Ik heb zin om dit jaar weer uit te pakken met een heerlijk kerst menu maar tot nu toe weinig inspiratie. Wat staat er bij jullie op het menu met kerst?
Ik was nog niet heel ver, maar ik had wel al een toetje op de planning staan. https://fb.watch/1_1fPtq7rN/ Moet alleen nog bedenken waar ik hem mee ga vullen.
Amuse: Zalmrolletje met advocadomousse en een mini tartaar met een kwarteleitje Voorgerecht: Courgettesoep met een zelfgemaakt kaas/ui broodje Hoofdgerecht: - Dry-aged cote de boeuf - Gorgonzolasaus - Melanzane alla parmigiana - Zelfgemaakte friet - Truffelmayo Nagerecht: Chocolade lava cake met een hart van dulce de leche En dan waarschijnlijk ergens nog een scroppino tussendoor.
Het is nog niet 100% maar waarschijnlijk: Voor: Bruschetts Asperges in ham Carpaccio Hoofd: Biefstuk Zalm Met groenten en 2 soorten aardappels Na: Crème brûlée Macarones En nog iets (geen idee waarom mijn tekst ineens dikgedrukt is, krijg het niet “uit”)
Ik ga het dit jaar juist een beetje downsizen Normaal pak ik uit voor 14 personen, maar nu komen alleen mijn ouders en ik heb besloten om het ook wat eenvoudiger te houden. Ben er al een beetje uit maar nog niet helemaal. En ik moet nog wat proefkoken. Voorgerecht: Kroketje van confit de canard met een sinaasappel-mosterd mayonaise Tussengerecht: Misschien maken mijn ouders een lekker amuse soepje oid. Hoofdgerecht: Een lekker stukje vlees uit de sous vide (varkenshaas, (herten)biefstuk, oid) Twee sauzen voor bij het vlees: een champignon-roomsaus en nog een andere saus (bv portsaus, cumberlandsaus, charcutièresaus, oid) (de tweede saus ben ik nog aan het uittesten). Knolselderijpuree Frietjes Verse appelmoes En een groentegerecht ben ik nog niet uit (misschien geroosterde bloemkool of spruitjes met spek, appel en mosterd, geroosterde koolrabi, of een frisse salade, oid). Nagerecht: Lemonbar met suikertuiles, citroenchipje en tijmespuma En de andere kerstdag (als we met zijn zessen zijn) gaan we gourmetten en dessert wordt dan waarschijnlijk een stroopwafelparfait met appelkaramel en butterscotch saus
Serieus wow Ziet er geweldig uit Smaakt vast ook heerlijk maar dit gaat mij niet lukken ben ik bang. Geweldig om zoiets te kunnen maken!
Ik doe het simpel dit jaar. Ben zelf jarig 1e kerstdag, 2e kerstdag moet ik werken. Dus alleen mn schoonouders komen even eten. Ze komen in de namiddag. Dan heb ik eerst koffie met een zelfgemaakt kasteelgebakje. Als diner ben ik er nog niet echt over uit. Hasselback aardappelen doe ik wel. Dat is al zeker. En stoofperen ook, die vind mn schoonvader zo lekker. Vooraf denk ik mini kaaskroketjes met bosvruchten saus. Vlees ben ik nog niet over uit. Mn schoonmoeder heeft slechte coördinatie dus snijden is lastig. Kan zomaar zijn dat ik lekker stoofvlees maak. Zelfgemaakte appelcompote is ook een bijgerecht dat er komt. Als nagerecht maak ik mini trifles met kersen en speculoos. Daarna heb ik koffie met zelfgemaakte bonbons. Dus moet nog vlees voor hoofdgerecht bepalen en nog 2 bijgerechten...
Haha, ik denk dat het downsizen bij mij betekent dat er geen groot stuk vlees op tafel komt en dat er (veel) onderdelen bij zitten die ik al vaker heb gemaakt. Meestal probeer ik vooral nieuwe gerechten op tafel te zetten, en dan ben ik ver van tevoren al van alles aan het uitproberen. Nu alleen een nieuwe saus en de rest zijn allemaal beproefde recepten. En het voorgerechtje is ook nieuw, maar dat ga ik komende week al maken en invriezen. Dus dat scheelt voor mij heel veel voorbereidingswerk.
Ik vind zelf de andere gangen een stuk moeilijker. Die laat ik graag aan een ander over. Waarschijnlijk worden die van mij niet zo mooi, maar ik ga mijn best doen. Vind het in ieder geval heerlijk om te bakken.
@Adje het is dat er Corona restricties zijn, anders schuif ik graag aan bij dit ‘gedownsizde’ menu! Klinkt heeeeeerlijk!