen is geen optie.

Sorry als ik mensen vermoei met mijn verhaal, maar het zit me momenteel erg hoog en ik moet even de spanning die ik voel kwijt. Het lukt gelukkig al aardig nu ik jullie berichtjes lees en als ik zie hoe anderen dit soort dingen doen en aanpakken.

Bedankt dus allemaal!

15. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Echt ZOOOOOOOOOOOOOOO herkenbaar. En mijn schoonouders zijn wat dat betreft kampioen onhandig tijdstip. Nooit bellen ze van te voren, ze staan zomaar voor de deur. En dan net als ik aan het schoonmaken ben, of gewoon lekker een pyama dag wil houden. ( o ben je ziek ofzo? warrom loop je in godsnaam nog in je pyama....) Ze zijn best aardig hoor maar ik hou er gewoon niet van dat ze te pas en te onpas voor de deur staan. En ik heb al meerdere malen gevraagt of ze van te voren willen bellen maar dat dringt niet door geloo fik...

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het is niet vermoeiend hoor! Daar is een forum toch voor! Schrijf het gewoon lekker van je af, ben je het ook weer even kwijt :)
    Klinkt wel als een nare situatie. Hoop dat je er snel uitkomt!

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Dat hadden wij ook, opeens stonden wilden ze tig keer langs komen. We waren zelf ook aan het eind van ons Latijn, dus hebben na een maand maar gezegd dat wij daar geen tijd voor hebben en die behoefte was er daarvoor ook niet, dus nu nog niet.
    Tja, mijn schoonouders zijn gescheiden, dus ze heeft 3 paar opa's en oma's en dan hebben we nog zussen, tantes, overgrootoma en vrienden etc. We zouden geen weekend meer overhouden als we ze elke week of om de twee weken moeten zien. Ik zou er dus gewoon wat van zeggen.

18. brigittemvsem

brigittemvsem Nieuw lid

4 dec 2008
    4
    0
    0
    Nou wel lekker dat er over gepraat word want je bent dus zeker niet de enige Jane!

Het punt is denk ik ook dat als er iets gebeurt je overal op gaat letten. Ik doe dat wel nl. Ze kunnen het ook niet meer goed doen nu. Echt erg eigenlijk.

19. kleine tinus

kleine tinus Actief lid

1 mei 2007
    139
    0
    0
    Limburg
    Jane1972, wat je in je eerste post zette: precies mijn schoonouders. Ook dat drukke.

Ik heb mijn man dit op laten lossen, die heeft netjes te kennen gegeven dat het echt niet nodig is elke week langs te komen. Dat schijnen ze niet zo goed te begrijpen, dus hebben wij het druk en passen zij niet zo vaak in onze agenda.
    Door die betonnen plaat die ze voor de kop hebben kom je niet heen, ook niet met een stoomwals. Zinloos om dit nogmaals te proberen.
    Mijn man vind het soms zielig voor zijn moeder, al weet hij heel goed dat ze zichzelf onmogelijk maakt en ergert hij zichzelf groen en geel aan haar...
    Hij was nu wel heel kwaad op haar de laatste keer, omdat zij de belangen van Tijl negeert, maar wel overduidelijk haar eigen wensen voorop stelt.
    Gelukkig zijn er ook nog goede kanten aan hen en met de juiste dosering kunnen we het wel gezellig houden.

20. witte reus

witte reus Fanatiek lid

27 aug 2007
    1.789
    0
    0
    zo herkenbaar! ..

ook altijd op onhandige tijdstippen, als ik visite heb, als ik aan het koken ben. als onze zoon in bad moet ( want dan willen hun mee nou mooi niet )
    oplossing.. hihihi rolluiken aan schaffen en de deur niet openmaken als er iemand aan belt hihi.

nee grapje. ik heb het hun wel duidelijk gezegd dat ze moeten bellen van te voren al is het maar van he heb je de koffie klaar ( weinig moeite vind ik zo )
    maar ja dat verrekken ze nou dan is het dus ook niet gezellig soms als ze komen. nu zijn wij ze soms een stap voor en gaan uit ons zelf daar heen. kunnen we ook zelf beslissen wanneer we weer gaan!

enne je zeurt echt niet hoor. mij zit en zat dit heel erg hoog.. soms heb je het gevoel alsof je geen "eigen "leven meer hebt.

Deel Deze Pagina