Vraagje m.b.t. salarisonderhandelingen

Discussie in 'De lounge' gestart door melloncollie, 21 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Beste meiden,

Per 1 december heb ik een nieuwe baan. Heel leuk allemaal, maar ik ben me momenteel eens goed aan het verdiepen in het salaris wat ik krijg. Nu is mijn vraag wat ik absoluut wel en absoluut niet kan vragen. Ik vind dat een beetje ingewikkeld namelijk gezien mijn achtergrond. Ik zal het hieronder even toelichten.

Ik ben in 2006 afgestudeerd voor de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening. Dit is een HBO opleiding.
    Ik ben gaan solliciteren in de gehandicapte zorg en vanaf december 2006 tot heden werk ik als woonbegeleider. Ik krijg uitbetaald in FWG 30 van de CAO gehandicaptenzorg. In totaal is mijn salaris met 1,62 gestegen in die 3 jaar. Voor deze functie vraagt men een SPW3 diploma!

Mijn nieuwe functie is die van persoonlijk begeleider. Ik ga dan naar FWG 45. Dit is voor alle mensen met die functie binnen onze stichting zo, dus daar is wat mij betreft geen discussie over te voeren en ik kom gewoon in die FWG terecht. Nu is het zo dat ik op basis van alleen mijn diploma, 3 jaar terug nooit zou zijn aangenomen voor deze functie. Ik heb nu dus WEL 3 jaar ervaring binnen de stichting EN in het werken met een doelgroep die erg veel lijkt op de doelgroep waar ik nu mee werk. Ik heb diverse cursussen gedaan.

Daarbij komt voor het belangrijkste punt: ik ben iemand met een SPH diploma, niveau 5. Eigenlijk vragen ze SPW4 hiervoor, dus niveau 4. Aangezien zij toch profijt hebben van mijn extra vaardigheden als SPH'er, vind ik dat ik dit ook terug mag zien in mijn salaris. Dus eigenlijk wil ik graag de aanloopschaal overslaan en gelijk in de functionele schaal beginnen dus omdat ik gewoon een HBO diploma heb terwijl zij MBO vragen. Zij willen met mij in zee gaan, zij profiteren van mijn extra kwaliteiten. Zo zie ik dit dus. Wat denken jullie?
    Mijn huidige leidinggevende is meer dan tevreden over mij en ik word beschouwd als iemand die meer dan goed functioneert en zeer secuur is en ook een goede band heeft met de cliënten.

Wat denken jullie, waar kan ik een beetje op mikken?

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    ik zou idd mikken op de functionele schaal!
    Of anders niet 44,1 maar bv 44,3! kan gewoon hoor! Je hebt goede argumenten!
    (wel mooi dat het in 45 zit, bij ons in 40)

3. melloncollie

Hmm dus de aanloopschaal wordt dan 44 genoemd als ik het goed begrijp?

Ja klopt het betaalt goed en daarbij komt dat ik geen slaapdiensten meer draai en mijn eigen tijd mag indelen.

4. babs81

babs81 Niet meer actief

als dat zo was.. en dt is volgens mij gewoon niet zo!!

Ik ben verzorgende-ig en toen geen werk in te vinden.. en als helpende aangenomen... ik verdien als helpende... ook al heb ik medische gedaan en hebben ze dus veel profijt van

Zo zijn er in de zorg veel verpleegkundige die als ig-er werken.. ook gewoon als ig-er aangenomen zijn. terwijl ze wel de handelingen mogen uitvoeren als vp en betaald krijgen als ig

5. melloncollie

Mijn voordeel is dat dit een beetje een twijfelpositie ook is, omdat in sommige gevallen er wel naar een hbo diploma gevraagd wordt. Leidinggevenden vullen dit zelf een beetje in. En dat zij mij dan alsnog aannemen met een HBO is niet mijn probleem, ik denk dat mensen in de zorg beter voor zichzelf moeten opkomen. Je kan het allicht proberen. Buiten het HBO diploma om heb ik zat andere argumenten. Ik ken de organisatie, ken de doelgroep en ik verdien het gewoon omdat ik hartstikke goed werk aflever. Nou een beetje assertiviteit zal dan hopelijk ook wel gewaardeerd worden. ;)

Zo is mijn schoonzus ook voor een veel te laag salaris aangenomen terwijl ze wel handelingen deed die bij een hbo profiel hoorde. Toen ze een jaar moest zeuren om salarisverhoging, gingen ze haar functieprofiel ineens aanpassen. Daar trapte ze dus niet in en is weggegaan. Ik wil dat voorkomen....

