Sollicitatie gesprek en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door xxdooxx, 16 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wel vertellen of niet vertellen in gesprek

Peiling gesloten op 23 jan 2019.
  1. Wel vertellen

    16 stem(men)
    55,2%
  2. Niet vertellen

    13 stem(men)
    44,8%
  1. xxdooxx

    xxdooxx Actief lid

    30 jan 2015
    363
    223
    43
    Friesland
    Hoi allemaal,
    Ik zit met een probleempje.
    Ik heb volgende week een Sollicitatie gesprek. Het is bij de zelfde organisatie als waar in nu zit maar dan op een andere locatie.
    Ik ben dan net 9 weken zwanger.
    Aan de ene kant zou ik in het gesprek willen vertellen dat ik zwanger ben en dus in de zomer verlof heb. Wel zo eerlijk dat ze gelijk weten waar ze aan toe zijn. Maar aan de andere kant ben ik bang dat ze me daarom niet willen. Plus daarbij ik wacht eigenlijk liever tot de termijn echo. Zelfs onze ouders en dochter weten het nog niet eens.
    Maar komt het niet heel lullig over
    Dat als ze me aannemen ik dan zeg oja ik ben ook zwanger trouwens...
    Help! Wat zouden jullie doen?
     
  2. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Ik zou het wel vertellen. Komt inderdaad een beetje lullig over om het achteraf te vertellen.

    Kan je het misschien bespreken met je huidige baas? Of weet die niet dat je gaat solliciteren voor een andere locatie?
     
  3. xxdooxx

    xxdooxx Actief lid

    30 jan 2015
    363
    223
    43
    Friesland
    We hebben echt net een nieuwe manager waar ik nu werk. Die weet nog niet dat ik zwanger ben en gesolliciteerd heb.
     
  4. Frun

    Frun Bekend lid

    13 mei 2011
    847
    1.064
    93
    Allereerst gefeliciteerd!:)

    Je moet je gevoel volgen hierin vind ik.

    Ik heb het destijds wel verteld bij de 1e, was toen nog maar 5wk zwanger. Maar voelde niet goed om het te verzwijgen. Uiteindelijk 8 jaar gewerkt bij dat bedrijf.

    Nu met nieuwe baan, kort nadat ik aangenomen was ontdekt dat ik zwanger ben, en nog niets gezegd op het werk. Advies van collega's is het tot 5e/6e maamd voor mij te houden, dat voelt echter niet goed...Ik wacht dit keer de termijnecho af en meld het dan.

    Nou moet ik zeggen dat bij beiden mijn buik snel groeit en maanden verzwijgen niet gaat lukken..broeken willen nu al niet meer dicht :oops:
     
  5. xxdooxx

    xxdooxx Actief lid

    30 jan 2015
    363
    223
    43
    Friesland
    Dankje jij ook gefeliciteerd zie ik!

    Mijn eerste gevoel was gelijk dat ik het aan het einde van het gesprek wel even moet melden. Maar nu komen de twijfels wel vooral van dan willen ze me straks niet meer En hebben ze liever een ander. Er komen genoeg op gesprek. Dat zou ik zo zonde vinden.
    Fijn dat het bij jou wel goed is gelopen dat je werd aangenomen. Dat brengt wel weer wat vertrouwen.
     
    Frun vindt dit leuk.
  6. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Je bent niet verplicht het te melden.
    Doe wat voor jou het beste voelt. Ik zou het dus niet zeggen
     
    xxdooxx vindt dit leuk.
  7. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik zou het een beetje van het gesprek af laten hangen. Eventueel als het allemaal goed voelt enzo als laatste puntje vertellen.
     
    xxdooxx vindt dit leuk.
  8. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Als jij erg enthausiast bent over de baan en laat merken dat je graag wil zou ik het wel zeggen.
    Mij zou de eerlijkheid sieren en zou zwanger of niet degene aannemen.

    Kunnen ze evt gelijk kijken bij de sollicitanten of er een goede 2e (vervanger) bij zit voor als je met verlof gaat.
     
    AKOEKKOEK en xxdooxx vinden dit leuk.
  9. Aanoniemous

    Aanoniemous Fanatiek lid

    15 feb 2016
    1.546
    962
    113
    Vrouw
    Ik zou het wel vertellen, zou me er zelf heel ongemakkelijk bij voelen als ik het zou moeten vertellen als ik net nieuw daar kom werken.
     
    xxdooxx vindt dit leuk.
  10. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Ik zou het om een aantal redenen niet vertellen:
    1. Ik heb zelf al eens bij mijn collega gezien dat ze iemand toch besloten niet aan te nemen omdat die zei dat ze zwanger was
    2. Ik heb zelf ook Wel eens bij een vroege zwangerschap gesolliciteerd en had het niet verteld en had uiteindelijk een miskraam met 10 weken; het kan dus altijd helaas nog anders lopen
    3. Ze mogen er niet op discrimineren en dus is het ook geen relevante informatie. Een collega van mij die wist dat ik aan het solliciteren was zij toen: wat moeten ze met deze informatie dat je zwanger bent? Ze mogen daar niet op discrimineren, dus juist door het te vertellen breng je ze in een lastig parket. Dat vond ik wel een interessante redenatie.
     
