Veel werkgevers houden er wel rekening mee of jij zelf nog met een oplossing komt aanzetten. Ze zitten niet op iemand te wachten waar ze zelf de pap in de mond moeten geven. Zeker niet in een situatie zoals nu, waar er voor heel veel van de vacatures hopen sollicitanten zijn.
Maar per wanneer heb je oppas dan? Want wat nu als de werkgever wilt dat je zo snel mogelijk begint? Heb je dan een datum die je als startdatum kan doorgeven? En zelf meedenken en initiatief nemen is heel belangrijk! Voor mij was het al direct een pluspunt als iemand meedenken in oplossingen en niet de oplossing bij ons liet liggen. Succes met solliciteren!!
Wat anderen hier ook al schrijven, het is niet de verantwoordelijkheid van de (potentiele)werkgever of jij wel/geen oppas hebt. En nee, het is echt niet normaal dat je je kind mee mag nemen naar een sollicitatie. Jij zit daar niet als moeder, ook al ben je het wel. TS: jij zit in de situatie dat je nu nog geen oppas hebt.. maar vanuit de bijstand (neem dat even aan, als je in de ww zit dan in ieder geval wel) wordt je wel geacht op per direct aan de slag te gaan, en hoe jij je oppas regelt? Dat boeit ze geen reet (heb hier hele discussie over gehad, want zonder werk kon ik geen kdv betalen, maar ivm wachtlijsten moest ik bijna wel het kdv al helemaal regelen) Zeg nooit tegen een werkgever hoe jij je opvang hebt geregeld, hou het vaag "ja ik heb de opvang goed geregeld". Meer hoeven ze niet te weten... en of je morgen kan werken? "nee, want ik heb wel opvang geregeld maar zij zijn pas vanaf... inzetbaar omdat ik er niet nu al gebruik van maak en zij hebben een opstarttermijn"...
Mee eens, neem zelf het initiatief in het zoeken naar een oplossing door andere opties voor te stellen. Hoe vervelend het voor jou is, ze hebben keuze zat momenteel, als je nu geen oppas kan vinden voor een sollicitatiegesprek, dan zien ze dat waarschijnlijk als voorbode van hoe het straks gaat als jij daar werkt en een van de kinderen wordt ziek o.i.d. Misschien had je anders als je aangenomen was wel per direct moeten beginnen, dan had je ook geen oppas gehad. Of had je bij in je sollicitatiebrief aangegeven per wanneer je beschikbaar bent?
Daar ben je de mist in gegaan. Je had beter kunnen zeggen: Kan het misschien op een ander moment, want morgen heb ik geen oppas voor mijn kindje van 3,5. Ik vind het niet normaal om een kind mee te nemen naar een sollicitatie. Dat zal de dame aan de lijn ook gevonden hebben. Als ik jou was zou ik daar rekening mee houden voor toekomstige sollicitaties.
Helemaal mee eens! En de volgende keer zelf een dag aangeven dat het jou beter uitkomt? En is het een idee dat familie jouw kant op komt om op te passen? Lijkt me wel dat ze dit voor je over hebben als je in een moeilijke situatie zit.
Tja, ik snap die vrouw maar al te goed, vind het echt niet kunnen om je kind mee te nemen naar een sollicitatiegesprek!
Als jij mijn vriendin zou zij en ik weet dat jij echt in een lastige situatie zit, dan zou ik zelfs wel een uurtje eerder uit mijn werk willen komen op op jouw kindjes te passen, zodat jij kunt solliciteren...
Ik heb ook weleen een sollicitatie niet kunnen doir gebrek aan oppas, maar zei niet te kunnen omdat ik een andere afspraak had, en deed een tegenvoorstel. Dat werkt beter. Succes met verder zoeken!
Nou zal wel aan mij liggen maar dat heb ik ook nog nooit meegemaakt of van gehoord. Je moet bij een sollicitatie jezelf presenteren en er wordt ook veel gepraat waarbij je geen kind van 3,5 mee neemt. je wilt er toch 100% voor gaan, had idd beter kunnen zeggen sorry dan komt me niet uit vanwege oppas maar ik zou heel graag naja noem datum willen komen. Vind het ook niet overtuigend overkomen "in principe wel maar" maargoed dat is mijn mening, snap wel dat je baalt hoor! volgende keer beter, hopen dat je snel een baantje vind!