Eigenlijk als ik er zo over nadenk heb ik niemands goedkeuring nodig en is dit topic een beetje overbodig. :)

Maar tips rondom onderhandelen zijn altijd welkom!

6. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    ik zou gewoon voor de schaal gaan! De aanloopschaal overslaan en gelijk in 45! Door die drie jaar hoef je niet in de aanloopschaal, Toen ik begon met werken ben ik gelijk in 45-2 gestart omdat ik ervaring heb en ook nog met een andere doelgroep.

7. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ik heb ook sph, zit ook in schaal 45 periodiek 7 en dat is best aardig loon

ben vroeger met spw 4 die ik toen af had gerond werk gaan doen waarbij spw3 werd vereist en heb toen de jeugd en aanloopschaal overgeslagen kon begon meteen in de functionele schaal.

kijk je kunt zelfs onderhandelen over de schaal want ik mag na einde uitloop in schaal 45 nog de 2 periodeken in schaal 50.

dus gewoon als looneis zetten dat je meteen in de functionele schaal wilt worden geplaatst.. je bent immers overgekwalificeerd voor de baan ( als je het even zwart wit bekijkt) en je zult zeker je kwaliteiten benutten op het werk... vaak pak je gewoon meer dingen op en door je opleidingsachtergrond kun je vaak ook een team beter ondersteunen.. ik wel in ieder geval

ik zou zeker niet met minder akkoord gaan dan de functionele schaal

niet geschoten is altijd mis en tegenwoordig is onderhandelen heel normaal

succces gr Jose

8. Lad

Lad Fanatiek lid

15 jun 2006
    1.755
    1
    0
    45-7 is inderdaad best lekker!! :)

9. melloncollie

Nou ik ben eruit, het wordt 45,6 of 45,7.
    Dit omdat ik straks mijn onregelmatigheid kwijt ben en dat is gewoon een 4e deel (!!) van mijn salaris. Helaas moet ik eigenlijk 2 uurtjes meer werken wil ik er echt alles uithalen en op vooruit gaan. Jammer dus, maar wel een extra reden om aan te geven dat ik gewoon minstens in 45,6 terecht wil komen omdat ik mijn salaris gebaseerd heb op wat ik nu qua vaste lasten heb. En het zou ook een beetje stom zijn als ik hoger op ga, meer verantwoordelijkheden krijg en dan minder verdien. Daar gooi ik het op....

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ze weten wat ze aannemen, iemand op HBO niveau, dus daar mogen ze zeker naar betalen! Anders hadden ze je gewoon niet aan moeten nemen of dit in overleg met jou moeten doen. Ik zou dus zeker onderhandelen :) Dat moet je trouwens sowieso doen, zeker bij de hogere functies.

11. Emjee

Emjee Actief lid

23 jul 2009
    289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee heb je, ja kun je krijgen!

Als ik één ding heb geleerd van vorige onderhandelingen is het wel dat je beter te hoog dan te laag kan inzetten. Je moet het dan wel goed kunnen beargumenteren, maar dat kun jij volgens mij.

Het is natuurlijk wel zo, dat het ook jouw keuze is om deze baan aan te nemen (waar ze in principe MBO4 voor vragen) en je dus niet automatisch van uit kan gaan dat daar het loon van een ervaren HBO'er aan vast zit.

Succes met de onderhandeling!

12. melloncollie

Ja dat is zeker zo, maar binnen onze instelling zijn bijna geen HBO functies. Dan kom je gelijk in een leidinggevende functie terecht. En dat is sowieso geen optie nu.

13. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik heb zelf Culturele Maatschappelijke vorming (CMV) gedaam, ook op HBO niveau.

Nu ben ik dus werkzoekende en heb geen zin meer om onder mijn niveau te werken want je schiet er niet veel mee op, heb ik gemerkt.
    Je bent gewoon een goede kracht met extra kwaliteiten die ze uitbetalen op mbo niveau.
    En wat salaris betreft heb ik ook wel kunnen onderhandelen en het lukte me dan wel om mijn salaris wat omhoog te schroeven, maar dan nog was het geen HBO loon. Want, zo vinden ze, je solliciteert ZELF op een mbo functie.

Deel Deze Pagina