Sollicitatie assistent bedrijfsleider (zwangerschap melden?)

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door DivaXXL, 18 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DivaXXL

DivaXXL Actief lid

15 jul 2013
    185
    19
    18
    Hallo dames,
    Graag jullie advies en of meningen.
    Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gehad voor assistent bedrijfsleider.. Het gesprek ging super goed en aanstaande vrijdag wil hij nog een gesprek met een andere filliaalleidster erbij overigens in dat filiaal.
    Alleen nu komt het aan het eind van het gesprek vroeg hij of ik een kinderwens had ik heb geZegt ja die heb ik. Hij zei toen oke maar niet binnen een jaar bijv? Ik dacht Pff wat moet ik nou zeggen (ben nu 7 weken zwanger) ik heb geZegt nou dat zou ik niet weten hok vroeg toen ja want dat moet je natuurlijk goed kunnen combineren enz.. Ik " mocht het zo zijn dat ik zwanger zou zijn dan wil ik blijven werken en regel ik dat met kinderopvang.

Na het gesprek zit het me tog dwars had ik het nou moeten zeggen.. Of zal ik Het dan vrijdag zeggen.. Ik wil deze baan erg graag en ben bang als ik het zeg dat het dan einde verhaal is.. Maarja als ik strax ga beginnen moet ik het ook binnen me proeftijd melden.. Wat vinden jullie alast bedankt

2. Knoopster

Knoopster Bekend lid

24 dec 2013
    543
    28
    28
    NULL
    NULL
    Lastige,
    Ik zou niet weten wat ik zou doen. Toch eerlijk zijn denk ik. Dat siert te mens meer.

Wel raar dat hij dat vraagt. Denk ook dat ik geantwoord zou hebben dat dat voor de sollicitatie er niet toe doet. je had hier geen antwoord op hoeven geven.
    Maar ja zo adrem moet je maar net even wezen in een sollicitatiegesprek en dat ben je meestal niet (ik ook niet hoor).

Ik zou er voor gaan om het eerlijk toe te geven, wanneer het 2e gesprek ook positief is verlopen. Dus wanneer ze verder met je willen.
    Eerder gaat het ze niets aan.

Wellicht zijn ze zo enthousiast over je dat het ze niet uitmaakt dat je er even tussen uit bent.

Zorg wel dat je goed weet hoe je wilt gaan werken en hoe je de opvang regelt. Zo kom je beslagen ten ijs en krijgen zijn er meer vertrouwen in.

3. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Ten eerste MOGEN ze je dit niet vragen volgens mij. Enkel alleen als je het zelf aankaart.
    En je bent het (voorlopig) niet verplicht om het aan je werkgever te melden.

En het zou ook nog kunnen dat je het op het moment van het gesprek nog niet wist toch?

Ik heb ook gewoon een sollicitatie lopen momenteel. Ik zie wel hoe dat uitpakt. Heb wel een buik die al lastig te verbergen is.

4. Logan

Logan Niet meer actief

Dit mag niet gevraagd worden. Ik heb dit ook eens gehad, toen zei ik dat dat voor de functie niet belangrijk was.
    In jouw geval vind ik het wel lastig..

5. Delina04

Delina04 Actief lid

14 apr 2014
    192
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je bent niet verplicht dit te melden.

Ik ben momenteel 13 weken en moet m'n baas nog inlichten.

Maar na zijn opmerking van gister over zwangere vrouwen die profiteren van een lange vakantie durf ik niet zo goed meer..

Ik zou dus nog niets zeggen.
    Bazen hebben het nou eenmaal niet zo op zwangere vrouwen.

6. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Dat mogen ze idd hemaal niet vragen!! Als ze je daarom niet zouden aannemen is dat discriminatie.

7. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Dit MAG niet eens gevraagd worden tijdens een sollicitatie gesprek. Brutale vlerken!

8. DivaXXL

DivaXXL Actief lid

15 jul 2013
    185
    19
    18
    Ja toen die het vroeg dacht ik ook meteen euh dat mag niet Maarja vind het ook zo raar overkomen als je dan zegt het is niet belangrijk.
    Want toen ik niet zwanger was is het me ook wel eens gevraagd en vond ik het niet heel raar alleen nu je het bent denk je ja.... En nu

Ik heb besloten om het nog niette vertellen morgen... Als ik het bijv in of na me proeftijd vertel en dan niet doorkom had ie me dus ook niet aangenomen als ik het eerlijk vertel zo wel dan heb ik dat risico in ieder geval niet gelopen....

9. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Volgens mij hoef je het officieel pas te melden 2 maanden voor je bevalling.. Maargoed het blijft wel een dilemma. Ik snap je gevoel wel, aan de ene kant wil je ook gewoon eerlijk kunnen zijn tegen je misschien wel toekomstige baas. Maar ze mogen je het dus niet vragen en ze mogen je er niet om ontslaan! Feit blijft wel, dat als je het binnen je proefperiode moet vertellen, ze altijd wel een of andere *** reden vinden om je contract te beendigen.. Tenminste dat is wat ik vaak hoor..

Heb je momenteel een baan/vast contract? Dan is het wellicht een optie om een nieuwe functie even vooruit te schuiven en op safe te spelen..