    Mamalove2014, xxdooxx en Madelie vinden dit leuk.
  11. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik zou het pas na de termijnecho vertellen, als je het de familie ook hebt verteld. Je bent niet verplicht om het te vetellen en bovendien ben ik het eens met julia80, wat moeten ze met deze informatie? Met 12/13 weken weten ze ruim op tijd wanneer je met verlof gaat en ook nog tijd genoeg om eventueel vervanging te regelen. Als jij de beste kandidaat bent maakt het echt niet uit als je er dan 16 weken tussenuit bent.
     
    Mamalove2014 en xxdooxx vinden dit leuk.
  12. Sandragaatvoornr3

    Sandragaatvoornr3 Actief lid

    2 jan 2019
    141
    140
    43
    Vrouw
    Ik heb ook eens zwanger gesolliciteerd. Ik wist net voor het gesprek nog niet wat ik ermee zou doen. Bij ons moet je ook snel stoppen wegens agressie. Ik heb het toch verteld. Ze wilden mij graag voor die job en hebben me aanvaard. 2 maanden later moesten ze wel vervanging voorzien.
     
    xxdooxx vindt dit leuk.
  13. MamaZijnIsDeBom

    MamaZijnIsDeBom Fanatiek lid

    10 apr 2018
    2.317
    1.660
    113
    Vrouw
    Ik zou het niet vertellen maar wel zodra je 12 weken bent en de rest het weet. Dan zou ik erbij uitleggen dat je er best wel mee hebt gezeten maar dat je het niet ok vond om je werkgever eerde in te lichten dan je familie... logisch toch?
     
    xxdooxx vindt dit leuk.
  14. xxdooxx

    xxdooxx Actief lid

    30 jan 2015
    363
    223
    43
    Friesland
    Grr het blijft een lastige beslissing. Ik kan me helemaal vinden in al jullie punten.. gelukkig heb ik nog een paar dagen
     
  15. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Allereerst gefeliciteerd! Ik weet niet in welke sector je werkt maar ik werk zelf in het bedrijfsleven en mijn advies zou zijn om het niet te vertellen. Je bent niks verplicht en ookal mogen ze je er niet om afwijzen, dan zoeken ze wel een andere reden. Je hebt het daarnaast nog niet eens tegen familie verteld dus dan heeft je werk er al helemaal niets mee te maken. Ik zie vaak dat vrouwen hierin te lief zijn en 'eerlijk' willen zijn. Maar in een commercieel bedrijf/organisatie draait het nu eenmaal altijd om geld. En tja een zwangere kost geld.. ik zeg niet dat je niet moet sollicteren; juist gaan voor die baan! Maar met deze termijn zou ik het nog lekker voor mezelf houden.

    Ik ben zelf tijdens mijn zwangerschap benaderd door een werkgever maar toen was ik al 30 weken dus kon je er (letterlijk) niet meer omheen :p(overigens wel aangenomen en na mijn verlof daar aan het werk gegaan).

    Succes met je gesprek!
     
    xxdooxx vindt dit leuk.
  16. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Ik heb vorige week ook gesolliciteerd met 10 weken zwanger, en ik heb het niet verteld. Niet omdat ik niet eerlijk tegen ze wil zijn, maar ik wil geen compleet vreemden moeten uitleggen als het misgaat. Als je ouders het niet eens weten vind ik dat een heel goede reden om het niet met ze te delen. Na de 12 weken of een goede termijnecho vind ik wel dat je het hoort te delen bij een gesprek.
     
    xxdooxx vindt dit leuk.
  17. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ik zou zelf denk ik wachten tot de termijnecho. Maar als het niet goed zou voelen, dan zou ik wachten tot het arbeidsvoorwaardengesprek. Dan weet je in ieder geval zeker dat ze je echt wel (of niet) willen om je ervaring en kwaliteiten. Ben je alle gesprekken doorgekomen dan kun je er vanuit gaan dat het ze echt om jou gaat. In een arbeidsvoorwaardengesprek komen zij met een bod voor uren, salaris etc, en doe jij uiteraard ook een bod. Dat lijkt me een goed moment om eventueel te bespreken dat je zwanger bent en daarom over 7 maanden wel even uit de running bent.

    Ik zou het in ieder geval niet in het eerste gesprek bespreken, want dan zijn er inderdaad nog andere potentiële kandidaten... bij het arbeidsvoorwaardengesprek hebben ze in principe al voor je gekozen.
     
    xxdooxx vindt dit leuk.
  18. xxdooxx

    xxdooxx Actief lid

    30 jan 2015
    363
    223
    43
    Friesland
    Thanx! Ik werk in de zorg
     
  19. xxdooxx

    xxdooxx Actief lid

    30 jan 2015
    363
    223
    43
    Friesland
    En ben je aangenomen?
     

Deel Deze Pagina