Straks voor het eerst werkeloos na 9 jaar arbeidsverleden

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door me1989, 2 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ik weet dat mijn contract niet verlengt wordt per 1 augustus. Dan ben ik 6,5 maand zwanger en moet ik voor het eerst van mijn leven ww gaan aanvragen (en daarna verlof). Ik heb net gezien dat ik 9 jaar arbeidsverleden heb die ik mag meetellen voor de aanvraag van ww.

1 augustus heb ik geen baan meer en 3 november ben ik uitgerekend, dus ongeveer 13 weken later.. Dan moet ik toch eerst nog ww aanvragen voor 2 maanden?

Hoe zit het dan met de duur? Krijg ik dan 9 maanden ww + 16 weken verlof? Of krijg ik 3 maanden ww (want daar heeft iedereen recht op toch?) + 9 maanden ww + 16 weken verlof?

En is het bedrag dat ik krijg in mijn verlof gelijk aan mijn ww of is dat gelijk aan mijn laatste loon?

Overigens hoop ik na mijn zwangerschap gewoon weer zo snel mogelijk een baan te hebben, het is alleen niet realistisch om er van uit te gaan dat een werkgever mij hoogzwanger gaat aannemen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste me1989,

Vervelend dat je contract niet verlengd wordt.

Per 1 augustus word je werkloos en op 3 november ben je uitgerekend.
    Je hebt hier een aantal vragen over.

Moet ik eerst nog WW aanvragen?
    Dat klopt, voor de periode van 1 augustus tot aan je zwangerschapsverlof kan je een WW-uitkering aanvragen.

Hoe zit het met de duur van de uitkering?
    Aan de hand van je arbeidsverleden wordt de duur van je WW-uitkering bepaald. Bij deze duur zit de basisuitkering van 3 maanden in. Volgens jouw voorbeeld zou je recht hebben op 9 maanden. De WW-uitkering stopt zodra het zwangerschapsverlof in gaat en kan worden voortgezet als het verlof is afgelopen.

Wat is de hoogte van de uitkering?
    De hoogte van de zwangerschapsuitkering is 100% van het voor jou vastgestelde dagloon van je WW-uitkering. Voor de WW-uitkering is dit de eerste 2 maanden 75% en daarna 70% van het vastgestelde dagloon.

Aanvragen van de uitkeringen.
    De WW-uitkering kan je een maand voor de ingangsdatum aanvragen via de site Werk.nl.
    De zwangerschapsuitkering kan je ongeveer 8 weken voor de 1e verlofdag aanvragen door te bellen met UWV klantenservice, telefoonnummer 0900 9294.
    Heb je na afloop van het verlof nog geen werk dan kan je via Werk.nl om herleving van de oude uitkering vragen.

Actuele informatie over een WW-uitkering vind je hier en over de zwangerschapsuitkering hier.

Ik wens je veel sterkte met je situatie en een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina