Ex bemoeilijkt verkoop van gezamelijk huis!!

Discussie in 'De lounge' gestart door mupet, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Zit echt even met mijn handen in t haar en weet niet wat ik moet.

Ex en ik zijn uit elkaar en hebben het oude huis wat van ons samen is al meer als een jaar te koop staan.

Nu zijn er voor t eerst serieuze mensen die ook een bod hebben gedaan, maar nu wilt ex ineens zelf in t huis blijven wonen!!

Hij is al naar de Hypotheker geweest en er is 1 mini klein kansje dat t zou kunnen, deze kans is echt nihil is mij door de makelaar verteld en het duurt zeker 3 maanden voordat ze überhaupt weten of dat het dan zou kunnen ja of nee.

Nu zou die Hypotheker mijn ex vanmiddag hier over bellen maar ik ben er bijna zeker van dat hij deze kans toch wilt laten uitzoeken

Dat zal dus betekenen dat deze mogelijke koop niet door zal gaan!!

En we houden ook een restschuld over als we het zouden verkopen, dus zou de verkoop ook voorgelegd moeten worden aan de nhg (we voldoen wel aan alle eisen dat ze ws onze restschuld kwijtschelden)

Maar nu ben ik dus zo bang dat we deze mogelijke kopers kwijt raken, en dat hij dalijk zelf t huis ook niet over kan nemen, en ik krijg nog maar een jaar huurtoeslag (woon nu in huurhuis) omdat ik ook rente krijg over het koophuis daarna stopt dit ( is zo geregeld bij de belasting)

Dus wat moet en kan ik nou doen?! Iemand tips/ adviezen??

2. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ohja en ben ook nog bang dat de ngh dalijk zegt ja halow er was een koper en jullie wouden het niet dus zoek t maar uit met jullie restschuld! Dan moeten we beide in de schuldsanering!

3. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    jeetje moeilijke situatie....

dan had je ex dat toch ook eerder kunnen bedenken en uit kunnen zoeken of het mogelijk was?
    is het een acceptabel bod wat je hebt ontvangen al van de potentiele kopers?

omdat de kans toch groot is dat de restschuld jullie kwijtgescholden wordt door de nhg zou ik als ik hem was lekker kijken naar een ander huis.....dit hoofdstuk afsluiten. zeker als je nu de kans hebt om het te verkopen.

als je deze kopers wegjaagt wie zegt dan dat je over 3 maanden (als hij het toch allemaal niet geregeld krijgt) weer nieuwe kopers klaar hebt staan? voor hetzelfde geldt duurt het dan nog 2 jaar, en dan komen jullie beide in de problemen.

ik zou hem dit duidelijk proberen te maken.....
    misschien dat je nog advies in kunt winnen ergens? (sorry verder geen verstand van dit soort zaken).

4. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat dacht ik ook heb je al zo lang de tijd voor gehad, kom je nu mee!!

Het punt is dat als de nhg je restschuld kwijtscheld, je alsnog wel een bkr registratie krijgt (milde) maar dat je dan dus wel de eerste 5 jaar geen huis kunt kopen

En hij wilt niet huren omdat hij dan duurder uit is als nu zegt hij, maar dat ligt er maar net aan wat voor huurhuis hij neemt want ik woon sowieso goedkoper als hem

Ik probeer hem dat ook duidelijk te maken, maar hij zegt ik heb Geen haast om het te verkopen en er word niets verkocht zo der mijn handtekening

Zoooo frustrerend!!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Aan de andere kant...de huizenprijzen stijgen weer. Kan best dat je over 3 maanden meer krijgt voor je huis.

6. Drieka

Drieka Niet meer actief

Oh ja, dat weet ik nog wel met mijn ex!

Hij was ook in ons gezamenlijke huis blijven wonen en ik in een huurappartementje, hij wilde toen ook ineens zogenaamd het huis overnemen wat dus echt niet ging met zijn inkomen.
    Wij hadden ook NHG.

Ben toen naar de mediator gegaan die onze scheiding geregeld heeft, alles op tafel gegooid en gezegd dat mijn ex me zo eigenlijk gevangen houdt en ik het financieel niet meer kan dragen. Toen kreeg mijn ex de keus om of het complete huis en alles alleen te betalen totdat het verkocht werd (kon hij totaal niet betalen) of het huis goedkoper verkopen, de NHG ving toch de schuld van 50.000 euro op, dat dus gedaan en binnen 1 maand was het huis verkocht.

