Daarom gaf ik ook een "diplomatiek antwoord" mogelijkheid aan. Je mag ook gewoon glashard zeggen dat het een "verboden" vraag is. Of je nu wel of niet bezig bent met zwanger worden. Je kunt ook zeggen daarop "hoef" ik niet te antwoorden.
Ze mogen niet vragen of je een kinderwens hebt maar als ze het toch vragen dan zul je toch een antwoord moeten geven. Ik zou zeggen dat je het jammer vind dat ze het nodig vinden deze vraag te stellen maar dat ze gerust mogen weten dat je tzt een kinderwens hebt. Mocht je plots toch meteen zwanger zijn, so be it!
Ik weet niet zeker of je dat wel bij het rechte eind hebt. Tegenwoordig is er de ZEZ-uitkering voor zwangere zelfstandigen en freelancers etc. Als jij officieel als gastouder werkt, zul je je inkomsten waarschijnlijk aan moeten geven als freelancer (resultaat overige werkzaamheden) of misschien zelfs wel als ondernemer. In dat geval zou je zomaar best eens recht kunnen hebben op deze ZEZ-uitkering. Bij UWV kun je hier meer info over krijgen. De uitkering is afhankelijk van je inkomen, maar maximaal ca. 1300 euro per maand, voor 16 weken. Dat is de hoogte van het minimumloon. Is toch beter dan niks, lijkt me.
hey luppy, Ik heb het ook nog eens goed nagezocht. Omdat ik via een gastouderbureau ga werken krijg ik bij ziekte en zwangerschap het minimum loon uitbetaald. Dankje voor je reactie!
Hoi, Ik ben nu ook al een halfjaar bezig met zwanger worden. En dat lukte maar het werden 2 miskramen achter elkaar. Nu wil ik december als rust nemen en nu kwam er een topvacature als aanbieding! Ik tob al 3 jaar wat voor een baan wel bij me past en nu heb ik het gevonden! Heb inmiddels gesolliciteerd en ik mag volgende week op gesprek komen! Maar ja, wat als ze gaan vragen naar de kinderwens? En wanneer kan ik er wel voor gaan als ik een jaarcontract krijg bijvoorbeeld? Zo lastig allemaal. Ik wil echt niet lang meer wachten en zeker geen jaar!
ik heb vandaag in een tijdschrift gelezen dat je niet verplicht bent om het tijdens een sollisitatie gesprek te vertellen. ze mogen je ook nooit ontslaan vanwege dat je zwanger bent
Klopt allebei maar in de praktijk werkt het soms anders helaas @Lonnie.. Lastige situatie joh. Ik zou denk ik even een paar maandjes wachten als je aangenomen wordt. Al is het maar 2, dan heb je je wel weer een paar maandjes kunnen 'bewijzen' Maar zeker niet je kinderwens lang uitstellen hoor, banen zijn er altijd wel, ook al is het misschien niet je droombaan.