Succes!

10. Veroo

Veroo Actief lid

7 nov 2013
    107
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben anderhalf jaar geleden gewisseld van baan. Vanuit een baan met een vast contract overgestapt. Ik heb mijn nieuwe baas gezegd dat ik kinderen wou hebben en er geen jarenplan van wou maken. Ik ben nog steeds niet zwanger en bezig met ivf, maar ik vind het wel heel prettig dat ik vanaf dag 1 eerlijk ben geweest. Die stress is gewoon niet prettig. Als je nu geen baan hebt en deze baan heb je gewoon echt nodig dan zou ik je afraden het te vertellen. Ook niet in de proeftijd. Je hebt totaal geen verplichting om het te melden. Het is alleen je eigen gevoel dat je in de weg staat. Ik heb dat zelf bijvoorbeeld dat als ik iets niet zeg (mensen vragen me of ik kinderen wil en ik wil ze niet vertellen over het ivf verhaal en ik wimpel het af, dan heb ik echt het gevoel dat ik iemand sta te beliegen en ik HAAT dat. Mensen moeten die vragen niet stellen!! grrr)

Dus als je nu geen baan hebt, zou ik er niks over zeggen ook niet tijdens de proeftijd. Zou je wel een baan hebben en is de switch niet hoognodig dan zou ik me al het gedoe niet op de nek halen en het wel eerlijk vertellen met het risico dat je de baan niet krijgt. (en als je em al krijgt is het maar de vraag hoelang...)
    Neemt ie je toch aan dan weet je in ieder geval dat je geen stress zult krijgen. Zwanger zijn moet leuk zijn!!!

11. DivaXXL

DivaXXL Actief lid

15 jul 2013
    185
    19
    18
    Nou ik heb vandaag me 2e gesprek gehad en ben aangenomen..! YEAH

Alleen! De vrouw die er dit keer bij zat vroeg er ook weer om en heb toen hetzelfde gezegd. Daarna zei ze "ja want als je egt binnen een jaar ofZo een kind wil ja dan houdt het op want we steken natuurlijk tijd en geld in je. Dan kan je misschien voor verkoopster gaan" :$

Ik dacht oké dus als ik het had gezegd was het meteen einde verhaal.
    Het is een beetje een dubbel gevoel ik wil wel eerlijk zijn maar dan moet dat tenkoste van een baan.. En opdit moment ben ik werkloos dus..
    De proeftijd is maar 1maand dus dat moet wel te doen zijn alleen erna vertellen...
    Voelt zo "slecht" ofZo

12. Floddertje123

Floddertje123 Bekend lid

12 jun 2014
    915
    0
    16
    Overijssel
    Gefeiciteerd met je baan, blijft wel heel raar dat ze ernaar vragen.. Ik hoop dat ze het straks toch een beetje goed oppakken.

13. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Mijn baas had er ook naar gevraagd en ben er eerlijk in geweest. Het enige wat hij vroeg was om het dan toch de komende 5 jaar te proberen voor collega X met pensioen zou gaan.

14. ijsbeer

ijsbeer Actief lid

14 feb 2014
    387
    0
    16
    Gefeliciteerd!

Het blijft het een raar verhaal van je a.s. werkgever. Tuurlijk is vervangen tijdens verlof lastig voor ze, maar ze mogen hier nu eenmaal niet naar vragen. Ik zou me afvragen of ik daar wel wil werken, maar snap ook je dilemma van werkloos zijn.

Hoe dan ook, als je het t.z.t. vertelt hoop ik dat ze het goed oppakken. Als ze hier op terugkomen zou ik het zakelijk en vriendelijk houden. In de trant van dat je bewust kiest voor deze baan gecombineerd met kinderen en dat met vertrouwen tegemoet ziet. En evt. dat, hoewel je er begrip voor hebt dat het lastig voor ze is om je te vervangen tijdens je verlof, ze daar niet naar hadden mogen vragen bij een sollicitatie.

15. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    gefeliciteerd..super dat je een baan hebt kunnen vinden.
    En ja net als de meeste al zeggen, ze mogen er niet naar vragen tijdens je sollicitatie. Ik snap ook dat jij niks hebt gezegd, het maakt het natuurlijk wel weer lastiger om het straks alsnog te zeggen, na je proeftijd (vooral omdat het eerder is besproken natuurlijk)
    Maar ik vindt in deze sowieso dat je als zwangere werkzoekende benadeeld wordt, je moet de ww (dus met alle plichten van dien) in terwijl je kansen om werk te vinden met de weken verminderen. En je ww blijft doorlopen.. Daarnaast wordt je met een dikke buik toch nergens aangenomen?! en dat mag dus eigelijk ook niet maar gebeurd natuurlijk wel!
    Sowieso dus allemaal heel krom. Uiteindelijk logisch toch dat je het voor je houd (als je het nog allmaal kunt verbloemen) en je speelt gewoon het spelletje mee ...zou het zo lang mogelijk stil houden, ook na je proeftijd wacht eerst maar een vervolg contract af want als die voor een half jaar is heb je halverwege de zwangerschap nog een probleem, want zal je net zien dat ze je dan alsnog niet verlengen... Iig sterkte!!

Deel Deze Pagina