Ik weet niet wie jullie scheiding geregeld heeft maar misschien kun je met die persoon eens contact opnemen? Op deze manier maakt je ex het je heel erg lastig, als hij echt de woning wilde overnemen dan had hij dat ook eerder kunnen uitzoeken en niet nu er kopers zijn ineens!
    Hij vind het natuurlijk wel prima, jij betaald nog mee voor het huis en hij woont er.

Zou zeker snel stappen ondernemer, succes!

7. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @dirksmama dat kan maar het duurde nu al langer als een jaar voordat er serieuze mensen zijn, dus of er binnen een jaar dan weer kopers zijn is natuurlijk maar de vraag en dan zit ik dus wel knelet de huurtoeslag

@drieka het is wel zo dat hij het huis nu volledig betaald, ( met het deel rente wat ik krijg dat ik wel maar hem terug stort) maar office red hij het niet (zonder misschien die ene mogelijkheid) om de hypotheek volledig op zijn naam te krijgen.
    Het is nu meer dat ik er gewoon graag van af wil ook vooral door de huurtoeslag en gewoon omdat ik t afgesloten wil hebben natuurlijk, wel goed idee ja die mediator ga ik zeker doen als hij zo blijft doen, vandaag nog even afwachten wat hij zegt en hoe t verder gaat met de kopers

8. danip

danip Niet meer actief

Ik zou dit voorleggen aan je tussenpersoon of als je die niet hebt aan NHG zelf. Liefst schriftelijk. Als zij zeggen dat ze het prima vinden dat je nu nee tegen de koop zegt om te kijken of je ex het over kan nemen, dan heb je dat op papier. NHG hoopt dat mensen het dus op deze manier kunnen regelen, en je kunt dan vaak ineens ook een heel stuk meer lenen dan wanneer je vanuit een gewone situatie een huis wilt kopen. Sterker nog NHG stuurt hier ook op aan, om te kijken of 1 van de 2 er kan blijven wonen.

Even een mailtje aan wagen dus. En zeg dat ook gerust tegen je ex. Dat je dit zeker wilt weten. Niks mis mee toch? Ook voor hem goed om te weten lijkt me.

9. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Danip,

Ja ze sturen er op aan om te kijken of er iemand in kan blijven wonen, dit is al berekend en daar kwam uit dat mijn ex een fors bedrag te kort zou komen

Nu is er volgens de Hypotheker dus een nieuwe regel van de nhg die dus een Deel vd schuld dan kwijt zou schelden, zodat hij het wel zelf zou over kunnen nemen

Maar hier word juist heel erg streng naar gekeken en willen ze juist liever niet omdat dit ook bijna als fraude gezien kan worden ? Om goedkoper in je eigen huis te kunnen blijven wonen)

Dus dat staat allemaal al zwart op wit, dat het dus eigenlijk niet kan.

Maar nu moet de bieder zelf ook maar de Hypotheker want dit bod is te laag ook voor de nhg, om op in te gaan en hij dacht dat hij niet meer kon lenen. Dus allemaal weer afwachten Pfff vermoeiend!!

10. koala28

koala28 Niet meer actief

De Haircutregeling (dat is de regeling wat genoemd wordt door de tussenpersoon) is niet echt een kwijtschelding van een gedeelte van de hypotheek. NHG zal een bepaald bedrag van de lening aflossen maar hieraan zitten enkele voorwaarden zoals als er bij verkoop van de woning overwaarde is dan moet het bedrag van de Haircutregeling terugbetaald worden aan NHG.
    Bij verkoop moet de hypotheekverstrekker het bod neerleggen bij NHG als dit lager is dan 95% van de marktwaarde die moet blijken uit een taxatierapport. Als het te laag is in de ogen van NHG mag je het niet voor die prijs verkopen. Doe je dat wel, dan geen kwijtschelding van restschuld.

Je kan trouwens met een BKR notering van NHG wel een nieuwe hypotheek sluiten. Je krijgt een brief van NHG waarin de BKR notering wordt uitgelegd voor toekomstige verstrekkers. De Gentlemen agreement is bij deze dat de verstrekker waar de code is opgelopen ook de nieuwe hypotheek verstrekt. Ik weet alleen dat ING dit echt niet doet.

11. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Koala thnx voor de uitleg!

Ja ik wacht t gewoon allemaal even af, kan nog wel eens tegen m'n ex zeggen dat hij kan na vragen of ie dan wel of geen huis kan kopen met die bkr

We zaten niet bij de ING dus dat is dan wel positief, Maarja afwachten dus maar weer

Deel Deze Pagina