Mag je rauwe vis???

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door devil81, 26 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. devil81

    devil81 Actief lid

    20 mrt 2010
    374
    1
    18
    Ik vraag me af of je nu wel of niet rauwe vis mag, wie o wie kan mij bij deze vraag helpen?
    Ik ben dol op rauwe vis,(sashimi) en wil er wel alles voor doen voor die kleine, dus als het echt niet mag doe ik het niet, maar volgens mij mag je het wel eten als het maar heel vers is!

    XXX
     
  2. surf

    surf VIP lid

    21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    nee volgens mij mag je niets rauw...
    ik heb het althans nooit gedaan. ook met gerookte zalm (vacuumverpakt) moet je oppassen...
     
  3. Woefje85

    Woefje85 Fanatiek lid

    3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Wat ik weet is dat je geen rauwe vis mag! Alleen haring en paling, omdat dat een vette vis is! Sashimi zegt mij niks..

    Dit vind ik verder op internet over vis :
    VRAAG & ANTWOORD: Alle soorten vis eten?
    Vraag:
    Mag een zwangere vrouw alle soorten vis eten?
    Antwoord: Nee. Vis is heel gezond tijdens de zwangerschap maar sommige soorten vis kan een zwangere vrouw beter niet eten. Rauwe vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm en gerookte haring kan besmet zijn met de listeriabacterie.
    Deze vis kan vaak lang worden bewaard en juist tijdens het bewaren kunnen de bacteriën zich sterk vermenigvuldigen. Voor alle zekerheid is het beter deze vis niet koud te eten tijdens de zwangerschap. Gerookte vis die in een warm gerecht is verwerkt is veilig; door verhitten worden de bacteriën gedood.
    Ook zoute haring en haring uit blik kan wel gewoon gegeten worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor bacteriën vrijwel geen kans krijgen zich te ontwikkelen. En vis uit blik of pot is verhit, iets wat bacteriën niet overleven.
    Ook met roofvissen moet een zwangere vrouw oppassen. Roofvissen zoals zwaardvis, en (verse) tonijn kunnen verontreinigd zijn met zware metalen (met name kwik). Deze stoffen kunnen nadelig zijn voor de ontwikkeling van de baby in de baarmoeder.
    Twee porties tonijn uit blik per week is overigens geen probleem, omdat die afkomstig is van kleine (jonge) vissen.
     
  4. devil81

    devil81 Actief lid

    20 mrt 2010
    374
    1
    18
    Hallo,

    Ja dit soort dingen lees ik ook allemaal, maar er staat heel vaak bij, heeft U graag rauwe vis is dat geen probleem, als deze maar heel vers is, en meteen opgegeten wordt, dat van gerookte vis wist ik idd wel, dat bevat veel listeria bacterien, maar ik ga maar niks rauws eten, lijkt me beter van niet dan!
    XXX
     
  5. Mamma van Finn

    Mamma van Finn Actief lid

    23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er wordt inderdaad gezegd dat je rauwe vis mag eten wanneer je zeker weet dat deze super vers is. Jammer genoeg weet je dit niet wanneer je deze bij de visboer of in sushibar haalt en wanneer deze niet vers is kan het ook echt gevaarlijk zijn voor je kindje.
    Ik persoonlijk kies er voor om echt geen risico te lopen en die negen maanden even zonder sushi etc te doen omdat ik het me niet zou kunnen vergeven dat er iets met ons kindje zou gebeuren omdat ik zonodig rauwe vis moest eten.
     
  6. Plien4dag

    Plien4dag Lid

    24 mrt 2011
    13
    0
    0
    verpleegkundige
    Den Haag
    In het boekje over zwanger zijn en voeding van het Voedingscentrum (kijk anders even op hun site) stond geloof dat je wel rauwe vis mag, mits het dagvers is. Verder idd geen vacuum verpakte of gerookte vis. Ik heb dus tijdens mijn zwangerschap wel sushi/sashimi gegeten, maar wel met mate. En 2 gezonde kinderen op de wereld gezet! :)
     
  7. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Ik heb het de vorige zwangerschap een paar keer gegeten. Sushi en sashimi in een goed sushirestaurant. Twee weken geleden weer op, heeerlijk !
    Als het maar vers is.
     
  8. Miek74

    Miek74 Fanatiek lid

    3 nov 2007
    1.968
    1
    0
    NH
    ik heb laatst ook sushi gegeten in een sushi restaurant. Van de supermarkt zou ik dat niet doen. In Japan wordt ook veel sushi gegeten en die krijgen ook kinderen ;)
    Bij de visboer konden ze niet garanderen dat de gerookte zalm niet ooit vacuum was verpakt, dus die heb ik (helaas) laten staan.

    Het is ook maar of je je er prettig bij voelt om iets te eten wat veel mensen als 'fout' omschrijven....
     
  9. Ziezo1980

    Ziezo1980 Lid

    14 dec 2010
    88
    0
    0
    Omdat ik erg van sushi hou, heb ik dit specifiek aan de gyn gevraagd. Hij gaf aan: ja, echt verse vis mag wel. Alleen vacuumverpakte gerookte vis laten staan. Daar kan door roken icm vacuum listeria in zitten. Dus vacuumverpakte rauwe zalm van de supermarkt mag weer wel, mits goed door gebakken.

    x
     
  10. lynn1986

    lynn1986 VIP lid

    7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    ik koop alles bij de visboer....
     
  11. lauraa

    lauraa Actief lid

    17 nov 2010
    230
    17
    18
    Ja mag wel rauwe vis! Alleen geen vacuumverpakte.. Zolang je het vers haalt bij bv de viswinkel is er niets aan de hand. Bepaalde vis word wel afgeraden, ivm idd listeria, maar 9 van de 10 kun je gewoon eten. Alles zolang het maar vers is! Mijn vriend zit in de vis, dus geen internet verhaal dit!
     

Deel Deze Pagina