Ik denk dat veel hier al gezegt is. Je zei dat je ook zat met het brengen en halen van je andere kinderen van school. Kan je niet informeren of ze sporadisch over kunnen blijven? Hier bij ons krijgen ze een soort van strippenkaart die hun hele school leven op de basisschool geldig is. Zitten 10 strippen op. Betaal je geloof ik 25 euro voor. Heb je ook geen probleem meer van tussen de middag halen en brengen. Of idd met een vriendje of vriendinnetje mee laten gaan, zelf brood meegeven.
Wat ik niet zo goed begrijp is hoe je het voor je zag voordat je de sollicitatiebrief de deur uit deed, je hebt er toch over nagedacht hoe je de opvang op dat moment zou regelen? Ik denk dat je voor je zelf eerst goed op een rijtje moet hebben hoe en per wanneer je de opvang wilt regelen. Op het moment dat je ergens aangenomen wordt kun je niet meer een gastouder gaan regelen, daar zijn over het algemeen lange wachttijden voor + dat het ook moet klikken met een gastouder. Er zijn trouwens ook niet veel flexibele gastouders! Succes met zoeken en maak voor jezelf een noodplan, want met kind solliciteren is absoluut niet een optie!
Ik begrijp goed dat die mevrouw zo reageerde. Ik vind dat je je kind niet mee kunt nemen naar een soll. gesprek....
Ik kan het ook begrijpen van die mevr van de thuiszorg. Je kan idd een kind niet meenemen naar een soll.gesprek. Ik zelf ben ook alleenstaande moeder en kies er voor om te werken naast mijn moederschap. ik ben net veranderd van baan en die sollicitatie ging ook in een sneltreinvaart. Donderdag gesolliciteerd en de vrijdag kon ik al komen voor een gesprek... En ja dan ben ik ook alleen. Ik heb alleen wel gezorgd voor oppas voor plotselinge dingen. als 1e mijn ouders, dan mijn beste vriendin en dan mijn buren (aan beide kanten) er is altijd wel 1 die even kan oppassen als het plotseling zo uitkomt. Misch is dit ook een tip voor jou? zorg voor oppas... de buren/vrienden/familie e.d. want sollicitaties kunnen heel snel lopen is mijn ervaring inmiddels
Ja inderdaad.. Sorry echt niet rot bedoeld maar ik vind dit dus ook .. Ik ben zelf de afgelopen 4 maanden aan het solliciteren geweest .. en hoe K** ook ik heb me in de meest onmogelijke situaties moeten wentelen om alles te kunnen regelen maar heb het altijd zo vooe elkaar gekregen dat de werkgevers mij altijd als flexibel hebben kunnen bestempelen. Mede daardoor heb ik nu een baan gevonden gelukkig .. het is even doorbijten en inderdaad soms dan maar even zeggen dat het helaas die dag niet lukt maar de volgende ofzo wel .. zodat je meer tijd krijgt wat te regelen. ik hoop dat je snel een baan vind.
Veel is al gezegd...en ik bedoel het serieus niet rot, maar in deze tijd waar het werk echt niet voor het oprapen ligt heb je als werknemer 9 van de 10 keer niet zoveel te willen....werkgevers houden nu gewoon minder rekening met werknemers (voor jou 10 andere). Een kind meenemen kan echt niet. Om dus in aanmerking te komen is het denk ik belangrijk om vooraf te bedenken waar je de kinderen kan onderbrengen tijdens een gesprek. Er zijn misschien ook genoeg mensen die tegen (een kleine) vergoeding willen oppassen als familie/vrienden geen optie zijn. (bijv een buurmeisje ofzo) Ik hoop dat je snel werk vind!
Ik heb laats ook 2 sollicitaties gehad, en doordat hun zelf de datum hadden verschoven althans 1 dan, moest ik mijn kids bij beide soll. meenemen. En bij beide ben ik aangenomen. Uiteindelijk voor de beste gekozen. tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek had ik ze niet mee. Het kan dus wel!! Ook al vinden veel dat het not done is.